Usein kysyttyä

Usein kysyttyä - kuluttajat

Milloin on laskun eräpäivä?

Laskun eräpäivä on aina kuukauden viimeinen päivä.

Mikä on laskutuskausi?

Laskutuskausi saattaa vaihdella muutamalla päivällä kalenterista riippuen, mutta jakso katkeaa noin joka kuukauden 7. päivä, jolloin siihen mennessä sisään tulleet maksu- ja ostotapahtumat ehtivät laskulle jonka eräpäivä on kuluvan kuukauden viimeinen päivä.

Olen maksanut laskuni, miksi summa ei näy laskulla?

Tarkista laskultasi kirjauspäivä, sekä omasta pankistasi maksupäivä. Huomioithan että maksusuorituksen perille tulo vie muutaman pankkipäivän. Mikäli olet maksanut eräpäivän jälkeen ja summa ei näy laskulla, tarkista maksun perille tulo asiakaspalvelustamme.

Mitä seurauksia tulee jos en maksa laskuani eräpäivään mennessä?

Lasku kannattaa maksaa eräpäivään mennessä. Mikäli laskua ei makseta, suljetaan tili tilapäisesti kunnes maksu on vastaanotettu. Mikäli maksu viivästyy 14 vuorokautta, lähetämme maksumuistutuskirjeen josta peritään 5 euron kulu. Mikäli useampi lasku jää maksamatta, siirretään saatava perintätoimistolle perittäväksi. Mikäli laskunmaksamisessa esiintyy haasteita, soitathan asiakaspalveluumme ennen eräpäivää, voidaksemme sopia esimerkiksi pienemmästä maksuerästä.

Tililläni on tapahtumia, joita en mielestäni ole tehnyt?

Tarvittaessa voimme auttaa sinua selvittämään ostopaikan asiakaspalvelustamme.

Miten voin tarkastella omia tietojani?

Voit tarkastella tilitapahtumia Oma Tili – palvelussa, jonne voit kirjautua henkilökohtaisella käyttäjätunnuksellasi ja salasanalla. Lisätietoja kirjautumiseen saat asiakaspalvelustamme.

Miksi en voi asioida kanssanne sähköpostin välityksellä?

Tietoturvallisuussyistä emme voi kommunikoida avoimen sähköpostin välityksellä. Pankkina meidän on tunnistettava asiakkaamme luotettavasti. Kun olet yhteydessä asiakaspalveluumme, kysymme sinulta henkilötietosi ja korttinumerosi, sekä koska olet viimeksi tehnyt ostoksia kortillasi. Toki voit aina lähettää yhteydenottopyynnön asiakaspalveluumme sähköpostilla, mutta soittaessamme kysymme samat tiedot.

Miten voin käyttää korttiani turvallisesti?

Kannattaa lukea yleistä tietoa kortin turvallisesta käytöstä sivustolta Korttiturvallisuus

Sain paperilaskun vaikka tilasin e-laskun

Voi olla, että olet tehnyt tilauksesi niin lähellä laskutusta, että e-laskun tilaus ei ole vielä astunut voimaan. Odota seuraavaa laskutusta, jolloin laskusi pitäisi tulla e-laskuna. Kannattaa myös tarkistaa omasta verkkopankistasi, että tallennetut tiedot ovat oikein viitenumeron ja valitun laskun osalta (IKEA hei-kortti, IKEA hei-laina tai St1 Visa-kortti)

 

Koska lasku tulee kotiin?

Lasku postitetaan siten, että vastaanotat sen noin kuukauden puolessa välissä.

Onko jokaisessa laskussa eri viitenumero?

Viitenumero pysyy samana.

Miksi ostos on veloitettu kahteen kertaan?

Kannattaa olla ensisijaisesti yhteydessä ostopaikkaan. Jos asiaa ei voida korjata ostopaikasta, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, niin autamme sinua asian selvittämisessä.

Sain asiakaspalvelusta tiedot ostopaikasta. En ole tehnyt kyseisiä ostoksia, miten toimin?

Mikäli kortillasi on ostotapahtumia jotka eivät ole sinun tekemiäsi, pyydämme olemaan yhteydessä asiakaspalveluun pikimmiten kortin kuolettamiseksi. Soittaessasi asiakaspalveluun pyydämme todennäköisesti sinua täyttämään reklamaatiolomakkeen ja yksilöimään siinä ostokset joita et ole hyväksynyt veloitettavaksi ja mikäli kyseessä on rikos, myös tekemään rikosilmoituksen asiasta. Annamme tarkat ohjeet asiakaspalvelustamme.

Miten voin hakea korotusta luottorajaani?

Luottorajaa tulee hakea kirjallisesti omalla lomakkeellaan. Joskus tarvitsemme hakemuksen käsittelyn tueksi lisätietoja. Tällaisia ovat esimerkiksi: kopio palkkalaskelmasta tai eläkkeensaajan maksuilmoituksesta ja verotustodistuksen erittelyosa. Voit tulostaa sen Oma Tili – palvelusta, tai voimme postittaa sen sinulle asiakaspalvelustamme.

Mikä on Suomen Asiakastiedon ylläpitämä kyselyjärjestelmä?

Luottohakemuksen yhteydessä pyydämme suostumustasi kerätä ja käsitellä muilta luotonantajilta saatavia tietoja aikaisemmista luotoistasi luottohakemuksen käsittelyä varten. Tietoja kysytään Suomen Asiakastieto Oy:n ylläpitämän Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmän avulla.

Tietoja käsittelevät vain Ikano Bank AB (julk), Suomen sivuliike ja Suomen Asiakastieto Oy tiedon välittäjänä. Tietoja kerätään vain luottohakemuksen käsittelyä varten. Luottohakemuksen yhteydessä kerättyjä tietoja ei luovuteta ulkopuolisille ilman lainmukaista velvoitetta. Viranomaisilla voi olla pääsy näihin tietoihin omassa toiminnassaan. Mikäli luotto myönnetään, tiedot säilytetään viiden vuoden ajan siitä, kun luotto on kokonaisuudessaan erääntynyt maksettavaksi, ellei laissa säädetä velvollisuutta säilyttää niitä tätä pidempään. Mikäli luottoa ei myönnetä, tiedot poistetaan kahden vuoden kuluttua luottohakemuksen tekemisestä. Luotonhakijalla on oikeus tarkastaa mille tahoille ja mitä tietoja Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmän kautta on luovutettu. Tarkistusoikeuden toteuttaa Suomen Asiakastieto Oy. 

Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmään tietoja toimittavat yritykset löydät Suomen Asiakastiedon sivuilta

Usein kysyttyä - yritykset

Millaisia tuotteita leasingillä voidaan rahoittaa?

Rahoitamme yrityksille ratkaisuja, jotka eivät ole kiinteästi osana kiinteistöä. Tällaisia ovat esimerkiksi toimistoon tarvittavat kalusteet, laitteet ja automaatit, julkisten tilojen ratkaisut lämmön talteenottoon ja puhtaanapitoon sekä rakennusteollisuuden laitteet.

Minkä pituisia leasing-sopimuksia teette?

Sopimuksen pituus räätälöidään asiakkaan tarpeen ja rahoitettavan kohteen mukaan. Tyypillisesti sopimuksen pituus on 12 - 60 kuukautta.

Miten voin hakea leasing-rahoitusta?

Ota meihin yhteyttä esimerkiksi lähettämällä yhteydenottolomake sivulta ikanobank.fi/yrityksille/otayhteytta Kerro viestissäsi lyhyesti rahoitettavasta kohteesta sekä mainitse mahdollinen yritys, jonka kautta olet hankkimassa tuotetta. Olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian ja saat leasing-tarjouksen joko suoraan meiltä tai rahoitettavaa kohdetta myyvältä yritykseltä.

Voinko lopettaa leasingsopimukseni ennen perusvuokrakauden päättymistä?

Sopimus on päätettävissä kesken vuokrakauden sopimalla asiasta erikseen kanssamme.

Mitä jos laite menee rikki?

Laitteella voi olla laitetoimittajan takuu, joten ensiksi kannattaa olla yhteydessä laitetoimittajaan. Jos laite menee rikki tavalla, joka ei ole takuun piirissä, on leasing-laite kuitenkin aina vakuutettu. Jos vakuutus on hankittu meidän kauttamme, niin me hoidamme korvausprosessin vakuutusyhtiön kanssa.

Minkä kokoisia hankintoja leasingillä rahoitetaan?

Rahoitamme erisuuruisia hankintoja, riippuen rahoitettavasta kohteesta ja loppuasiakkaasta, sekä laitteen elinkaaresta. Leasing-sopimus voidaan tehdä jo 1000 euron hankinnoille.

Mikä on leasing-sopimuksen laskutuskausi?

Laskutuskausi sovitaan asiakkaan kanssa ja tyypillisimmin laskutus on kuukauden tai kvartaalin välein.

Tuleeko sopimukseen kk-maksun lisäksi muita kuluja?

Leasing-sopimuksissamme on alan normaalin käytännön mukaisesti avausmaksu ja laskutuspalkkio. Lisäksi asiakas vakuuttaa rahoitettavan kohteen joko meidän kauttamme tai oman vakuutusyhtiönsä kautta.

Mitä vakuutuksia leasing-laitteille tarvitaan?

Leasing-laitteille tarvitaan aina rahoitettavalle kohteelle sopiva vakuutus, jonka voi hankkia joko meidän kauttamme tai asiakkaan oman vakuutusyhtiön kautta, jolloin edunsaajaksi nimetään Ikano Bank.

Mitä tapahtuu sopimuskauden päättyessä?

Yhteistyökumppani, jolta rahoitettava tuote on hankittu, ottaa yhteyttä ennen sopimuskauden päättymistä. Tällöin voitte sopia jatkosta.