Climate Week kannusti ja haastoi ikanolaisia ilmastotekoihin

Meidän on jokaisen myös yksilöinä tehtävä osuutemme ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Koko Ikano Groupin yhteinen Climate Week oli viikko täynnä aktiviteetteja, haasteita ja vinkkejä, joilla halusimme inspiroida ja tukea työkavereitamme luomaan terveellisiä ja kestäviä tapoja.

Yleensä yritysten ilmastoteoilla tarkoitetaan liiketoiminnan prosesseihin ja toimintamalleihin kohdistuvia toimenpiteitä, mutta työntekijöitä voi kannustaa tekemään ilmastoystävällisiä valintoja myös omassa arjessaan. Huhtikuun viimeisellä viikolla järjestetty Ikano Groupin Climate Week koostui päivittäisistä teemoista, jotka haastoivat ikanolaiset pohtimaan omia tottumuksiaan ja kokeilemaan uusia tapoja kuluttaa, kierrättää, liikkua, syödä sekä käyttää vettä ja energiaa.

Osallistuminen oli vapaaehtoista, mutta ikanolaiset ottavat erilaiset tempaukset vastuullisuuden hyväksi tottuneesti vastaan ja pitävät niitä tärkeinä, kuten myyntipäällikkö Teemu Sormunen asian ilmaisee:

– Mielestäni on todella hienoa, että Ikanolla otetaan kantaa tärkeisiin asioihin!

Viikon kohokohta syntyi hävikkikukista

Climate Week käynnistyi kansainvälisenä Earth Day -päivänä, jonka teema tänä vuonna oli “Planet vs. Plastic” eli maapallon taistelu muovijätettä vastaan. Earth Day kertoo, että viime vuonna maailmassa valmistettiin yli 500 miljardia muovikassia! Muovisen vesipullon valmistaminen vaatii kuusi kertaa enemmän vettä kuin mitä pullo itse sisältää. Miten voisimme käyttää vähemmän muovia arjessamme?

– Huomasin, että syön toistuvasti aamu- ja välipalarahkoja, joiden pakkaus on usein muovinen. Tämä herätti miettimään korvaavia vaihtoehtoja, myyntipäällikkö Teemu Sormunen kertoo.

Viikon teemoista kaksi liittyivät ruokaan. Tiistaina vietimme vegaani- tai kasvisruokapäivää ja perjantaina ruokahävikin vähentämisen päivää.

– Oli tosi hyvä käydä ruokakaappeja läpi ja valmistaa perheen arkiruoka ilman, että kävin erikseen ostamassa tarvikkeita, myyntipäällikkö Janita Huuhtanen iloitsee.

Keskiviikon teema oli kestävä liikkuminen. Liikenne aiheuttaa noin viidesosan maailman hiilidioksidipäästöistä. Kannustimme ikanolaisia jättämään auton kotiin ja tulemaan töihin julkisilla liikennevälineillä, polkupyörällä, kävellen tai kimppakyydillä.

– Takatalvi saapui sopivaan aikaan, ja töihin oli todellakin mentävä julkisilla. Tämä sai minut ajattelemaan, että ehkä minun ei tarvitse aina ajaa töihin autolla. Voisin käyttää julkista liikennettä vähän useammin, Campaign Strategist Sofia Paltschik kertoo.

Viikon kohokohdaksi osoittautui hävikkikukkatyöpaja, jonka FloweRescue ry piti Espoon toimistollamme torstaina, kulutuksen vähentämisen ja kierrättämisen teemapäivänä. Saimme yhdistykseltä tietoa kukkateollisuuden ympäristöhaasteista sekä vinkkejä, kuinka ostaa leikkokukkia vastuullisemmin. Hävikkikukista tehtiin kimppuja, jotka lahjoitettiin vanhainkodin asukkaille.

Omien tapojen muuttaminen pisti miettimään

Climate Week herätti ikanolaisia huomaamaan, että arjessa on jo käytössä monia ilmastoystävällisiä tapoja, mutta on myös asioita, joiden muuttaminen tuntuu vaikealta. Asia, joka yhdelle on helppo ja innostava, voi toiselle aiheuttaa päänvaivaa:

– Ei ollut helppoa valmistaa ruokaa vain sillä, mitä kotona on jääkaapissa. On silti ajatuksen arvoinen asia, ettei joka päivä tarvitse käydä kaupassa. Kasvisruoka sen sijaan on ihan arkijuttu, en syö melkein yhtään punaista lihaa. Täysin vegaaninen ruokavalio olisi ehkä vähän haasteellista, Sofia pohtii.

– Kierrättäminen oli helppoa, sillä teemme sitä muutenkin kotona paljon. Vaikeaa olisi pitkällä tähtäimellä keksiä enemmän kasvisruokia, jotka maistuvat koko perheelle, vaikka meillä paljon kasviksia syödäänkin, Janita miettii viikon päätteeksi.

Myyntipäällikkö Teemu Leppä tunnustautuu autoihmiseksi, mutta otti haasteen vastaan:

– Vähensin autoilua, käytin julkista liikennettä ja kävelin moneen paikkaan. Täytyy myöntää, että tämä oli vaikeaa. Mutta ilmasto lämpenee, ja jokaisen pitää osallistua päästöjen vähentämiseen, Teemu toteaa.

Teemun tiimikaveri Toni Karjalainen vaihtoi puurosta maidon kaurajuomaksi ja lounaan liharuoan härkäpapuateriaksi:

– Olen pitänyt vege-päiviä ja -viikkoja aiemminkin, mutta edellisestä kerrasta oli jo kulunut aikaa. Tämä oli hyvä muistutus, että niitä voisi pitää useamminkin.

Ajattelemisen aihetta annettiin myös viikonlopuksi, kun kannustimme mm. suoriutumaan suihkusta alle kahdessa minuutissa. Käytämme nimittäin keskimäärin 140 litraa vettä päivässä henkeä kohden!

Useimmat ihmiset haluavat osallistua kestävämmän maailman luomiseen. Climate Weekin teemat oli valittu niiden ilmastovaikutusten perusteella, ja se tarjosi jokaiselle tilaisuuden oppia, minkälaiset teot ovat vaikuttavia, sekä kannusti kokeilemaan uusia tapoja ja tekemään pieniäkin muutoksia. Climate Week osoitti, että yrityksissä voidaan matalallakin kynnyksellä luoda vastuullisuuden kulttuuria ja parempaa tulevaisuutta.