Henkilötietojen ja evästeiden käyttö


Henkilötietojen käsittely


Ikano Bank AB (julk), Suomen sivuliike käsittelee henkilötietoja henkilötietolain (523/1999) ja rahoituslaitoksia koskevan lainsäädännön mukaisesti. Pankki noudattaa kaikessa toiminnassaan pankkisalaisuutta ja yksityisyyden suojaa koskevia vaatimuksia.

Henkilötietoja käsitellään palvelujen toteuttamiseksi, asiakassuhteen hoitamiseksi, suoramarkkinointiin sekä asiakkaalle tarjottavan verkkopalvelun laadun ja toiminnallisuuden parantamiseksi. Tietoja saadaan rekisteröidyltä itseltään, hänen valtuuttamiltaan tahoilta, viranomaisten pitämistä rekistereistä, luottotieto- ja asiakashäiriörekisteristä sekä muista rekistereistä, joihin rekisteröity on antanut suostumuksensa tietojen luovuttamiseen.

Asiakaspuheluja sekä videoneuvotteluja voidaan nauhoittaa ja viestejä tallentaa niiden sisällön varmistamiseksi ja asiakaspalvelun kehittämiseksi palvelun niin edellyttäessä.

Pankki käyttää asiakasrekistereitään myös asiakkaille suunnattuun markkinointiin. Pankkisalaisuus estää pankin hallussa olevien tietojen luovuttamisen sivullisille ilman kyseisen henkilön lupaa, mikäli laki ei muuta edellytä.

Asiakkaalla on oikeus saada tarkistaa itseään koskevat tiedot, oikeus vaatia virheellisen tai puutteellisen tiedon oikaisua sekä rekisterissä olevan käsittelyn tarkoituksen kannalta tarpeettoman tai vanhentuneen tiedon poistoa. Lisäksi asiakkaalla on oikeus kieltää antamiensa tietojen käytön suoramarkkinointi- tms. tarkoitukseen sekä muutoinkin turvautua henkilötietolaissa mainittuihin oikeuksiinsa.

Asiaa koskevat pyynnöt tulee esittää kirjallisesti pankille.

Jos haluat lisätietoja sinua koskevien henkilötietojen käsittelystä, toimita allekirjoittamasi kirjallinen pyyntö pankille.

Henkilötietolain mukainen rekisteriseloste

 

Evästeet sivustolla

Pankin internetpalveluissa käytetään evästeitä. Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka selain tallentaa verkkosivuilla käyttäjän kovalevylle. Evästeitä on kahdenlaisia: istuntokohtaisia (session cookies) ja pysyviä (persistent cookies). Istuntokohtaiset evästeet tallentuvat käyttäjän tietokoneen muistiin istunnon ajaksi. Selainyhteyden päättyessä eväste katoaa. Pysyvät evästeet tallentuvat käyttäjän tietokoneelle. Niitä voidaan käyttää esimerkiksi osoittamaan käyttäjälle mitä uutta internetsivulle on tullut sen jälkeen kun käyttäjä on edellisen kerran käynyt sivulla.

Palveluntarjoaja käyttää evästeitä siten, että asiakkaille voidaan tarjota kunkin yksilöityjen tarpeiden mukaisia tietoja ja palveluita. Evästeet eivät vahingoita käyttäjien tietokoneita tai tiedostoja. Pankin evästeet eivät sisällä käyttäjän kannalta arkaluontoisia tietoja.

Jos haluat estää evästeet, voit tehdä sen muuttamalla verkkoselaimesi (Internet Explorer, Mozilla Firefox ym.) suoja-asetuksia niin, että se kieltäytyy vastaanottamasta evästeitä. Evästeiden estäminen saattaa kuitenkin heikentää pankin internet -sivuston toiminnallisuutta eikä pankin verkkopalvelun käyttäminen myöskään ole mahdollista.

Tärkeää tietoa korttiturvallisuudesta

Alle olemme koonneet tärkeitä tietoja luottokorttien turvallisesta käytöstä.

Korttien sulkeminen

Mikäli kortillasi on ostotapahtumia jotka eivät ole sinun tekemiäsi, pyydämme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme pikimmiten kortin kuolettamiseksi.

Kadonnut St1 Visa -kortti 0800 30056
Kadonnut IKEA hei-kortti tai More at Lindex -maksukortti 0800 30055

Reklamaatiolomake

Tämä reklamaatiolomake koskee vain sellaisten tilitapahtumien selvityspyyntöä, joita et ole tehnyt, saanut tuotetta, tai tapahtuma on veloitettu kahteen kertaan. Muissa reklamaatiotapauksissa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Täytä reklamaatiolomake huolellisesti. Lähetä se lomakkeessa olevaan osoitteeseen viipymättä havaittuasi tiliotteeltasi selvitystä vaativan tapahtuman, jota et ole tehnyt. Muussa tilanteessa yritä ensin selvittää asiaa myyjän / palveluntarjoajan kanssa ja lähetä lomake viipymättä sen jälkeen. Jos tarvitset apua lomakkeen täyttämiseen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Voidaksemme käsitellä reklamaatiotasi on tärkeää, että saamme tarpeeksi tietoja tapahtuneesta:

• Täytä lomake huolellisesti. Lomakkeessa tulee olla kortinhaltijan tiedot ja allekirjoitus.
• Mikäli kortti on varastettu, tee rikosilmoitus henkilökohtaisesti poliisille. Poliisi tutkii tapahtuneen rikoksen tekemäsi ilmoituksen perusteella. Lähetä ilmoituskopio reklamaation liitteenä.
• Pankki tekee rikosilmoituksen puolestasi, kun reklamoitava korttitapahtuma koskee maksuvälinepetosta (tuntematon internet-osto tai kopioitu kortti). Mikäli sinulla on tutkinnan kannalta oleellista tietoa tapahtumasta, voit tehdä rikosilmoituksen myös itse ja liittää sen reklamaatioon.

Liitä lomakkeeseen mukaan kopiot kaikesta siitä materiaalista, jolla voit todentaa oikeutesi reklamaatioon, esim.

• Kopio mahdollisesta yrityksen ja sinun välisestä kirjeenvaihdosta
• Tilausvahvistuksesta
• Myyjän palveluehdoista
• Kuitista
• Irtisanomisilmoituksesta
• Myyjälle tekemästäsi ilmoituksesta, että perut säännöllisesti tehdyn sopimuksen, koska et ole nimenomaisesti hyväksynyt siihen liittyvää maksuvelvollisuutta (myyjän ehdot eivät ole olleet selkeät), tai mahdollisesta rikosilmoituksesta.

• Ota itsellesi kopio reklamaatiosta liitteineen.

Jos et ole tyytyväinen asian ratkaisuun, voit olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan ja sen jälkeen tarvittaessa Kuluttajariitalautakuntaan.

Euroopan kuluttajakeskus Suomessa www.ecc.fi

Korttiturvallisuus

Ethän lähetä sähköpostitse henkilötunnustasi, korttinumeroasi tai muita yksilöiviä tietojasi!

Muistathan, että luottokortti on aina henkilökohtainen.

Yleistä tietoa kortin turvallisesta käytöstä voi lukea sivustolta www.korttiturvallisuus.fi