Ikano Groupin hyvinvointiviikko tuotti 185 000 euroa ukrainalaisten auttamiseksi

Jo seitsemännen kerran Ikano Groupin toimipisteissä ympäri maailman omistettiin yksi viikko vuodesta hyvinvoinnille ja hyväntekeväisyydelle. Syyskuisen Ikano Health Week -henkilöstötapahtuman aikana käytettiin työaikaa liikunnan ja mielenterveyden hyväksi. Jokainen hyvinvoinnille kirjattu tunti kasvatti pottia ukrainalaisten auttamiseksi.

Ikanolaiset lähtevät jo tottuneesti lenkkipoluille ja joogasaleille, kun Ikano Health Week starttaa. Vuodesta 2016 järjestetty hyvinvointiviikko kannustaa työntekijöitä liikkumaan ja edistämään mielenterveyttään. Jokainen harrasteille osoitettu tunti kasvattaa pottia, jonka Ikano Group lahjoittaa hyväntekeväisyydelle. Tämän vuoden tempauksessa kunnianhimon taso oli entistä korkeammalla: aikaisempina vuosina tavoitteena on ollut 5000 tuntia liikuntaa ja 150 000 euroa, nyt tähdättiin 8000 tuntiin ja 185 000 euroon.

Yhteistyökumppaniksi oli valittu puolalainen, Varsovassa sijaitseva Fundacja Nienieodpowiedzialni (NNO) -järjestö, joka on tarjonnut merkittävää apua ukrainalaisille pakolaisille. Järjestö on mm. kuljettanut pakolaisia turvaan, järjestänyt heille asuntoja ja toimittanut Ukrainaan tarvikkeita kuten makuupusseja, lääkkeitä ja sairaalatarvikkeita, vaatteita sekä ambulansseja. Ikanon Bankin Puolan toimisto aloitti yhteistyön NNO:n kanssa heti helmikuussa, kun Ukrainaan hyökättiin ja koko konsernissa sitouduttiin toimiin ukrainalaisten pakolaisten auttamiseksi.

Kaikki liikuntamuodot lasketaan

Tapahtumassa työntekijät voivat kirjata aktiviteetiksi mitä tahansa liikuntaa tai mielenterveyttä edistävää harrastamista, joka on kestänyt vähintään tunnin. Vuosien saatossa on nähty tuhansittain luovia ideoita parkourista pilatekseen, pöytätenniksestä purjehdukseen ja koiran ulkoilutuksesta vesihiihtoon. Yksi tärkeä hyvinvointia tukeva elementti tapahtumassa on yhteisöllisyys. Ikano Groupin toimipisteissä eri puolilla maailmaa on käyty porukalla mm. pyöräilemässä, kävelyllä, vaeltamassa, jumpassa ja kuntosalilla.

Suomen Ikano Bank:ssa yhteisiä liikuntatuokioita oli järjestetty viikon jokaiselle päivälle. Markkinointipäällikkö Sofia Paltschik kertoo, että Suomen ikanolaisten harrastamia lajeja olivat mm. salibandy, kävely, keilailu, padel ja spinning. Jännittävin suomalaisten kirjaama liikunta oli sukellus.

- Ikano Health Week otetaan aina todella hyvin vastaan. On kiva, kun niin moni osallistuu yhteisiin aktiviteetteihimme, Paltschik kertoo.

Omaa aikaa myös mielenterveydelle

Mikä tahansa liikuntamuoto on hyväksi niin fyysiselle kuin psyykkiselle hyvinvoinnille, mutta viikon aikana haluttiin korostaa mielenterveyden merkitystä kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Niinpä mielenterveyttä tukevat harrasteet otettiin mukaan tapahtumaan vuonna 2021. Työntekijät saivat siis kirjata myös erityisesti tähän tarkoitukseen käytetyt tunnit. Mielenterveydestä huolehtiminen saattoi olla meditointia tai terapiassa käyntiä mutta yhtä hyvin myös päiväkirjan kirjoittamista, keskustelua kollegan kanssa, yhteistä aikaa perheen kanssa tai oman lempi ruoan valmistamista.

Mielenterveydestä puhumalla haluttiin myös kannustaa ikanolaisia kysymään kollegalta, mitä kuuluu. Korona ja muut kriisit maailmalla kuormittavat ihmisiä edelleen, minkä vuoksi monet ovat kokeneet olevansa pitkittyneessä kriisitilassa. Kuulumisten kyselyllä ja yhteisellä juttutuokiolla voi olla työkaverille iso merkitys.

– Rauhoittuminen ja tauot ovat tärkeitä, ja tuntuu hyvälle, että työnantaja arvostaa ja korostaa näiden merkitystä ja haluaa edistää työntekijän työhyvinvointia ja terveyttä, Paltschik miettii.

Tavoitteet saavutettiin reippaasti. Yhteensä tunteja kertyi 12 681 eli koko summa 185 000 € lahjoitetaan NNO:lle. Keskimäärin erilaisia harrasteita kirjattiin kunnioitettavat 10 tuntia työntekijää kohden.

Ikano Health Weekin tuottamilla lahjoitusvaroilla NNO ostaa mm. ensiaputarvikkeita ja haavanhoitovälineitä sekä lääkintätarpeistoa Lvivin, Harkovan ja Tšernihivin kaupunkien sairaaloihin, uuden ajoneuvon, jolla voi kuljettaa ryhmän lievästi loukkaantuneita ihmisiä sekä ambulanssikalustoa vastasyntyneiden pelastamiseksi.