Ikano uuden hotellin kumppanina – leasing-rahoituksella vaikkapa trendijääkaappeja

Leasing-rahoituskohteet ovat moninaiset – leasingilla voidaan hankkia esimerkiksi 148 retrohenkistä kylmäkonetta. Näin tehtiin Helsingin Vallilaan vuonna 2020 saneeratussa The Folks Hotel Konepajassa, jossa jokaisessa huoneessa koreilee oma Smeg-merkkinen oranssi, mintunvihreä, musta tai kermanvärinen jääkaappi.

– Me emme halunneet tusinahuoneita, joissa minibaari piilotetaan kalusteiden taakse, vaan reilusti näyttävän elementin ja sisustukseen pisteen i:n päälle, Folks Hotelsin toimitusjohtaja Aki Keskitalo sanoo leasingillä hankituista Smegeistään.

Hotellihankkeen investointi- ja rakennusvaiheessa on tärkeää pystyä arvioimaan, mihin raha menee ja kuinka paljon kuukausittaiset kulut ovat. Siinä leasing-vaihtoehto auttaa aloittavaa yrittäjää.

– Ajattelimme, että nämä jääkaapit ovat tärkeä osa huoneiden identiteettiä, mutta niitä ei tarvitse omistaa itse. Rahoitimme leasingilla myös alueelle rakentuvan kivijalkaravintolan sekä hotelliasukkaiden yhteiskeittiön kaikki laitteet, Aki kertoo.

Ikano Bankille hotelli- ja ravintola-alan asiakas on Folks Hotelsin myötä ensimmäinen laatuaan.

– Toivomme, että tämä on vasta alkua, Ikano Bankin myyntipäällikkö Toni Karjalainen sanoo.

Ei aivan tavallinen yöpymispaikka

Helsingin Vallilan punatiilisten rakennusten alueelle ja The Folks Hotel Konepajan läheisyyteen on kehittynyt monipuolinen kaupunkikulttuurin keskittymä. VR:n vanhat vetureille ja vaunuille varatut konepajat, voimalat ja ratapihat ovat muuntautumassa trendikkään rosoisiksi ravintoloiksi ja tapahtumatiloiksi.

– Hotellimme teemana on kokonaisvaltainen hyvinvointi, Aki sanoo.

Vallilan alue sijaitsee kivenheiton päässä Linnanmäestä, joten hotellin tärkeänä asiakasryhmänä ovat lapsiperheet. Kauniiden tiilien hehku houkuttelee myös trendikkäitä kaupunkimatkustajia, ystäväporukoita ja toisaalta ”vähän jotain extraa” -etsiviä business-matkustajia, joille pelkkä mukava nukkumispaikka ei riitä.

The Folks Hotel Vallilassa lapsiperheet löytävät huoneistaan kerrossängyn ja kaksi muuta nukkumapaikkaa. Business-matkustaja tai parisuhdeviikonloppua viettävä kuherruspari sen sijaan voi rauhoittua rakennuksen osassa, jonne on pääsy vain aikuisille. Kaikki pääsevät wellness-osastolle, kuntosalille, höyrysaunaan sekä suurelle kattoterassille.

– Majoitustaan voi räätälöidä haluamakseen. Yhteiseen keittiötilaan voi järjestää ravintovalmennuksia, kokkauskursseja tai tehdä perheelle ruokaa, jos ei joka päivä halua syödä ravintolassa, Aki kuvailee.

Katse vahvasti tulevaisuudessA

Vallilan alueenkin piti vilkastua jo kesällä 2020, jolloin hotelli Konepajankin oli määrä avata ovensa. Korona siirsi avajaissuunnitelmat ja aiheutti hotelli- ja ravintola-alan yli vuoden mittaisen hankalan ajan. Ikano Bank piti rahoituslupauksista kiinni vaikean tilanteen edessä.

– Jos olisimme joutuneet etsimään uutta rahoitusta siinä vaiheessa hanketta, aikataulut eivät olisi pitäneet, Aki sanoo ja kiittää luotettavasta yhteistyöstä.

Akin ja yhtiökumppaneiden katse on vahvasti tulevaisuudessa. Nyt on nähty, että ihmiset tulevat talven pimeitä aikoja pakoon nauttimaan hotellielämästä – kunhan kokevat sen turvalliseksi.

– Siivoukseen sekä turvallisuuteen koko toimiala terästyi kiinnittämään erityistä huomiota.

Yhtiö on jatkosuunnitelmia hyvinvointiin, terveyteen ja aktiiviseen elämään panostavasta keskittymästä, jossa teemana on Suomen luonto ja mystiikka.

– Investoinnit toimialalla käynnistyvät taas. Me saimme ehdottomasti positiiviset kokemukset leasing-rahoituksesta, Aki toteaa.