Ikanon partnereita tuetaan 5 myyntipäällikön voimin: esittelyssä Teemu Sormunen

Kun yritys liittyy Ikano Bankin partneriverkostoon, kuka heitä sen jälkeen auttaa? Myyntipäällikkö Teemu Sormunen pitää kollegansa Janita Huuhtasen kanssa hallussaan Ikano Bank Suomen myyntitiimin vanhimman titteliä. Teemun haastattelu aloittaa sarjan, jossa esittelemme tiimimme viisi myyntipäällikköä.

Myyntipäälliköiden tehtävä on tukea partnereita siinä, miten kertoa leasing-rahoituksesta asiakkaille ja saada kauppaa leasingin avulla. Partnerit ovat yrityksiä, jotka myyvät tuotteitaan Ikanon leasing-rahoituksella. Rahoitettavat kohteet saattavat olla melkein mitä vain, esimerkiksi ajoneuvoja, koneita, toimistokalusteita, IT-laitteita, aurinkopaneeleita, sähkölatausasemia tai terveyden- ja hyvinvoinnin laitteita.

Pyysimme Teemua valottamaan, mitä kaikkea myyntipäällikön työhön kuuluu ja mistä onnistumisen kokemukset syntyvät.

Olet jo leasing-rahoituksen konkari. Miten pitkään olet toiminut alalla?

“Tutustuin leasing-rahoitukseen ensimmäisen kerran jo v. 2008 henkilöautojen myynnin parissa. Valmistuin Lappeenrannan LUT-kauppakorkeakoulusta v. 2015, minkä jälkeen olin autorahoituksen tehtävissä ennen kuin siirryin Ikanolle. Olen työskennellyt Ikanolla leasing-rahoituksen myyntipäällikkönä vuodesta 2019. Aloitimme Janita Huuhtasen kanssa samaan aikaan, joten olemme Ikano-ikämme puolesta tiimimme vanhimmat.”

Edustavatko partneriasiakkaasi jotain tiettyä toimialaa?

“Valtaosa partnereistani tulevat logistiikan ja maanrakennuksen aloilta. He myyvät leasing-rahoituksella esim. raskasta kuljetuskalustoa, trukkeja sekä muita ajoneuvoja ja koneita. Lisäksi minulla on asiakkuuksia mm. teollisuudesta ja maa- ja metsätaloudesta sekä pienkoneiden ja aurinkopaneeleiden myynnistä. Tiimimme myyjillä on hieman erilaiset painotukset siinä, minkälaisia partnereita kukin hoitaa, mutta mitään tiukkoja toimialarajoja ei ole. Meillä on kaikilla asiakkuuksia myös eri puolilta Suomea. Se on rikkaus, että työnkuva ei ole tiukasti sidottu tiettyihin toimialoihin, vaan saan tehdä töitä monenlaisten yritysten ja ihmisten kanssa.”

Onko myyntipäällikön työ muutakin kuin myyntiä?

“Etsin toki jatkuvasti uusia asiakkaita, mutta suurin osa työstäni on nykyisten partnereiden auttamista sekä tapaamisia ja keskusteluja heidän kanssaan. Säännöllisellä yhteydenpidolla huolehdimme esimerkiksi, että heillä on sopivimmat rahoitustuotteet käytettävissään. Autamme päivän polttavissa kysymyksissä ja sparraamme isommissa rahoituskokonaisuuksissa . Asetamme partnereiden kanssa yhteisiä tavoitteita ja pohdimme, miten voisimme parhaiten tukea heidän myyntiään. Isompiin rahoituskokonaisuuksiin sisältyy rahoitusesitysten tekemistä ja esittelyä luottoryhmissä .

Kun uusi partneri liittyy kumppaniverkostoomme, he saavat meiltä rahoituskoulutuksen sekä opastuksen 24+ Partnerweb –portaalin käyttöön. Portaalin kautta he pääsevät käyttämän leasing-laskuria sekä jättämään luottohakemuksia. Partnereilla on käytössään myös sähköinen allekirjoitus sopimusdokumenttien allekirjoitukseen asiakkaiden kanssa.”

Viime vuosina markkinoilla on ollut haasteita riittämiin. Mikä merkitys leasingillä on ollut partnereille tässä tilanteessa?

“Toistuvat kriisit ovat vaikuttaneet siten, että varovaisuus ja harkinta ovat lisääntyneet partnereidemme asiakkaiden keskuudessa. Leasing on ollut hyvä työkalu, koska se tekee asiakkaille mahdolliseksi pilkkoa investointi kiinteisiin kuukausieriin. Hankinnan kohteen lisäksi muita vakuuksia ei lähtökohtaisesti tarvita, ja sopimuskauden budjetointi on asiakkaalle helppoa. Tämä nopeuttaa ja helpottaa investointipäätöksen tekemistä. Partnereillamme on vahva usko tulevaan.”

Mikä saa sinut tuntemaan onnistumisen kokemuksia?

“Koen onnistuneeni, kun tunnen, että olen voinut tukea partnereidemme myyntiä ja he ovat meidän rahoituksemme avulla pystyneet tekemään kauppaa. Tykkään sparrailla partnereiden kanssa ja auttaa heitä rahoitukseen liittyvissä kysymyksissä. Myös kun jokin isompi kokonaisuus on vaatinut rahoitusesityksen valmistelun ja kauppa saadaan päätökseen, se tuntuu hyvältä.”

Mistä saat iloa vapaa-aikanasi?

“Pidän ulkoilusta ja olemme puolisoni kanssa käyneet kansallispuistoissa vaeltamassa. Erityisesti Urho Kekkosen kansallispuiston reitit Saariselällä ovat olleet mieluisia. Vaeltaessa ollaan perusasioiden äärellä, ja siellä pystyn täysin irrottautumaan normaalista arjesta. Myös lenkkeily, kuntosalitreeni ja golf ovat mieluisia harrastuksia.”