Kun ostaja hakee leasing-rahoitusta suoraan Ikanolta, Janita Huuhtanen ottaa tilanteen haltuun

Aina ei ehdotus leasing-rahoituksesta tule ajoneuvon, koneen tai laitteen myyjäliikkeeltä, vaan toisinaan ostaja lähtee itse tutkimaan rahoitusvaihtoehtoja. Tällöin Ikanolle tehtyyn yhteydenottoon vastaa myyntipäällikkömme Janita Huuhtanen. Rahoitusalan kokemusta Janitalla on jo vuodesta 2012, ja tammikuussa 2024 hänelle ja tiimikaveri Teemu Sormuselle tuli täyteen viisi vuotta Ikanolla. Myyntipäälliköt esittelevän juttusarjamme toisessa osassa Janita kertoo, mikä hänen työssään on erityistä.

Minkälaista kehitystä olet saanut Ikanolla todistaa viimeisen 5 vuoden aikana?

“On ollut mielenkiintoista seurata Ikanon kehittymistä ja olla mukana siinä. Alun etsikkoajan jälkeen ymmärrämme nyt paremmin markkinaamme ja suuntamme on selvä. Markkinoilla kokemukset Ikanosta ovat positiivisia. Asiakkaat arvostavat sitä, että meidät on helppo tavoittaa ja vastauksia saa nopeasti. Asiaansa ei tarvitse lähettää myynnin yleiseen sähköpostiin, vaan asiakas voi ottaa yhteyttä suoraan myyjään. Onnistuneiden asiakaskokemusten myötä uskon, että sana meistä kiirii ja tunnettuutemme kasvaa.”

Työnkuvasi on hieman erilainen kuin tiimikavereillasi. Miten tähän ratkaisuun päädyttiin?

“Nykyinen työnkuvani leasing-rahoituksen loppuasiakkaiden parissa syntyi syksyllä 2023, kun palasin hoitovapaalta. Aikaisemmin minäkin kollegojeni tavoin vastasin partneriyhteistyöstä eli myyjäliikekumppaneista, jotka tarjoavat leasing-rahoitustamme asiakkailleen. Meillä oli kuitenkin tarve tuntea loppuasiakkaita paremmin ja olla lähempänä heitä, joten pidimme hyvänä, että yksi myyjä keskittyisi heihin. Näin minun uudeksi toimenkuvakseni muodostui yhteistyö loppuasiakkaiden kanssa.”

Mitä toimenkuvaasi loppuasiakkaiden parissa kuuluu?

“Vastaan kokonaisuudessaan Ikanon yritysasiakkaista, jotka tiedustelevat rahoitusta suoraan meiltä eivätkä myyjäliikkeen kautta. Kaikki tällaiset tiedustelut ohjataan minulle, minkä lisäksi toimenkuvaani oleellisesti kuuluu yhteydenotot olemassa oleviin asiakkaisiin. Kun heidän sopimuksensa päättyminen lähestyy, tiedustelen, mitä he ovat suunnitelleet tekevänsä kohteen kanssa ja onko heillä uusia investointitarpeita, sekä kysyn, ovatko he olleet tyytyväisiä palveluumme.”

Miten työ loppuasiakkaiden kanssa eroaa partneriyhteistyöstä?

“Asiakkaani tulevat hyvin erilaisilta toimialoilta ja heidän rahoituksen tuntemuksensa vaihtelee paljon. Prosessi on erilainen, koska loppuasiakkaan kanssa kaikki rahoituksen vaiheet on käytävä erityisen selkeästi läpi. On mahdollista, että kohteen myyjäkään ei ennestään tunne leasing-rahoituksen käytäntöjä, jolloin myös hänelle on annettava hyvä briiffi leasingistä, ohjeistettava esimerkiksi, miten hän laskuttaa meitä kaupasta. Pidän tärkeänä, että luon osapuolten kesken sellaisen ilmapiirin, että mitä tahansa voi kysyä eikä tyhmiä kysymyksiä olekaan. On tärkeää kysyä, koska silloin vältytään olettamuksilta eikä tule yllätyksiä.”

Minkälaisille kohteille teiltä voi hakea rahoitusta ilman, että välissä on myyjäliike?

“Moni ei tiedä, että rahoitusportfoliomme mahdollistaa hyvin monenlaiset kohteet tietokoneista lähtien. Kuorma-autoja ja raskasta kalustoa ostetaan leasing-rahoituksella paljon sekä erilaisia teollisuuden laitteita. Investoinnin syyt ovat hyvin samantyyppisiä: on tarve päivittää kalustoa tai sovittu urakasta, johon tarvitaan laitteita. Joillakin aloilla voi olla, että myyjällä ei ole lainkaan tarjota valmista leasing-vaihtoehtoa. Siksi kannattaa kysyä meiltä suoraan tarjousta vaihtoehdoksi esimerkiksi pankkilainalle. Se tuo ostajallekin varmuutta investointiin, kun saa useita tarjouksia ja mahdollisesti jopa paremman rahoitustarjouksen.”

Minkälaisiin leasing-rahoituksen myytteihin törmäät?

“Loppuasiakkaiden kanssa tulee usein vastaan uskomus, että leasing olisi aina todella kallis ratkaisu ja että kohteen kanssa oltaisiin naimisissa sopimuksen loppuun asti. Useimmat yllättyvät, kun kerron, että näin ei ole, vaan lunastuksesta on mahdollista sopia aikaisemminkin. Kohdetta ei ole pakko pitää, jos tarpeet muuttuvat.”

Mikä työssäsi saa aikaan onnistumisen tunteen?

“Paras tunne syntyy, kun pystyn antamaan konkreettista lisäarvoa yrittäjälle. Päästessäni hyviin keskusteluihin opin asiakkaiden toimialoista, heidän haasteistaan ja mahdollisuuksistaan. Samalla peilaan omia tuotteitamme asiakkaiden tarpeisiin. En mittaa onnistumistani hyväksyttyjen luottopäätösten määrällä vaan sillä, mikä on asiakkaan fiilis, kun päätös on tehty.”

Miten rentoudut työn ulkopuolella?

“Perhe ja ystävät tuovat vastapainoa työlle. Minulla on kotona puoliso ja vauhdikas kaksivuotias, ja muutakin perhettäni pyrin näkemään. Harrastan säännöllisen epäsäännöllisesti kuntonyrkkeilyä, ja padeliakin käyn pelaamassa.”

Lue myös sarjan ensimmäinen osa, jossa esittelimme myyntipäällikkö Teemun Sormusen.