Leasingilla yritysnetti kuntoon – S1 Networksin vinkeillä yhteys ei enää pätki

– Tökkiikö netti, kysyy S1 Networksin myyntijohtaja Mika Baggström, ja kertoo yrityksensä palveluista, joiden avulla yrityksen tietoliikenneyhteydet pelaavat nopeasti ja varmasti.

– Yrityksen elinehto on tehokas, luotettava ja kustannuksiltaan edullinen tietoliikenneyhteys. Nykytyöelämässä netti ei saa pätkiä, Baggström painottaa.

S1 Networks rakentaa internetliittymiä kaiken kokoisille yrityksille. Heiltä saa nopeudeltaan huippuunsa viritettyjen valokuituyhteyksien lisäksi kattavat pilvikaista-, mobiilivaihde-, tietoturva- sekä lähiverkkoratkaisut.

Liikeideana kohtuuhintainen, nopea ja tehokas tietoliikenneyhteys

– Liikeideamme lähti vuonna 2011 puhtaasti tarpeesta käsin. Huomasimme, että kohtuuhintaisia valokuituliittymiä ei ole tarjolla. Tavoitteenamme on tuottaa nopeita ja tehokkaita tietoliikenneyhteyksiä sellaisella hinnalla, johon ylettävät muutkin kuin suuret yritykset. Yhä nopeammin digitalisoituvassa maailmassa yritysten on voitava työskennellä sähköisten työkalujen välityksellä ilman, että nettiyhteys hidastaa tekemistä, Baggström toteaa.

Yrityksen päätuote on valokuitu, mutta he tarjoavat yritykselle koko paketin sisäverkon laitteineen ja langattomine ratkaisuineen sekä tukiasemineen. Myös tietoturva on yksi yrityksen ydintuotteista.

– Kun käyttäjät ovat etätöissä, yrityksen sisäverkon palomuurit eivät välttämättä ulotu kotiin. Tarjoamme tietoturvapalvelun, joka suodattaa liikennettä, vaikka työntekijä olisi Lapin mökillä tai kesälomalla laiturinnokassa.

– Valikoimissa on myös tietoturvallinen pilvikaistapalvelu. Se tarkoittaa sitä, että saat oman privaattiyhteyden, jota käyttäen voit laiturilla loikoillessasi tallennella dokumenttejasi huoletta vaikkapa OneDriveen tai GoogleDriveen. Tiedot eivät mene julkisen verkon yli ja ovat visusti tallessa, Baggström kuvailee.

Nämä vaativat palomuuriratkaisut ja lisenssipohjaiset tietoturvaohjelmistot asennetaan käyttäjien koneille kerran. Sen jälkeen käyttäjän itse ei tarvitse huolehtia niistä lainkaan.

– Tietoturva toimii taustalla ja suodattaa kaikki möröt pois.

Leasingilla hankittu tietoliikennesysteemi tehostaa työntekoa

Suurempia laitehankintoja ja tietoliikennekokonaisuuksia yrityksen ei kannata hankkia omalla rahalla vaan leasata ne. Ikano Bankin myyntipäällikkö Ilari Schildt kertoo miksi:

– Isompi hankintakokonaisuus nostaa alkuinvestointiin käytettävän kulun suureksi ja rasittaa yrityksen tasetta. Siksi moni valitsee kuukausittain maksettavan leasing-maksun, joka on helposti budjetoitavissa ja voidaan vähentää verotuksessa. Usein käytetään myös käyttövuokramallia, missä palvelut lisätään Ikano Bankin vuokrasopimukselle, ja Ikano tilittää palvelun osuuden jälkikäteen kumppanille. Tällöin asiakas saa yhdellä laskulla koko paketin, Schildt kertoo.

ICT-laitteiden käyttöikä on yleensä verrattain lyhyt, vain 3-5 vuotta. Jos laitteet on hankittu leasingilla, ne voidaan päivittää uusiin sopimuskauden loputtua.

– Kun yrityksessä tietoliikenneyhteys ei toimi kunnolla, ensimmäinen ajatus on nostaa netin nopeutta. Ongelma saattaa kuitenkin olla yrityksen sisäverkossa, kun palomuuri ei päästä tarpeeksi kapasiteettia läpi tai laajakaistareitittimet eivät toimi kunnolla, ovat vanhoja tai eivät keskustele muiden nykyaikaisten laitteiden kanssa. Koko systeemi kannattaa pitää ajanmukaisena – se nostaa työnteon tehokkuutta. Kun paketti on hankittu leasingilla, jokainen osa-alue on jatkuvasti ajan tasalla, Baggström täydentää.

Mitä tehdä, kun netti tökkii – S1 Networksin vinkit:

1. Selvitä netin nopeus, latausaika ja verkon viive. Huomaa, että liittymän viive tarkoittaa huonoa yhteyttä.
  2. Kartoita, mitä laitteita käytetään sisäverkossa. Mikä on laitteiden ikä – tässä kannattaa jo kääntyä ammattilaisen puoleen.
  3. Tarkasta, että netti on oikein mitoitettu käyttötarkoituksensa mukaan. Nyrkkisäännöksi 5-10 Mbps per työntekijä on hyvä.