Notkea ja näppärä IKEA leasing rahoittaa yritysten kalustehankinnat

Sähköpöytiä, sänkyjä ja sohvaryhmiä – näitäkään hankintoja varten ei tarvitse kaivella yrityksen kassaa tai marssia pankkiin. IKEA leasing taipuu niin isompien kuin pienempien yritysten kalustehankintoihin. Koko prosessi hoituu helposti IKEAn yritysmyyjän kanssa.

Kun yritys hankkii kalusteita IKEA leasing -sopimuksella, taustalla on näkymätön voima: Ikanon asiantuntijatiimi. Myös IKEAn kuluttaja-asiakkaille suunnatut rahoitustuotteet eli Hei-kortti, IKEA-laina ja IKEA-lasku ovat Ikanon tuottamia palveluita. Pitkä yhteinen historia, jossa Ikano oli osa IKEA-konsernia vuoteen 1988 saakka, jatkuu rahoituspalveluiden parissa tehtävän yhteistyön muodossa.

Ikanon myyntipäällikkö Satu Viille kertoo, että tavallisin IKEA leasingin sopimusasiakas on pk-yritys, joka hankkii toimistokalusteet ja toisinaan myös aulatilojen kalusteet, mutta leasing-sopimuksia tekevät myös esim. majoituspalveluiden tarjoajat, myymälät, ravintolat ja kahvilat. Toisinaan ostaja on muutaman hengen firma, toisinaan valtakunnallinen ketju. Hankintojen ei tarvitse olla toimistokalusteita, vaan liisarilla voi hankkia lähestulkoon kaikkea, mitä tavaratalon valikoimaan kuuluu. Leasing-sopimuksen voi tehdä jo 1000 euron hankinnalle ja siitä ylöspäin, joten hankinnan ei tarvitse olla suuren suuri.

Ennustettavat maksuerät ovat asiakkaiden ykköstoive

Kun yritysasiakas on kiinnostunut leasing-sopimuksesta, Ikean yritysmyyjä tekee hänen puolestaan hakemuksen Ikanon luottojärjestelmään, minkä jälkeen hakemus siirtyy Ikanon luottokäsittelijälle. Kun päätös tulee, yritysmyyjä saa siitä tiedon ja ilmoittaa asiakkaalle. Jos päätös on myönteinen ja asiakas haluaa edetä, IKEAn myyjä lähettää leasing-sopimuksen asiakkaalle. Allekirjoittaminen hoituu sähköisesti.

– Asiakkaat pystyvät hoitamaan asioinnin kokonaan Ikean yritysmyynnin kanssa. Vain joissakin harvoissa tapauksissa kuten maksusuunnitelman muutoksissa asiakkaan tarvitsee olla yhteydessä Ikanoon, Satu kertoo.

Yritykset arvostavat leasingin tuomaa ennustettavuutta: maksuerät ovat kiinteitä, ja niiden suuruus on aina tiedossa. Kalusteet toimivat vakuutena, eikä lisävakuuksia lähtökohtaisesti tarvita . Leasing-kulu merkitään tuloslaskelmaan vuokraksi, ja se on kokonaisuudessaan verovähennyskelpoinen. Investointipäätös on siis helppo tehdä.

Sopimuksen kesto on 12 k – 60 kk ja siitä voidaan sopia joustavasti sen mukaan, onko asiakkaalle tärkeämpää pienet kuukausierät vai lyhyt sopimusaika. Sopimuksen päätyttyä asiakas voi joko lunastaa kalusteet itselleen, palauttaa ne IKEAan tai tehdä uuden leasing-sopimuksen. Asiakas tietää jo sopimusta tehdessään, millä hinnalla hän saa lunastaa kalusteet itselleen.

Luottopäätöstä ei tarvitse kauaa odottaa

Saamme kautta linjan kiitosta nopeista luottopäätöksistä, ja näin on myös IKEA leasingin kanssa.

– Pyrimme siihen, että luottopäätös tulee vuorokaudessa, kun hakemuksella on kaikki tarvittavat tiedot. Luottopäätökset eivät ole robottien vaan meidän asiantuntijoidemme tekemiä. Tällöin pystymme arvioimaan toimintaympäristöä ja toimialaa eri tavoin, kuin mihin pelkkä automatiikka pystyisi, Satu kertoo.

IKEA leasing on saatavilla kaikista Suomen IKEA-tavarataloista, ja sen saa joko ottamalla yhteyttä IKEAn yritysmyyntiin verkossa tai kysymällä paikan päällä. Verkkokaupassa leasing-sopimusta ei voi tehdä. Satu pitää IKEAn yritysmyyjille koulutuksia ja huolehtii, että heillä on ajantasainen tieto leasingistä:

– Jos IKEAn myyjällä tulee kysyttävää asiakkaan leasing-kaupasta, olemme käytettävissä, kuten on kaikkien Ikanon partnereina toimivien myyjäliikkeiden kanssa.

IKEAn osastojen välillä kulkiessa ja yrityksen seuraavaa kalustehankintaa pohtiessa kannattaa siis nykäistä myyjää hihasta. Leasing-sopimus voi olla muutaman klikkauksen päässä.