Onko leasing-rahoitus viisas valinta korkeiden lainakorkojen aikana?

Yritysten on tehtävä hankintoja silloinkin, kun korot, inflaatio ja yleinen taloussuhdanne tekevät toimintaympäristöstä epävarman. Liiketoiminnalle kriittisiä toimintoja ei voi pysäyttää eikä konekantaa jättää rapistumaan. Tällöin rahoitusvaihtoehtojen tunteminen on entistä tärkeämpää. Oikean ratkaisun löytäminen tarkoittaa parhaimmillaan sekä euroissa mitattavia säästöjä että turvaa tuovaa ennustettavuutta.

Leasing-rahoitusta käytetään hankintoihin hyvin monilla eri toimialoilla. Ylivoimaisesti suurin osa Ikano Bankin rahoituskannasta kohdistuu ajoneuvoihin, mutta niiden lisäksi rahoitamme mm. yritysten IT-hankintoja, teollisuuslaitteita, siivouskoneita, aurinkopaneeleita, kuntosalilaitteita, kahviautomaatteja, toimistokalusteita sekä maa- ja metsäteollisuuskoneita. Ohjelmaamme tulee uusia partnereita jatkuvasti eri toimialoilta.

Vuoden 2023 ensimmäinen puolisko oli leasing-kaupan suhteen erittäin vilkasta ja sujui yli odotusten, kertoo myyntijohtajamme Joel Liski. Investointien tekemisestä on kuitenkin tullut harkitumpaa ja pitkäkestoisempaa:

– Koron ja kulujen suhteen mietitään, mikä on oikea ajoitus parhaiden ehtojen saamiseksi. Haasteet toimitusketjuissa jatkuvat, mikä on pidentänyt hankinta-aikoja. Aika luottopäätöksestä hankintapäätökseen ja laitteen toimitukseen on selkeästi pidempi kuin ennen, Liski kertoo.

Kun korko heiluu, leasing tuo turvaa ja ennustettavuutta

Kun yksi muutos seuraa toistaan, yrityksissä etsitään ratkaisuja, jotka tuovat ennustettavuutta. Pankkilainat tehdään pääsääntöisesti vaihtuvakorkoisina, jolloin euriborin heilahtelu voi tuoda yllätyksiä. Kaikissa Ikano Bankin Suomessa myöntämissä leasing-sopimuksissa on tällä hetkellä kiinteä korko. Liski kertoo, että leasingin merkittävin hyöty perustuu juuri tähän:

Leasing-rahoituksen avulla yritykset voivat suunnitella kulunsa tarkasti, sillä leasing-maksut ovat kiinteitä koko sopimuskauden ajan. Näin ollen korkojen nousu ei vaikuta kuukausittaisiin kustannuksiin toisin kuin perinteisessä pankkilainassa. On totta, että korkojen nousu on nostanut myös leasing-rahoituksen hintaan. Ennustettavuus tekee siitä kuitenkin suositun ratkaisun. Asiakkaidemme leasing-sopimukset ovat keskimäärin 4–5 vuoden pituisia. Viime aikoina korkotaso on jatkuvasti mennyt ylöspäin, eikä laskua ole vielä näköpiirissä. Leasing-sopimuksen tekemiselle on hyvä hetki nyt, jos yritys haluaa suojautua koronnousuilta. Jos haluaa ennustettavuutta, hetki leasing-sopimuksen tekemiselle on aina oikea.

Nopea rahoituspäätös suojaa huomisen koronnostolta

Leasing-rahoitukseen liittyy myös verovähennyksen muodossa saatavia etuja. Pankkilainalla tehtävistä hankinnoista tulee yrityksen omaisuutta, jolloin ne kirjataan taseeseen yrityksen omaisuudeksi. Leasing-rahoituksessa ei synny vastaavaa omaisuuserää, vaan rahoituskulut voi vähentää verotuksessa kirjanpidon tuloslaskelmassa. Liski toteaa, että asiaan liittyy kirjanpitoteknisiä kysymyksiä koskien kirjanpitotapaa (IFRS- vs. FAS-kirjanpito), mutta hänen mukaansa suurimmassa osassa tapauksista leasing-rahoitus on verovähennyskelpoista.

Hankinnoissa kannattaa ottaa huomioon myös riskienhallinnan näkökulma. Kun yritys ostaa jonkin kohteen omakseen, riski sen arvonalenemasta jää sille itselleen. Leasing-rahoituksessa riski kohteen arvonalenemasta pysyy rahoittajalla, ja kohteen jäännösarvo määritellään etukäteen leasing-sopimusta tehtäessä.

– Yrityksen pelikentällä voi tapahtua muutoksia nopeastikin. Leasing-rahoituksella yritys voi siirtää tiettyjä riskejä rahoittajalle. Sopimuskauden päättyessä asiakas voi harkita, haluaako lunastaa koneen tai laitteen itselleen, myydä sen kolmannelle osapuolelle vai uudelleenrahoittaa kohteen, Liski kertoo.

Asiakkaat arvostavat nyt myös rahoituspäätöksen nopeutta. Liski kertoo, että tavanomaisissa hankinnoissa rahoituspäätös tulee jopa vuorokauden sisällä. Isommat kohteet vaativat hieman enemmän aikaa, mutta päätöstä ei silloinkaan joudu odottelemaan viikkoja.

– Suomalaiset ylipäätään haluavat rakentaa taloudestaan mahdollisimman ennustettavaa. Arvostamme kiinteitä sähkösopimuksia, netti- ja puhelinliittymiä. Sama koskee yrityspäättäjiä: toivotaan läpinäkyvää, ennustettavaa taloudenpitoa. Koska korot ovat viime aikoina jatkuvasti nousseet, tekemällä leasing-sopimuksen nyt voi saada edullisemman koron kuin ensi kuussa.