Pidä katse pallossa – Ikanon vuosi 2023 ja ajatuksia tulevasta

Kun uusi vuosi alkaa, toivomme ja toivotamme aina, että siitä tulisi mukava ja myönteinen. Viimeisintä vuotta kuitenkin leimasivat sotauutiset, rakennusalan taantuma, korkojen nousu ja kuluttajien huolet muun muassa energian ja ruoan hinnasta.

Toiveikkuuden ja optimismin merkitystä ei kannata silti vähätellä, kun katsomme taustapeiliin. Vuosi 2023 muodostui yrityksille ja yrittäjille malliesimerkiksi siitä, miten kaikkina aikoina huolellisuus ja hyvä strategia ratkaisevat.

Kun tummat pilvet kasaantuvat, parhaat toimijat vahtivat kannattavuutta – sekä omaansa että avainkumppaniensa – sekä pyrkivät hankkimaan asiakkaita uusilta toimialoilta ja jopa eri maista. Huomasimme markkinoilla, että monilla yrityksillä oli kyky reagoida muuttuvaan tilanteeseen.

Uusia mahdollisuuksia loivat vihreä siirtymä, digitalisaation ja automaation jatkuva eteneminen sekä energiainfrastruktuuriin ja teollisuuteen tehtävät jätti-investoinnit. Kun näihin pääsee mukaan, syntyy uutta työtä ja uutta osaamista. Kaikissa suurissa urakoissa tarvitaan monenlaista tukipalvelua lähtien kuljetuksista ja ruokailupalveluista.

Btob-leasing kasvoi, kuluttajille uusia ratkaisuja

Valtaosa Ikano Bankin leasingratkaisuista Suomessa menee erilaisille btob-palveluyrityksille, ja niissä kasvu oli hyvää. Kuluttajapuolella monia rassasi kustannusten nousu, jos menopuoli oli valmiiksi korkealla. Siksi toimme markkinoille uuden joustavan IKEA-lainan, joka mahdollisti jo viime syksyn aikana monia kalustus- ja sisustusratkaisuja suomalaisiin koteihin.

Kaikkiaan leasingrahoitushakemuksia tuli suurin piirtein saman verran kuin edellisenä vuonna, mutta ne olivat aiempaa perusteellisemmin tehtyjä, joten myönnettyjen rahoituspäätösten volyymi kasvoi. Partnerimme, jotka myyvät omia tuotteitaan Ikano Bankin leasingrahoituksella, ovat meille ensiarvoisen tärkeitä. Kehitämme yhdessä osaamistamme ja markkinatuntemustamme, ja etsimme jatkuvasti uusia ratkaisuja, jotta voimme palvella suomalaisia yrityksiä ja kotitalouksia entistä paremmin.

Kaikkien on syytä pitää katse pallossa, sillä rakennusklusterin konkurssien määrä tulee kasvamaan, ja se heijastuu yrityksiin laajemminkin. Tulemme luultavasti näkemään, että monet pienentävät riskejään ja hajauttavat liiketoimintaansa eri aloille.

Parhaita keinoja varautua turbulenssiin liiketoiminnassa on myös pitää huolta omasta kunnosta ja terveydestä. Vaikka säännöllinen liikunta, riittävä uni ja terveelliset elämäntavat vaativat sinnikkyyttä, ne auttavat myös jaksamaan.

Olen sitä mieltä, että erilaiset positiiviset, yhteiset aktiviteetit ovat yksi johdon helpoimpia keinoja pitää hyvästä porukasta kiinni. Ikano Bank tekee pitkäjänteisesti työtä henkilöstön työhyvinvoinnin eteen, ja se luo yhteenkuuluvuuden tunnetta, ja positiivisuus tarttuu. Toteutamme tätä kaikissa toimintamaissamme.

Miia Heliö