Pidä kesähessuista kiinni

Henkilöstöpulasta on tullut Suomessa kestoaihe niin mediassa kuin yrittäjien tapaamisissakin. Syyt ovat moninaisia – ikäluokat pienenevät, siistit sisähommat kiinnostavat enemmän kuin vaikkapa koneiden korjaaminen, ja moniin työtehtäviin liittyy vaatimuksia, joihin kaikki eivät pysty vastaamaan. Henkilöstöpulan takia jää toisinaan tarjous tekemättä, hana korjaamatta, jäteauton kierros ajamatta, tai ravintola avaamatta. Jos myyntiä jää tekemättä, siitä kärsii koko maa.

Kun mietitään lääkkeitä tähän ongelmaan, niin parasta tulevaisuuden työvoimapotentiaalia on juuri nyt yrityksissä sisällä. Koululaiset, opiskelijat ja muut kesätyöntekijät viettävät talossa muutamia kuukausia, ja he ehtivät olla mukana monissa taitojensa mukaisissa töissä. Osa palaa seuraavana kesänä takaisin, joistakin ei koskaan kuulla uudestaan. Silti jokainen heistä muistaa kesätyönsä jostakin.

Työyhteisö jättää jäljen

Siksi nyt on hyvä miettiä, mikä olisi paras tapa saada kesätuuraaja hakemaan vakituista paikkaa tai suosittelemaan yritystäsi kaverilleen. On arvokasta saada heidät vinkkaamaan somekyselyihin positiivisesti ja antamaan pisteitä oppilaitoksen firmavertailuissa.

Yleisimmät kesätyökommentit nuorilta liittyvät siihen, miten heidät otettiin mukaan työpaikan henkilöstön joukkoon. Harvempi muistelee itse työtehtäviä.

Moni reagoi siihen, puhuteltiinko heitä tulevaisuuden ammattilaisina vai ”poikina ja tyttöinä” – ja kuunneltiinko heitä. Pääsivätkö he omassa roolissaan tasavertaisesti keskustelemaan yhteisistä asioista – vai olivatko he vain ilmaa vanhemmille työntekijöille? Pyydettiinkö heidän apuaan vain silloin, kun Mairen netti jumiutui? Tai kun Pertti ei syystä tai toisesta voinut naputella tavaratilausta itse toiminnanohjausjärjestelmään?

Kuuntele nuorten ajatuksia, kun he ovat lähdössä

Yrittäjän, johtajan ja esihenkilön loistotilaisuus on elokuussa, kun kesätyöntekijät jättävät jäähyväisiään. Joku tuo äidin leipomat pullat koko porukalle kahvihuoneeseen, toinen kerää tavaransa vähin äänin ja jättää avaimet pomon pöydälle.

Silloin, muutaman kuukauden pestin jälkeen, he osaavat kertoa sinulle paljon hyödyllistä.

Ota silloin hetki aikaa jokaisen kanssa, ja kuuntele heitä. Haluat varmaan myös kiittää yhteisestä työstä ja kysyä tulevaisuuden suunnitelmista.

Kiinnostaisiko tämä ala pidemmällä tähtäimellä? Millaiseen tehtävään haluaisit pidemmällä tähtäimellä? Mitä sellaisia vahvuuksia sinulla on, jotka eivät ehkä tulleet kesän aikana esille? Miten opintosi etenevät tämän jälkeen? Entä meidän yrityksemme – missä asioissa voisimme parantaa sinun mielestäsi?

Arvostava, kuunteleva ja helposti lähestyttävä esihenkilö jää mieleen. Ehkä jopa roolimallina. Näin autamme nuoria kehittymään tulevaisuuden ammattilaisiksi – ja kehitymme itsekin kesä kesältä.