Taksiyrittäjä oli tiukan paikan edessä – uusi leasing-sopimus ratkaisi tilanteen

Kun yrittäjän täytyy sopeuttaa toimintaansa, usein myös yhteistyökumppanit joutuvat testiin. Kokkolalaisella Jaakko Karvosella oli vain vuoden vanha leasing-sopimus Ikanon kanssa, kun hän totesi, ettei voi enää ajaa tilataksia terveytensä kustannuksella. Rehellinen keskustelu Ikanon myyntipäällikön kanssa kannatti, ja asiat järjesteltiin uudelleen.

Yrittäjäperheessä kasvanut Karvonen on ollut nuoresta saakka kuljetusalan tehtävissä. Taksiyrittäjä hän on ollut vuodesta 2018, ja nykyinen yritys toimii Kokkolassa ja Tampereella. Työntekijöitä on yhteensä viisi, toiset kokoaikaisia ja toiset osa-aikaisia. Karvonen kertoo, että hänellä itsellään on Kokkolassa vakituinen asiakaskunta:

– Työni perustuu hyvään asiakaspalveluun ja luottamukseen. Kelan kyytejä käyttävistä asiakkaista tulee tuttuja, ja monet asiakkaat soittavat suoraan minulle, kun he tarvitsevat vaikka kyytiä lentokentälle. Asiakaspalvelutyö on mahtavaa!

Yrittäjää kuunneltiin, ja tilataksi vaihtui henkilöautoon

Karvonen oli ajanut kyytejä 8-paikkaisella Mercedes-Benz Vitolla, jonka hän oli hankkinut tekemällä leasing-sopimuksen ei myyjäliikkeen vaan suoraan Ikanon kanssa. Auto oli vain vuoden vanha, kun käsivamma pakotti järjestämään työtä uudestaan, koska matkustajien avustaminen ja raskaiden laukkujen nostelu ei enää onnistunut entiseen tapaan eikä ollut turvallistakaan. Tilataksi piti vaihtaa henkilöautoksi.

Karvosella oli pitkä suhde Ikanoon, minkä vuoksi hän tiesi, että asioista voi ja kannattaa keskustella. Alla olivat jo pandemian aiheuttamat koettelemukset:

– Se oli rajua aikaa, kun tilauskirjat tyhjenivät ja mietittiin, miten mennään eteenpäin. Ikanon kanssa sovittiin maksusuunnitelma, ja se piti. Silloin vakuutuin siitä, että Ikano on yrittäjän asialla, Karvonen muistelee.

Hän otti uudestaan yhteyttä tuttuun myyntipäällikköön Janita Huuhtaseen.

– Kerroin rehellisesti, mikä oli tilanteeni. Tunsin, että Janita ymmärsi minua, ja sovimme, miten asia hoidetaan. Kaikki meni just eikä melkein niin: leasing purettiin, ja teimme uuden sopimuksen. Taustalla oli erittäin ammattitaitoista henkilökuntaa, ja kauppa hoitui varsin mutkattomasti. Sekin on sanottava, että olen myös itse aina velvoitteeni hoitanut.

Kun ympärillä on luotettavia ihmisiä, yrittäjäkin jaksaa paremmin

Uusin ajoneuvo on Karvosen kolmas Ikanon leasing-sopimuksella tehty hankinta. Sen lisäksi, että leasing ei rasita yrityksen tasetta, Karvonen arvostaa muitakin hyötyjä:

– Tiedän jo sopimusta tehdessäni, millä hinnalla saan auton lunastettua sopimuskauden päätyttyä. Autoja vaihdetaan 2-3 vuoden sykleissä, ja ne ovat senkin jälkeen hyvässä kunnossa. Aionkin tämän nykyisen lunastaa itselleni. Sekin on iso tekijä, että leasing-vuokra on vähennyskelpoinen kulu.

Karvonen suunnittelee jatkavansa yritystoimintaa niin kauan, kuin terveys suinkin sallii. Työssä jaksaa, kun on hyvä tiimi ja yhteistyö muiden taksiyrittäjien kanssa pelaa:

– Minulla on erittäin vastuulliset työntekijät, joiden kanssa asiat keskustellaan suoraan ja kesälomien pyöritys sujuu. Vietämme tyky-päiviä, käymme katsomassa jääkiekkoa ja syömässä. Muiden taksiyrittäjien kesken kunnioitamme toistemme asiakkaita ja tarjoamme apua, jos jollakulla on vaikka autossa vikaa tai asiakas tarvitsee pitkää kyytiä.

Seuraavaa auton vaihtoa Karvonen odottaa levollisin mielin, eikä rahoituksen perässä tarvitse käydä monella ovella koputtelemassa:

– Janita on sanonut, että aina saa soitella, ja soitankin, kun seuraavaa auton vaihtoa lähdetään suunnittelemaan. Jos ei Janita ole paikalla, löytyy varmasti joku toinen yhtä hyvä.