Talhulla leasingkauppa käy ja asiakkaat haluavat vähäpäästöisiä koneita

Talhu Oy on onnistunut luomaan kilpailuetua, joka tekee liiketoiminnasta kestävää ja iskukykyistä. 30-vuotisjuhliaan viettävässä yrityksessä on palkittu kulttuuri ja hyvät tulokset kaikilla mittareilla.

Erikokoiset urakoitsijat isoista rakennusliikkeistä ja konevuokraamoista yhden hengen pakettiautofirmoihin kääntyvät Talhun palveluiden puoleen. Laaja varasto laadukkaiden brändien koneita, huolto ja varaosat sekä asiantunteva palvelu – näistä muodostuu Talhun kivijalka.

Yritys perustettiin vuonna 1993 ja viisi vuotta sitten se sai sukupolvenvaihdoksen seurauksena uudet omistajat, jotka päättivät palkata toimitusjohtajan omistajaperheiden ulkopuolelta. Puikkoihin astui pitkän uran rakennusalan myynnin johtotehtävissä tehnyt Kimmo Mattila.

Harvinaista herkkua – koneita heti varastosta

Toimitusjohtaja Mattila kertoo, että vuodesta 2020 asti toimitusajat päämiehiltä ovat pidentyneet ja tavarapulaakin on nähty. Vaikka asiakkaat valmistautuvat nyt konehankintoihin aikaisemmin kuin ennen, Talhun kilpailukyky on vahvistunut.

– Meillä on mittavampi varasto kuin alalla keskimäärin. Olemme saaneet uusia asiakkaita heidän löydettyään meiltä heti toimitukseen valmiita tuotteita, Mattila toteaa.

Talhu käy kauppaa maanlaajuisesti myymälöiden, sopimushuoltoliikkeiden ja verkkokaupan voimin. Verkkokaupalla on tärkeä funktio tuoteluettelona, josta löytyvät kaikki tuote- ja palvelutiedot. Jotkut asiakkaat ostavat koneen suoraan verkosta, toiset soittavat ja varmistavat, että on tullut tehtyä oikea valinta.

Leasingsopimusten määrä kasvaa

Verkkokaupan palveluun kuuluu avoin hintapolitiikka, myös suuntaa antavat leasinghinnat ovat esillä. Leasingsopimuksilla tehtävien kauppojen kysyntä kasvaa Talhulla koko ajan. Se on asiakkaille vaihtoehto, joka ei sido omia pääomia eikä tuo koneita yrityksen taseeseen. Mattila on kokenut Ikanon hyväksi kumppaniksi, joka rahoittaa pieniäkin kauppoja.

– Asiakkaat arvostavat, että hakemuksen jälkeen ei tarvitse odotella pitkään, vaan kone saadaan nopeasti käyttöön.

Erityisen kysyttyjä ovat maantiivistäjät, pumput ja lämmittimet. Isommista koneista betonin kuljetus- ja pumppauskalustolla sekä mobiilitorninostureilla on tasainen kysyntä. Epävarmoina aikoina investointipäätökset ovat tiukassa, ja leasingilla hankintakynnys madaltuu.

Työpaikan kulttuuri näkyy tuloksissa

Kimmo Mattila katsoo tärkeimmäksi tehtäväkseen varmistaa, että kaikilla työntekijöillä on edellytykset tehdä työnsä parhaalla mahdollisella tavalla. Hän kertoo Talhulla vallitsevan kulttuurin, jossa työtä tehdään joukkueena.

– Kehitän organisaatiotamme ja toimintaamme kuuntelemalla omistajilta ja henkilöstöltä tulevia kehitysehdotuksia ja sovittelemalla näkemyksiä yhteen, Kimmo Mattila kertoo.

Yrityksen avainmittarit osoittavat, että oikeaan suuntaan on kuljettu. Taloudellisesti on mennyt hyvin, ja asiakas- ja työntekijätyytyväisyyden mittarit ovat näyttäneet vallan erinomaisia tuloksia. Viime vuonna Talhu sai Future Workplaces -sertifikaatin. Se myönnetään, kun työpaikan yrityskulttuurista on huolehdittu poikkeuksellisen hyvällä työntekijäymmärryksellä.

Asiakkaat haluavat vähäpäästöisiä koneita

Sitoutuminen työkonealan Green Deal -sopimukseen tarkoittaa, että Talhulla on kasvatettu vähäpäästöisten ja sähkökäyttöisten rakennustyökoneiden valikoimaa ja jaetaan tietoa koneiden päästöistä sekä biopolttoaineiden käyttömahdollisuuksista. Mattila näkee, että sopimuksella on iso yhteiskunnallinen merkitys:

– Yritykset, jotka ovat lähteneet Green Deal -sopimukseen mukaan, haluavat tehdä osansa ilmastonmuutoksen hidastamiseksi.

Sähkökoneita Talhulla suositaan aina kun mahdollista. Polttomoottorikoneiksi valitaan ensisijaisesti sellaisia, joissa voi käyttää ympäristöystävällisempiä polttoaineita. Laadukkaiden koneiden käyttöikä on pitkä, huoltojen avulla vieläkin pidempi.

– Vastuullisuus on selkeä trendi, joka näkyy kysynnässä. Asiakkaat haluavat vähäpäästöisiä koneita.