Vastuullinen rahoitus perustuu tietoon

Ikano Bank asetti keväällä 2023 tavoitteekseen kehittyä rahoitusalan vastuullisimmaksi toimijaksi kaikissa toimintamaissamme. Vastuullinen rahoitus perustuu dataan, tietoon, ja tiedolla johtaminen on vastuullisen rahoituspalvelun ydin.

Olemme siksi olleet jo kaksi vuotta muutospolulla, jolla käymme läpi toimintaamme vastaamaan asiakkaidemme tarpeisiin entistä paremmin sekä toteuttamaan vastuullisuutta käytännöllisesti.

Olemme uudistamassa perusteellisesti teknologiaa, jota käytämme, sekä prosesseja, joiden mukaan toimimme. Tämä samalla, kun joka päivä palvelemme partnereita ja loppuasiakkaita sekä toteutamme viranomaisten valvomaa rahoitustoimintaa.

Uusi datastrategiamme: tieto ulos siiloista ja ihmisten käyttöön

Kaikki palvelut kaikissa yrityksissä syntyvät ja kehittyvät ajan kuluessa. Tieto, jolla palveluja on tuotettu, on ollut maakohtaisissa tai palvelukohtaisissa siiloissa. Ja syvällä siellä.

Siksi tiedon käsittelyn uudistaminen on nyt Ikano Bankissa avainasemassa. Rakennamme siihen uusia osaamisia ja kyvykkyyksiä, sillä uusi datastrategiamme on kaikessa yksinkertaisuudessaan ”anna tieto ihmisille ja näytä, miten sitä käytetään”, kertoo Ikano Bankin tieto- ja analytiikkajohtaja Fredrik Lilliebladh konsernin LinkedIn-artikkelissa.

Tulikokeena IKEA-lainan käyttöönotto

Jotta Fredrik Lillieblahdin kuvaama muutos olisi mahdollista, taustalla tehdään isoa remonttia. Olemme viimeisen puolentoista vuoden aikana ottaneet käyttöön uutta pilvitietoalustaamme. Ensimmäiset integraatiot siihen tehtiin viime vuoden lopulla, ja sovellamme sitä jo raportointiin ja itsepalveludataan.

Varsinaisena tulikokeena Suomessa on ollut tämän syksyn aikana tehty IKEA-lainan käyttöönotto. Siinä sovellamme sekä omaa tietoamme että kolmansien osapuolien tietoa, ja asiakas saa lainapäätöksensä nopeasti, täsmällisesti ja vastuullisesti.

Tätä se tietosiilojen purkaminen tarkoittaa. Pystymme hyödyntämään kaikkea tietoa tehokkaasti ja vastuullisesti sekä nopeuttamaan palveluitamme partnereillemme ja sitä kautta loppuasiakkaille.

Tietoon on voitava aina luottaa

Tiedon ja datan hallinta on tärkeä painopistealue, johon panostamme yrityksenä paljon. Kun siitä puhutaan, kaikki vähän säpsähtävät, mutta siitä puhuminen on olennaista kaikille yrityksille, jotka haluavat olla laadukkaita tiedolla johtamisessa ja sillä työskentelemisessä. Koska sinun on aina voitava luottaa tietoon.

Teimme viime vuonna suuria uudistuksia tietohallinnon rakenteisiimme. Panostimme siihen erityisesti liiketoiminnan ja omistajuuden kannalta, loimme yhteistä kieltä ja varmistimme tiedon laatua. Sen urakan perusteella tiedämme kantapään kautta, kuinka tärkeitä tietojen omistajuus ja siihen liittyvä vastuu ovat, ja kuinka paljon työtä se vaatii.

Tiedolla johtamisen uudistusprosessi Ikano Bankissa on ollut positiivinen kokemus. Olen ylpeä kollegoistani ja organisaatiostamme, jossa kaikki ymmärtävät, että datan omistaminen ja hyödyntäminen on olennaista, kun haluat olla alasi johtava toimija.

Miia Heliö