VerifyOnComputer

WaitingForVerification PressToOpenBankId
Back

EnterPersonalIdentityNumber

VerifyOnMobile

WaitingForVerification
Back

Eikö kassa pullota? Rinta-Joupilla konekauppa onnistuu muutenkin

Ilmajoella Seinäjoen lentoaseman kupeessa seisoo pari sataa konetta: maanrakennuskoneita, kiinteistönhuoltokoneita, materiaalinkäsittelykoneita ynnä muita. Rinta-Jouppi Machinen uusien liiketilojen pihassa on mistä valita, käytettyjä ja uusia! Koneliike on osa Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n autokauppojen ketjua ja Katja Koskela konsernin pitkäaikainen myyntiassistentti.

Rinta-Joupin koneita ostavat niin pienet ja suuret urakoitsijat kuin maatalous- ja kiinteistöyhtymät sekä toiminimet. Kun sopiva kone tai useampi on löytynyt, alkaa rahoituksen vaihtoehtojen vertailu. Silloin kauppa etenee Koskelalle, joka hankkii asiakkaille rahoituspäätökset. Isoja koneita harvemmin ostetaan käteiskaupalla, jolloin vaihtoehtoja ovat vuokraus, osamaksu ja leasing. Ikano Bank on yksi leasingin tarjoajista, joille Koskela laatii rahoitushakemukset. Tarjoukset saatuaan hän toimittaa niistä asiakkaalle koosteen.

Leasing-sopimuksista on tullut valtavirtaa

Pohjanmaalta käydään konekauppaa koko Suomeen Helsingistä Utsjoelle sekä eri puolille Eurooppaa. Leasing-sopimusten virta oli toiseen suuntaan, kun ne 2010-luvulla tulivat Euroopasta Suomeen. Nyt ne ovat saavuttaneet kiinteän jalansijan täällä mantereen pohjoiskolkassakin:

– Eteläsuomalaiset jo pyytävät ensimmäiseksi vaihtoehdoksi leasing-rahoitusta, pohjalaisten suhtautuminen on vielä hieman varauksellisempaa, Katja Koskela kertoo.

Pohjalaiseen tapaan ajoneuvojen ja koneiden omistamista pidetään arvossa ja osamaksu on tuttu malli, jossa rahoituskauden päättyessä koneesta tulee oma. Leasing-sopimusten kysyntä on kuitenkin kasvussa ja niitä tehdään kaikenlaisille koneille.

– Vuoden 2021 lopussa niitä ei vielä kysytty paljoakaan, mutta nyt leasingin osuus Rinta-Joupin kaupoista on noin kolmannes, Koskela toteaa.

Useimmat Rinta-Joupin leasing-sopimukset ovat pitkiä 60 kuukauden sopimuksia, mutta myös 48 ja 36 kuukauden sopimuksia tehdään. Lyhytaikaiseen tarpeeseen käytetään tavallisimmin vuokrakoneita. Leasing-sopimuksessa kone myydään rahoitusyhtiölle ja asiakas vastaa jäännösarvosta kauden päättyessä. Silloin voi sopia rahoitusyhtiön kanssa vuokrasta, mutta monesti leasing-kohteet palautuvat Rinta-Joupille, joka lunastaa koneen vaihdossa uuteen.

Jos käteistä on, pidä se

Leasing-sopimuksessa on kiistattomia etuja: hankinta ei rasita yrityksen tasetta ja talouden suunnittelu on helpompaa, kun leasing-maksujen suuruus on tiedossa koko rahoituskauden ajan. Rinta-Jouppi Machinen myyntipäällikkö Seppo Salomäki tietää, että mahdollisuus tehdä konekaupat ilman, että siihen tarvitsee sitoa pääomaa, tekee leasing-sopimuksesta kiinnostavan.

– Jos asiakkaalla on kassassa 50 000 euroa, hän voi pitää ne siellä tai käyttää rahat johonkin muuhun kuin konehankintaan, Salomäki sanoo.

Katja Koskela kertoo, että rahoituksesta käydään kovaa kilpailua, kun asiakas etsii itselleen edullisinta ratkaisua. Hakemuksia tehdään usein moneenkin eri paikkaan ja useille koneille. Viime kädessä hinta ratkaisee, ja Koskela tekee töitä saadakseen asiakkaalle edullisen tarjouksen:

– On tärkeää päästä hyvään hintaan hyvällä koneella, Koskela linjaa.

Tarjousten vertailussa leasing-sopimus on vahvoilla, kun kuukausierä on sopiva ja ensimmäinen maksuerä eli niin sanottu ennakkovuokra alhainen. Siinä missä osamaksukaupassa on maksettava 20 prosentin käsiraha, leasing-sopimus on mahdollista saada kokonaan ilman omaa pääomaa.

– Rahoituspäätöksen tekee aina leasing-yhtiö, joka arvioi riskien perusteella, onko sopimus ilman ennakkovuokraa mahdollinen, Seppo Salomäki tähdentää.

Rinta-Jouppi Machinen myyntitiimistä todetaan, että leasing-sopimukset ovat tätä päivää ja asiakkaalle pitää olla vaihtoehtoja tarjolla. Kun rahoitusta on joustavasti saatavilla, kaupankäyntikin kummasti helpottuu.