Yritysvastuullisuus strategiasta tekoihin – Ikano-konsernin Health Week toi valoa henkilöstölle sekä filippiiniläisten vähävaraisten koteihin

Yritysvastuullisuus parantaa yrityksen toimintaa ja vie maailmaa eteenpäin. Tästä esimerkki on Ikano Groupin hyväntekeväisyyden ja terveyden yhdistelmäviikko, Health Week, jossa henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin edistämisellä tuettiin Liter of Light -järjestöä 150 000 eurolla.

Lokakuussa Ikano Groupissa tehtiin vastuullisuustekoja monella rintamalla. Konserni järjesti henkilöstölleen syksyiseksi perinteeksi muodostuneen terveellisen elämään keskittyneen viikon, jossa kerättiin rahaa hyväntekeväisyyteen. Health Week:in aikana jokaisesta henkiseen tai fyysiseen hyvinvointiin työntekijän käyttämästä tunnista Ikano Group lahjoitti 30 euroa Liter of Light -järjestölle.

Liter of Light -järjestön perustaja on kehittänyt yksinkertaisen tavan rakentaa muovipulloista lamppuja. Halvoista materiaaleista koostuvalla pullolampulla, jonka tekeminen opetetaan paikallisille, saadaan valoa ihmisille, jotka elävät sähköverkkojen ulkopuolella. Tällä hetkellä valoa viedään erityisesti Filippiineille.

– Liter of Light -järjestön valinta hyväntekeväisyyskohteeksi kertoo halustamme edistää vastuullisuutta globaalisti. Valon saaminen koteihin, jotka ovat sähkönjakelun ulkopuolella tai joilla ei ole varaa maksaa sähköstä, on merkittävä elämänlaatua parantava ja työntekoa helpottava asia, toteaa Ikano Bankin talousjohtaja ja johtoryhmän jäsen Carita Hautala.

Yhteiset hetket tuovat yhteenkuuluvuutta

Ikano Group:n työntekijät ottivat haasteen mielihyvin vastaan. Liikuttuja ja henkiseen terveyteen keskittyneitä tunteja kertyi konsernissa yhteensä liki 10 000. Lahjoitussummaksi kertyi 150 000 euroa, mikä oli hyväntekeväisyyspotin tavoitesumma.

– Ikano Group:n työntekijä kirjasi keskimäärin lähes yhdeksän tuntia liikuntaa tai psyykkisen hyvinvoinnin harjoitusta järjestelmään viikon aikana. Tarkoitus oli, että suurin osa harjoituksista tehdään yhdessä, ja se toteutui hyvin. Ihmiset ovat kaivanneet yhdessäoloa. Siksikin Health Week tuli juuri oikeaan aikaan, Hautala kertoo.

Suomen Ikano Bank:ssa yhteisiä liikuntatuokioita oli järjestetty viikon jokaiselle päivälle. Ikanolaiset kerääntyivät yhteen pelaamaan golfia, sählyä ja frisbeegolfia, ja lisäksi hikoiltiin porrastreeneissä ja keilailtiin. Henkilöstö liikkui myös omatoimisesti ja pienissä porukoissa. Kävelylenkkien lomassa saattoi luontevasti jutella ja vaihtaa kuulumiset.

– Yhteiset hetket liikunnan ja muun hyvinvointia nostavan tekemisen parissa ovat tässä ajassa erityisen tärkeitä. Uskon, että Health Week:in anti jatkuu myös myöhemmin siten, että pidämme huolta sekä itsestämme että työkavereista.

Kävisikö terveysviikko teillekin?

Henkilöstön antama palaute Health Week:n jälkeen on ollut positiivista. Erityisesti fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin yhdistäminen toi kiitosta.

– Rauhoittuminen ja tauot ovat tärkeitä, ja tuntuu hyvälle, että työnantaja arvostaa ja korostaa näiden merkitystä ja haluaa edistää työntekijän työhyvinvointia ja terveyttä, Hautala miettii.

Hautala suosittelee saman tyyppistä terveyteen keskittyvää tempausta tai ajanjaksoa kaikille yrityksille osaksi vastuullisuustyötä. Hän uskoo, että vastaava sopii monen yrityksen toimintamalliin.

– Vastuullista toimintaa rakennetaan Ikano Group:ssa monella eri osa-alueella, ja jokainen niistä on tärkeä osa vastuullisuuden toteutumisessa. Yhteinen tekeminen ja sen tuoma yhteenkuuluvuuden tunne oli viikossa parasta ja oli hienoa, että viikkoon liittyi myös lahjoitus hyväntekeväisyyteen ja pystyimme auttamaan ihmisiä maailman toisella puolella.

Vastuullisuusstrategia on lupaus maapallolle

”Vastuullisuus on matka. Emme voi odottaa yhtä isoa ratkaisua, vaan meidän pitää tehdä monia pieniä päättäväisiä askeleita”, sanotaan Ikano Groupin vastuullisuusstrategian alkusanoissa.

Ikano Groupin vastuullisuusstrategia vuosille 2022–2025 julkistettiin vastikään syyskuussa. Siihen on kirjattu vastuullisuustyön suuret linjat sekä kunnianhimoiset tavoitteet, jotka vievät konsernia kohti myönteistä muutosta ja parempaa elämää. Vastuullisuustyön etenemistä tuetaan, seurataan ja mitataan konsernitasolla säännöllisesti.

Ikano Groupin vastuullisuusstrategia kiteytyy kolmeen kohtaan:

• terveelliseen ja vastuulliseen elämään (Healthy & sustainable living)
• kestävään kehitykseen ja ilmastoystävällisyyteen (Circular & climate positive)
• reiluuteen ja tasa-arvoisuuteen (Fair & inclusive)

– Vastuullisuusstrategiamme on lupaus kestävistä ratkaisuista maapallolle ja maapallon ihmisille. Tarkoituksena on tukea henkilöstöä, asiakkaita ja kumppaneitamme elämään terveellistä elämää ja tekemään maapallomme kannalta vastuullisia tekoja arjessaan, Hautala sanoo.