Huoltoasemayrittäjä tähyää investoinneillaan tulevaisuuteen

Mitä kuuluu huoltoasemayrittäjän kesäiseen arkeen, kun autoilu elää muutosta? Liikenne sähköistyy, uudet polttoaineet sekä kaasu yleistyvät ja isot huoltoasemaketjut vetävät lomailijat.

– Pienemmät huoltoasemat pitävät pintansa ja kilpailevat palvelulla. Me pidämme sinusta ja autostasi huolta, sanoo St1 Koivulahden yrittäjä Linus Pörtfors.

St1 Koivulahti teki investoinnillaan pioneerityötä

Pörtfors avasi viisi vuotta sitten Mustasaaren Koivulahteen St1-huoltoaseman. Vanha huoltoasema purettiin kokonaan pois ja tilalle rakennettiin kolme kertaa suurempi asema, jonka tarkoituksena oli parantaa autoilijoiden palveluita.

Huoltoasemalle rakennettiin ensimmäisenä Suomessa mahdollisuus ottaa uuden polven dieselautojen lisäainetta AdBlue-liuosta suoraan mittarista. Mittari rahoitettiin Ikano Bankin leasing-rahoituksella. Nyt leasing-sopimus on jo päättynyt ja mittarin omistusoikeus on siirretty Pörtforsin yrityksen nimiin.

– Leasing oli paras ratkaisu, mitä voi kuvitella. Uusi asema oli mittava hanke ja vaati paljon yhtäaikaisia investointeja. Leasing helpotti tätä vaihetta, kun vakuuksia rahoitukselle ei tarvittu ja kulut saattoi vähentää verotuksessa. Leasing mahdollisti kasvuloikkamme.

Koivulahden AdBlue-mittarista otettiin mallia Eurooppaa myöten ja nyt kyseinen mittarimahdollisuus rakennetaan lähes jokaiseen uuteen asemaan.

Viisas yrittäjä katsoo pidemmälle

St1 Koivulahdessa oltiin kaukaa viisaita jo rakennusvaiheessa. Kun maa oli auki, sinne kaivettiin myös ylimääräinen säiliö ja putket odottamaan hetkeä, kun niitä ehkä joskus tarvittaisiin. Nyt syksyllä avataan mahdollisuus uusiutuvan HVOdieselin tankkaamiseen.

– Vaikka HVOdieselin tankkausmahdollisuus avautuu, nyt ei tarvita suurta rahallista panostusta. Tämä rahoitetaan yrityksen omista kassavaroista. Yrittäjän kannattaakin punnita tapauskohtaisesti, millainen rahoitusmuoto sopii parhaiten mihinkin tilanteeseen, Pörtfors toteaa.

Pörtfors suunnittelee parhaillaan asemalleen korvausinvestointeja. Pian kaikki bensa-automaatit kaipaavat tekniikkansa osalta päivitystä, samoin autojen pesukone sekä korjaamon laitteistot, jotka kaikki ovat useamman kymmenen tuhannen euron rahareikiä.

– Tämän tyyppisiin hankintoihin leasing on ensisijainen vaihtoehto, sillä kassassa kannattaa pitää varallisuutta muuta liiketoimintaa ajatellen. Esimerkiksi huoltoasemayrittäjän pitää kuulostella jatkuvasti polttoaineiden hintojen kehitystä ja sitä, milloin niitä kannattaa ostaa isompia satseja varastoon. Sellainen sijoittaminen on mahdotonta, jos kaikki kassavarat on käytetty korjausinvestointeihin.

Tulevaisuutta ajatellen ideoita pursuavalla Pörtforsilla on suuret suunnitelmat:

– Kaasuasemaa varten meillä on jo piirustukset tehty. Samoin sähköautojen latauspisteille suunnitelmat ovat valmiina. Sen suhteen odotamme kuitenkin vielä, miten maailma asettuu. Villejä suunnitelmia on valmiina jopa omalle tuulivoimalalle, jolloin olisimme sähkön suhteen omavaraisia, Pörtfors maalaa.

Pysähdy kesälomamatkalla pienelle huoltoasemalle

Kesällä lomalaiset pakkaavat autonsa täyteen uimapatjoja ja telttavehkeitä ja suuntaavat kohti maalaismaisemia, Lappia tai saaristoa. Korona-aika on vilkastuttanut Suomen teitä ja tuonut enemmän asiakkaita huoltoasemille. Pörtfors muistuttaa, että joskus kannattaa kaartaa isojen jättihuoltamoiden sijaan pienemmille asemille.

– Meillä pääsee aina helposti ja sujuvasti tankkaamaan kaikkia polttoaineita ja meillä käyvät kaikki maksutavat. Meillä saa myös loistavaa palvelua sekä kahvilasta, pesuhallista että korjaamosta. Pieni huoltamo voikin olla elämys ruoan ja palveluiden suhteen – meillä huolletaan sekä auto että ihminen