Ikano Bank lahjoitti joululahjoihin varatut rahat Pelastakaa Lapset ry:lle

Ikano Bank tuki yhteistyökumppaneidensa joululahjoihin varatuilla rahoilla Pelastakaa lapset ry:n Eväitä Elämälle -ohjelmaa, joka auttoi vuonna 2019 lähes 2500 lasta. Lahjoitus tehtiin tätä joulua silmällä pitäen jo viime vuoden lopussa.

– Lukuisten yhteistyökumppaneille lähetettyjen suklaarasioiden ja muiden lahjojen sijaan, halusimme tehdä yhteiskunnallista hyvää ja lahjoittaa joululahjoihin varatut rahat hyväntekeväisyyteen. Uskomme, että yhteistyökumppanimme arvostavat tätä elettä, Ikano Bankin maajohtaja Miia Heliö sanoo.

tuki käytettiin vähävaraisten lasten opiskeluun ja harrastamiseen

Pelastakaa Lasten Eväitä Elämälle -ohjelma tukee vähävaraisten perheiden lasten opiskelu- ja harrastusmahdollisuuksia. Tukemiseen käytettiin vuonna 2019 yhteensä 608 513 euroa.

– Eväitä Elämälle -ohjelman tuki kohdennetaan lapsille, joiden mahdollisuus jatkaa koulunkäyntiään tai osallistua harrastuksiinsa on uhattuna perheen vähävaraisuuden tai muiden sosiaalisten haasteiden vuoksi. Ohjelma edistää lasten yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja hyvää kehitystä. Sillä tavoitellaan pysyviä muutoksia niin yksilöiden kuin yhteiskunnankin tasolla, varainhankinnan koordinaattori Johanna Korkala Pelastakaa Lapset ry:sta kertoo.

Viime vuonna oppimateriaalitukea sai 923 lukiossa tai ammatillisessa koulutuksessa opiskelevaa nuorta, ja yhdistyksen tuella valmistui yhteensä yli sata oppilasta ylioppilaaksi, ammattiin tai kaksoistutkintoon. Harrastustukea jaettiin lähes 1300 lapselle ja nuorelle – sillä katettiin muun muassa harrastusvälinekustannuksia sekä kausi- ja tuntimaksuja. Varoja ohjattiin myös yläkouluikäisten mentorointiin sekä lomakotitoimintaan.

tämän vuoden joululahjakeräys käynnissä

Tänä vuonna Pelastakaa Lapset ry joululahjakeräyksen varoilla tuetaan syrjäytymisvaarassa olevia kotimaan lapsia. Joululahjakeräys on parhaillaan käynnissä ja siihen voi osallistua täällä

– Joululahjoitusten turvin maksamme muun muassa vähävaraisten perheiden lapsille harrastuksia ja nuorille oppimateriaaleja lukio- ja ammattiopintoihin. Tuemme myös haastavassa elämäntilanteessa olevia lapsiperheitä tarjoamalla tukihenkilöitä, tukiperheitä ja sporttikummeja. Lisäksi jaamme ruokalahjakortteja vähävaraisille perheille, Korkala luettelee.

pelastakaa lasten joulujuoksu ikanon perinteissä taas ensi vuonna

Ikano on osallistunut jo useamman vuoden ajan Pelastakaa Lasten järjestämään Joulujuoksu-tapahtumaan, jossa kirmataan pitkin Töölönlahtea hyväntekeväisyyden nimissä. Tänä vuonna tapahtumaa ei kuitenkaan pystytä koronatilanteen vuoksi järjestämään.

– Tapahtumassa on aina ollut ihana, lämmin tunnelma, ja mikä tärkeintä, osallistumalla on voinut auttaa suomalaisia lapsia. Toivottavasti ensi vuonna pääsemme taas mukaan, Heliö toivoo.

– Ikanon strategiaan kuuluu tukea heikoimmassa asemassa olevia. Pelastakaa Lapset ry tekee todella tärkeää työtä, jotta kaikilla lapsilla ja nuorilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet opiskella ja harrastaa. Tuntuu tärkeältä olla mukana edesauttamassa sitä.