Johtaja, luota ihmisiin

Miten kannustat erilaisia ihmisiä onnistumaan ja löytämään motivaationsa vaikeinakin aikoina? Lukemista yrittäjille, johtajille ja esihenkilöille.

Ikano Bankin uutiskirjeessä käsitellään sekä ajankohtaisia että ajattomia aiheita. Johtajuus kuuluu molempiin niistä. Pyysimme johtajuuskokemuksista keskustelemaan kaksi kokenutta osaajaa, Miia Heliön ja Petteri Poutiaisen.

Petteri Poutiainen on työskennellyt useissa kiinnostavissa teknologiayrityksissä. Oraclen, Salesforcen ja Digitalist Groupin jälkeen hän toimii nyt Suomen-maajohtajana amerikkalaisessa ohjelmistoyhtiö Workdayssa.

Miia Heliö on johtanut IKEA-yritysperheeseen kuuluvan Ikano Bankin Suomen-toimintaa vuodesta 2016. Sitä ennen hän on toiminut kansainvälisissä huippuorganisaatioissa muun muassa teknologian ja vakuutustoiminnan parissa.

Vedä kaikki mukaan samaan juoneen

Monet painivat työvoimapulan kanssa, mutta kaikki miettivät, miten tulosta tekevä työyhteisö kootaan. Riippuuko se onnistuneista rekrytoinneista vai siitä, että hyvät tyypit pysyvät talossa ja kehittyvät?

– Totta kai pitää rekrytoida hyviä tyyppejä, ja tunnistaa mikä motivoi ketäkin. Mutta joukkue ei toimi, jos et vedä hiljaisimpiakin mukaan. Kun kaikki ovat samassa juonessa mukana, porukka hitsautuu yhteen, Petteri Poutiainen avaa keskustelun.

Entä mistä tunnistaa hyvät esimiehet?

– Hänellä on realistinen kuva itsestään, ja hän on valmis heittäytymään tehtäväänsä, olemaan sydämellään mukana, ja oppimaan koko ajan uutta. Hyvä pomo keskittyy niihin asioihin, joihin uskoo ja joihin voi vaikuttaa. Onnistumisia tulee, kun olet oma autenttinen itsesi, etkä purista mailaa, Miia Heliö niputtaa yhteen.

Pidä huolta osaamisen uudistamisesta

Viime vuodet ovat muuttaneet organisaatioita enemmän kuin aiempi vuosikymmen. Etätyö yleistyi, etäpalaverit ovat jokapäiväisiä. Miten työyhteisöt soputuvat muutokseen?

– Kaikki organisaatiot tarvitsevat uudelleenkoulutusta ja uusiutumista. Pomon tehtävä on pitää huoli, että kenellekään ei anneta lupaa jämähtää paikalleen. Se olisi karhunpalvelus työntekijälle, jos osaaminen vanhenisi käsiin, Miia painottaa.

Organisaatioissa on monenlaisia uskomuksia siitä, miten tulee toimia ja miten ei saa tehdä. Näille molemmat näyttävät peukkua alaspäin.

– Oma periaatteeni on jo pitkään ollut tarttua aina mahdollisuuksiin, vaikka ne vaativat rajojen ylittämistä. Jos epäröin, sanon itselleni, mene ja tee se, ennen kuin joku muu tekee sen, Petteri kertoo, ja jatkaa: Jossakin koulutussessiossa kauan sitten tuli vastaan väittämä ”kaikki on keksittyä, miksi et voisi haastaa sitä?” Se kasvatti uskallusta.

– Kannattaa aina tarttua mahdollisuuksiin, lupa tulee perässä, Miia tiivistää.

Hoida ikävät työt ensimmäisenä

Jokaisella meistä on omat inhokkitehtävänsä töissä. Ne saattavat löytyä byrokratian kiemuroista, sosiaalisista tilanteista tai vaikkapa uuden raportointijärjestelmän opettelusta. Kävi ilmi, että johtajillakin on omansa.

– Minä pidän sellaisen ”paskojen tehtävien tunnin” kerran viikossa. Kun olen hoitanut ne alta pois, kaikki tuntuu helpommalta. Lisäksi sovellan omaa ”puolen metrin sääntöäni” eli jos joku asia alkaa stressata, otan siihen vähän etäisyyttä. Sitten ratkaisu löytyy, Petteri sanoo.

– Minulla on noita tilanteita varten oma voimasana ”Aja!”, jolla hyppään hankalaan tehtävään, Miia vertailee.

Toisinaan on tehtävä ratkaisuja, jotka vaativat rohkeutta.

– Johtajan pitää uskaltaa heittää se iso kivi. Siitä tulee renkaita ja aallot lyövät korkeina, mutta se on kestettävä. Samalla tavoin onnellisuutta et voi valita, mutta myönteisyyden voit, määrittelee Miia.

Luota ihmisiin

Uusin teknologia antaa ratkaisuja säännöllisen palautteen keräämiseen anonyymisti, ja antaa kokonaiskuvan yhteisön tilasta ja täydentää keskusteluja ja tapaamisia. Sen lisäksi johtajan on osattava kuunnella.

– Jos haluat saada hyvän ja luottamuksellisen ilmapiirin aikaan, kommunikaation laatu ratkaisee. Ja sen pitää olla kaksisuuntaista, dialogia, sinun pitää kuunnella ja reagoida, Miia tähdentää.

– Amerikkalainen esimies sanoi minulle joskus, kun tuskailin johtamistehtävän kanssa: Don’t try to be the team. Be the team! Niiden sanojen merkitystä mietin usein. Minulle se tarkoittaa, että johtajan tulee sitoutua joukkoihinsa ja näyttää mallia – pilkettä silmäkulmassa eikä liikaa yrittämistä, Petteri kertoo.

Työn tarkoituksen ja merkityksellisyyden tärkeys korostuu ja tulee esiin syvällisissä keskusteluissa.

– Rekrytointihaastattelussa työnhakija alkaakin kysellä työnantajalta yrityksen arvoista ja tenttaavat niitä, jos ne löytyvät verkkosivuilta. Näinä aikoina kannattaakin nostaa esille myös isoja kysymyksiä. Sen sijaan, että käyt läpi työtilannetta tai tuloskäppyröitä, kysy välillä pelottaako energiakriisi tai ydinsota. Luota henkilöstösi arvostelukykyyn, he osaavat puhua vaikeista aiheista ja arvostavat rohkeuttasi, Petteri miettii.

– Avoimessa keskustelussa yrityksen missio ja arvot tulevat esiin – ja yhteinen huumorintaju. Se liimaa yksilöt joukkueeksi, Miia vetää yhteen.