VerifyOnComputer

WaitingForVerification PressToOpenBankId
Back

EnterPersonalIdentityNumber

VerifyOnMobile

WaitingForVerification
Back

Kannattaa olla vaikeasti huijattavissa

Lemmenlurituksia ja lupauksia isosta rahasta, pulaan joutuneita ulkomaisia prinssejä, yllätysperintöjä tai avunpyyntöjä hyviin tarkoituksiin. Jokainen on kuullut näistä lipevistä viesteistä. Pyytäjä lupaa kuun ja tähdet taivaalta, kunhan ensin saa pienen summan rahaa kiireellisen laskun maksuun...

Eikä tämä koske vain kotitalouksia ja kokemattomia tai varomattomia. Myös yrityksiin on tehty huijaussoittoja, joissa on väitetty toimitusjohtajan luvanneen maksattaa jonkun laskun, ja nyt se pitäisi tehdä kiireellisesti. Sitten rahaa on toimitettu ventovieraille, joita ei ole olemassakaan – ja varmaa on vain se, että rahat katosivat.

On tyypillistä, että huijari väittää soittavansa pankista, poliisilta, jostakin virastosta tai yrityksestä, ellei väitä olevansa lähiomainen jotakin kautta. Puhelinnumero saattaa muistuttaa viranomaisnumeroa tai verkkosivut on tehty hämäävästi tutun näköisiksi.

Pahimpia ovat ne huijausrikokset, joissa uhri luovuttaa pankkitunnuksiaan tai muita henkilökohtaisia tietojaan tuntemattomille, vaikka kuinka on kielletty niin tekemästä.

Näin tunnistat huijarin nopeammin

Ruotsissa Svenska Bankföreningen on käynnistänyt valistuskampanjan Svårlurad – ”Ole vaikeasti huijattavissa” – jolla ihmisiä neuvotaan tunnistamaan huijausviestejä ja välttämään niitä. Siinä ovat mukana Ikano Bank sekä laaja joukko pankkeja ja rahalaitoksia.

Kampanjan neuvot sopivat yhtä lailla yksityishenkilöille ja yrityksille.

Tässä on muutamia kampanjan tärkeimpiä vinkkejä:

  • katkaise puhelu tai muu yhteydenpito, jos se tuntuu oudolta tai painostavalta
  • älä kirjaudu tuntemattomiin palveluihin tai verkkosivuille henkilökohtaisilla tunnuksilla tai pankkitunnuksilla, vaikka tuntematon henkilö niin kehottaa
  • pankit eivät koskaan soita ja pyydä sinua kirjautumaan tai antamaan henkilökohtaisia tunnuksiasi
  • jos saat tekstiviestin, jossa pankki tai muu toimija pyytää sinua klikkaamaan linkkiä ja hoitamaan jonkun tehtävän, älä tee sitä – pankit eivät koskaan lähetä sellaisia tekstiviestejä
  • jos epäilet joutuneesi huijauksen tai huijausyrityksen kohteeksi, ota heti yhteyttä pankkiisi tai poliisiin – ei kannata viivytellä

Tällainen yhteiskampanja on tarpeen Suomessakin

Ikano Bank Suomi lähtee mukaan, jos vastaava kampanja käynnistetään myös Suomessa. Sen vetäjänä voisi olla esimerkiksi Finanssiala ry, ja sitä tukevat varmasti niin pankit ja rahalaitokset kuin alan viranomaisetkin.

Intressi on yhteinen. Kaikki keinot suojata asiakkaita väärinkäytöksiltä vahvistavat luottamusta pankki- ja rahoitusalaan sekä yhteiskuntaan.