Kappale kauneinta Suomea – ikanolaiset paljastavat kotimaan 13 parasta kesäkohdetta

Rajat ovat auenneet muutamiin lähimaihin, mutta kotimaassakin voi viettää unohtumattoman kesän. Ikanolaiset paljastavat, mihin he aikovat tänä kesänä matkustaa. Tässä hyväksi havaitut kotimaan helmet ja suven suloisimmat kohdevinkit!

MAAJOHTAJA MIIA HELIÖ: TURUN SAARISTO JA ÖRÖN SAARI

Supersuositus tälle kesälle on Turun Saaristossa sijaitseva Örö:n saari. Olemme vierailleet saarella kahtena kesänä peräkkäin. Örö on ollut vuosikausia armeijan käytössä ja se avattiin yleisölle noin viisi vuotta sitten. Suurehko saari on edelleen aivan upeassa luonnontilassa. Siellä on kallio- ja hiekkarantoja ja erittäin paljon harvinaisia kasveja.

Saarella on muutakin nähtävää – tykkejä ja taidenäyttely muutaman mainitakseni. Entisistä armeijan henkilökunnan asumuksista voi vuokrata majoitustilaa ja alueelta löytyy mukava vierasvenesatama. Laiturilta saa mato-ongella ämpärikaupalla valtavia ahvenia, joita 11-vuotias tyttäremme Evita onkii muiden saaressa vierailevien lasten kanssa. Viime vuonna piti ostaa sumppu, jotta saadaan kalat säilymään. Evita on tehnyt kalastuksesta itselleen liiketoiminnan – hän myy ahvenia muille veneilijöille. Minäkin olen joutunut opettelemaan ahvenen perkaamisen, jotta voimme itsekin valmistaa niitä. Saarelle kulkee yhteysalus, joten omaa venettä ei edes tarvita.

KULUTTAJAMYYNNIN JA MARKKINOINNIN JOHTAJA ANNA-LEENA HAKULI: PARIKKALA, SAVONLINNA JA IDYLLINEN ITÄ-VANTAA

Olen viettänyt kaikki lapsuuteni kesät Parikkalassa, josta äitini suku on kotoisin. Äidin lapsuudenkoti on nykyisin vanhempieni omistama kesäpaikka, vanha maalaistalo pikkuruisessa Savikummun kylässä. Siellä oleminen myös omien lasten kanssa on mindfullnessia parhaimmillaan: naapurin lehmät laiduntavat saunan takana pellolla, kylätien varresta kerätään lupiinit ja muut villikukat kukkakimppuun ja metsämansikat heinään tai suoraan suuhun. Välillä pulahdetaan Simpelejärveen.

Parikkalan Patsaspuisto on maailmanlaajuisesti yksi tärkeimmistä yhden ihmisen taiteellisista aikaansaannoksista. Puisto on taiteilija Veijo Rönkkösen (1944-2010) yli 50 vuotta kestäneen taiteilijanuran tulos. Lajirunsas ja rehevä puutarha sekä 560 moni-ilmeistä ja -aiheista betonipatsasta houkuttelevat vuosittain Patsaspuistoon kymmeniä tuhansia kävijöitä ympäri maailman. Tässä kohtaa kuitenkin pieni varoituksen sana pikkulapsiperheille: osa ihmisen kokoisista, ilmeikkäistä patsaista voi tuntua liian jännittäviltä alle kouluikäisille.

Lintubongareille ja muille luonnossa liikkumista rakastaville vinkkaan Parikkalan Siikalahtea, jonka alueella on tavattu noin 250 erilaista lintulajia, 900 perhoslajia ja 25 eri sudenkorentolajia. Ympäröivää luontoa ja eläimiä voi tarkkailla kahdesta lintutornista ja piilokojusta sekä kulkea pitkospuita pitkin ja leiriytyä nuotiopaikalle.

Kun mökkeilyn ja paljain varpain kulkemisen lomassa halutaan ihmisten ilmoille, laitetaan parempaa päälle ja suunnataan autolla Punkaharjun kautta Savonlinnaan päiväretkelle. Reitti on todellakin ”kappale kauneinta Suomea”. Onnistuneeseen kesäpäivään Savonlinnassa kuuluvat toriherkut (mm. aidot lörtsyt), höyrylaivojen ihastelu tai pieni sisävesiristeily Saimaalla, kierros Olavinlinnassa sekä visiitti hurmaavassa AmandaB-sisustusliikkeessä (outlet-myymälä) ja Craft&Design Savonlinna -yritysverkoston pienissä käsityömatkailukohteissa.

Pääkaupunkiseudullakin tykkään lomailla: Kävimme hiljattain lasten ja mieheni kanssa pyöräretkellä Håkansbölen kartanolla aivan Vantaan Ikean tuntumassa. Sieltä löytyy ihastuttava kartanomiljöö, jossa on idyllinen Ruuna Cafe&Store eli pieni kahvila ja putiikki. Kahvilassa on oma leipomo, josta kannattaa maistaa ainakin korvapuusteja ja vadelma-lakritsi-juustokakkua.

ASIAKASPALVELUSPESIALISTI MARIKA SEESTE: LINNANSAAREN KANSALLISPUISTO, RANTASALMI

Meillä on mökki Rantasalmella, Saimaan rannalla. Ihania kesäkohteita siellä on esimerkiksi Linnansaaren kansallispuisto. Saaressa on paljon nähtävää: ihania luontopolkuja, huikeat maisemat kallioilta ja Linnansaaren torppa. Näissä vesistöissä asuu myös saimaannorppa, joten venematkalla voi bongata myös pienen kaljupään.

MYYNTIPÄÄLLIKKÖ TONI KARJALAINEN: LOMAKYLÄ JÄRVISYDÄN, RANTASALMI

Olen tottunut viettämään lomani Suomen ulkopuolella, mutta tänä vuonna olemme suunnitelleet menevämme jokin viikonloppu Rantasalmella sijaitsevaan hotelliin nimeltä Hotel & Spa Resort Järvisydän. Hotellissa majoitusvaihtoehtoja löytyy kartanohuviloista lasi-igluihin/maisemasviitteihin.

Spa-puolen Järvikylpylässä voi kokea uudenlaisen suomalaisen järvihyvinvointikokemuksen, sillä kaikki rakennusmateriaalit ovat luonnonläheisiä; Saimaan järvivettä, luonnonkiveä ja yli 500 vuotta vanhoja uppotukkeja. Kylpylä lämpenee järvi-/maalämmöllä ja aurinkoenergialla.

Alueelta löytyy myös ”Savolainen Saunamualima”, joka sisältää tunnelmallisen savusaunan, ”immeisen keittopadan” eli Huljun, puulämmitteisiä saunoja sekä ”Höyryluola-Immen”.
Saunamualimaan kuuluu myös ”kallion kuppeen” saunalaavu vilvoittelua tai pienen huikopalan nauttimista varten sekä ulkoterassi. Kesäisin voi pulahtaa Saimaan vilvoittaville aalloille ja talvella päivittäin avoinna olevaan avantoon.

Ravintolasta löytyy savolaisen makumaailman parhaita paloja tarjoiltuna lankuilta, päreiltä, saviastioista ja tiriseviltä rautapannuilta avotulen, kynttilöiden loisteen sekä musiikin kera.

ASIAKASPALVELUSPESIALISTI HELI GATFORD: REPOVEDEN KANSALLISPUISTO, KOUVOLA JA ISOSAARI, SEKÄ HELSINKI MEREN ÄÄRELLÄ

Käyn joka kesä ihailemassa jylhiä Repoveden kansallispuiston maisemia Kouvolassa. Veljeni ja vanhempien mökki on Vuohijärvellä ja Repovesi on aivan vieressä. Käyn usein Lapinniemi nimisessä paikassa, jossa on korkea riippusilta. Lapinniemellä on usein ihmisiä grillaamassa ja ihailemassa kauniita jylhiä maisemia. Orilammen Majan venekierros ajaa reitillään riippusillan ali. Maisemat vastaavat Kolin maisemia.

Luonnonkaunis Repovesi sopii hyvin kokemattomalle untuvikolle tai retkeilyn ammattilaiselle. Alueella voit lähteä vesistöjen laineille kajakin kanssa tai voit valloittaa Olhavanvuoren vuorikiipeilemällä pystysuoran seinän ylös.  Merkittyjä kesäreittejä on yhteensä 45 kilometriä, joista pisin on 26-kilometrinen Kaakkurin kierros. Reittien varrella on useita erilaisia taukopaikkoja sekä kanootti- ja laivalaitureita.

Ihana seikkailun kohde on myös Helsingin edustalla sijaitseva Isosaari. Olen siellä seikkaillut Pirunpelto –nimisessä paikassa peläten rantakäärmeitä, joita oli kivien koloissa. Olipa seikkailu. Aavan ulapan ja äärettömän ulkosaariston ystäville Isosaari on ykkösvalinta.

Saaren historia kantaa kauas. Merenkulkijat ovat tunteneet sen maamerkkinä ja kalastajat tukikohtana. Isosaari on toiminut myös tutkimuskeskuksena ja sotilassaarena. Saaren hiekka- ja kalliorannat kutsuvat viettämään kesäpäivää raikkaasta merituulesta nauttien ja kiinnostavia polkuja ja väyliä samoillen. Isosaarta peittää suurelta osin metsä, ja monipuolisen luonnon tutkimiseen saa kulumaan vaikka koko päivän.

Muutenkin meri ja saaristo ovat erottamaton osa Helsinkiä. Pääkaupungin jokaisella saarella on omat erityispiirteensä ja niiltä löytyy hämmästyttävän monipuolista luontoa. Monet saaret ovat myös yllättävän helposti saavutettavissa yhteysaluksilla tai lautoilla. Kesäaikaan saarilla on palveluita opastetuista kierroksista kahviloihin ja jopa saunoihin. Kannattaakin etsiä oma aarre näiden saarten joukosta!

YRITYSMYYNNIN JOHTAJA JOEL LISKI: ISO-VASIKKASAARI SEKÄ TREMANSKÄRRIN JA HANIKAN LUONTOPOLUT, PÄÄKAUPUNKISEUTU

Kesäkuun helteisenä viikonloppuna suuntasimme Nokkalan satamasta Espoosta saaristoveneellä Isoon Vasikkasaareen. Meillä on 8-, 4- ja 1-vuotiaat lapset, joiden kanssa ihmettelimme luontoa ja lintutornista lintuja. Saaresta löytyy leikkikenttä ja Gula Villan -ravintola. Viime kesänä siellä oli myös lampaita – ehkä niitä tulee tänäkin kesänä.

Käymme myös paljon pääkaupunkiseudun luontopoluilla. Nuuksio on kaunis ja nykyisin myös todella suosittu. Kätketympiä luonnonhelmiä löytyy esimerkiksi Vihdintien varresta Tremanskärristä ja Hanikan luontopolulta Soukasta. Molemmissa saa ihailla vaihtelevaa luontomaisemaa pitkospuineen. Lasten kanssa luontopolkujen tärkeimpiä nähtävyyksiä ovat kyllä eväät, joita pitää löytyä moneen otteeseen ja riittävästi. Lapset saavat usein valita itse heidän mielestään mukavimman paikan eväshetkelle. Nelivuotias löytää aina myös puukeppejä miekoiksi pitkin matkaa.

MYYNTIPÄÄLLIKKÖ TEEMU SORMUNEN: URHO KEKKOSEN KANSALLISPUISTO, INARI JA YÖTTÖMÄN YÖN GOLF-KIERROS, KITTILÄ

Käymme tyttöystäväni kanssa usein Pohjois-Suomessa vaeltamassa ja ehdoton suosikkini on Urho Kekkosen kansallispuisto Inari-Saariselkä alueella. Siellä voi tehdä 10-20 kilometrin mittaisia päivävaelluksia tai kokeneempi retkeilijä voi vaeltaa pidemmän ja vaativammankin reitin ja nukkua joko teltassa tai laavuilla - silloin kannattaa osata jo tutkia vähän karttaakin.

Viimeksi puistossa vieraillessamme patikoimme viitisenkymmentä kilometriä. Vaikka olemme käyneet vaelluksilla monta kertaa, tunturi ja erämaamaisemat tekevät aina vaikutuksen. Metsän ja Lapin hiljaisuudessa laskeutuu perusasioiden äärelle. Työasiat ja arjen kiireet unohtuvat rauhallisissa käkkärämäntyjen maisemissa. Tunturipurojen vesi on niin puhdasta, että olemme kouhaisseet sieltä vettä kuksiimme ja hörpänneet sellaisenaan janoon.

Tänä kesänä aiomme myös Leville golffaamaan. Levillä on Suomen pohjoisin täyspitkä golf-rata. Aikomuksena on pelata heinäkuun alkuviikoilla yöttömän yön kierros, jolloin lähdemme viheriöille iltakymmenen aikaan ja pelaamme öisessä auringossa lähes aamuyön tunneille saakka. Levin golf-kentällä saa joskus varoa myös poroja.