Millä perusteella yrittäjän kannattaa valita tarjoamansa maksutavat?
Käteisellä vai kortilla, osamaksupalvelulla vai luotolla? Yrittäjä voi valita asiakkailleen tarjoamansa maksutavat laajasta valikoimasta, mutta millä perusteella niitä kannattaa ottaa käyttöön?
Kuluttajilla on nykyään käytettävissään runsaasti erilaisia tapoja maksaa ostoksensa. Maksutapojen määrä ja kirjo saattaakin tuottaa päänvaivaa yrittäjille, joiden pitää valita, mitkä maksutavat kannattaisi ottaa käyttöön omassa liiketoiminnassa.
- Tällä hetkellä trendi on yhä enemmän kohti kortti- tai verkkomaksamista ja pois käteisestä. Esimerkiksi perinteisiä pankkisiirtolomakkeita näkee enää harvoin, ja toisaalta erilaisten ulkoistettujen lasku- ja osamaksupalvelujen käyttö on lisääntynyt, sanoo Ikano Bankin Suomen maajohtaja Miia Heliö.
Ikano Bankin marraskuussa 2018 teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset maksavat paikan päällä myymälässä mieluiten pankki- tai luottokortilla, lähimaksulla tai käteisellä. Verkkokauppaostokset maksetaan mieluiten verkkopankissa tai pankki- tai luottokortilla.
Jatkossa suomalaiset arvioivat maksavansa yhä vähemmän käteisellä ja enemmän mobiilimaksusovelluksilla. Verkkokaupassa korttien käytön uskotaan vähenevän ja mobiilisovellusten käytön lisääntyvän.
Yhdelle yritykselle sopivat maksutavat eivät välttämättä toimi toisen yrityksen asiakaskunnassa.
- Tärkeintä on arvioida, mitkä maksutavat sopivat parhaiten omaan liiketoimintaan ja mille on tilausta omassa asiakaskunnassa. Yrittäjä tuntee omat asiakkaansa parhaiten. Uusia maksutapoja voi ottaa tavallaan kokeiluun käytössä olevien rinnalle ja mitata niiden suosiota ennen kuin luopuu vanhoista, Heliö ehdottaa.
Vähälle käytölle jääviä maksutapoja ei kannata ylläpitää ylimääräisten kustannusten vuoksi.
- Hinnoittelumallit perustuvat maksutapahtumien määrään. Yleensä esimerkiksi luotolla maksaminen maksaa kauppiaalle enemmän kuin lasku- tai osamaksupalvelulla tai kaupan omalla maksukortilla maksaminen.