Niemi-Korven konekaupassa leasing on jo valtavirtaa

Kuorma-autoja ja koneita hankkivat Niemi-Korven asiakkaat osaavat jo pyytää leasing-sopimusta. Uudet Ivecot ovat arvokkaita ja tarvitsevat rahoituksen, mutta leasing on toivottu tuote myös käytetyille autoille.

Kaksi sukupolvea, yli 30 vuotta ja reippaat 10 000 ajoneuvoa. Tällä kokemuksella Niemi-Korpi Oy tekee kuorma-autokauppaa Turusta Keski-Suomeen ja Kokkolasta pohjoiseen ulottuvalla toimipisteiden verkostolla. Valikoimasta löytyy ajoneuvoja mihin tahansa logistiikan, rakentamisen ja urakoinnin tarpeisiin raskaista rekkavetureista betoni- ja puuautoihin, pakettiautoihin ja kaikkeen, mitä auton päälle voidaan rakentaa. Eikä siinä kaikki: omistajaa vaihtavat myös maanrakennuskoneet, nosturit, vaihtolavat ynnä muut koneet ja laitteet.

Käytettyjen kohteiden lisäksi Niemi-Korpi myy uusia kuorma-autoja Ivecon edustajana. Iveco on kansainvälisesti yksi johtavista hyötyajoneuvojen valmistajista. Asiakkaat kehuvat Niemi-Korpea myös jälkimarkkinoinnista: huolto- ja varaosapalvelut pelaavat, mikä pitää asiakkaiden pyörät pyörimässä ja liiketoiminnan käynnissä.

Kun on tarjontaa joka lähtöön, asiakaskuntakin on laaja. Niin useiden kymmenien ajoneuvojen logistiikkayritykset, kodinkoneliikkeet, maanrakennusyritykset kuin yhden pakettiauton firmat löytävät tarvitsemansa autot, räätälöinnit ja lisäpalvelut Niemi-Korvelta. Käytettyjen kohteiden parissa tehdään myös tuonti- ja vientitoimintaa. Suurin osa viennistä menee EU-alueelle mutta myös Etelä-Amerikkaan, Lähi-itään, Aasiaan ja Afrikkaan.

Vaikka pitkät toimitusajat piinaavat kaikkia alan toimijoita, Niemi-Korven pihoista löytyy aina ostettavaa, jopa tuliteriä Ivecoja. Muutoin uusien autojen toimitusajat ovat kymmenen kuukauden tienoilla, ja asiakkaat ovat jo oppineet varautumaan.

Helpompaa kaupantekoa isoilla koneilla ja kuljetusvälineillä

Sami Niemi-Korpi tienasi jo lapsena taskurahat ilta- ja viikonloppuhommissa perheen yrityksessä. Sen jälkeen on ammatin parissa vierähtänyt lähes parikymmentä vuotta. Myyjänä hän palvelee asiakasta kaupan alusta loppuun saakka hoitaen myös paperityöt kuten rahoituspäätösten hakemisen.

Sami Niemi-Korpi kertoo, että leasing on rahoituksen ratkaisuna jo valtavirtaa ja asiakkaat osaavat sitä pyytää. Syytkin ovat selvät:

”Leasing sopii kaikille ja on asiakkaalle järkevä tuote. Se helpottaa kuukausibudjetointia eikä sido pääomaa.”

Sopimuksia tehdään niin uusien kuin käytettyjen ajoneuvojen ja koneiden kaupassa. Asiakkaalla voi olla yksi pakettiauto tai kymmenien kuorma-autojen kalusto. Uusilla kuorma-autoilla on hintaa, joten ne vaativat aina rahoituksen. Leasing-sopimus helpottaa kaupantekoa:

”Leasing-sopimus ei näy yrityksen taseessa velkana vaan on vuokrakohde. Se on hyvä tuote uusien Ivecojen kauppaan”, Niemi-Korpi toteaa.

Fokus liiketoiminnan kasvattamisessa – aina ei tarvita edes käsirahaa

Rahoituksen hakemisessa lähdetään siitä, minkä suuruinen kuukausierä olisi asiakkaalle sopiva. Niemi-Korvella yleisimpiä ovat 48–60 kuukauden mittaiset sopimukset. Päätöksen tultua se käydään asiakkaan kanssa läpi, minkä jälkeen asiakkaalta tarvitaan vain sähköinen allekirjoitus. Prosessi käy vauhdilla:

”Rahoituspäätökset tulevat nopeasti, yleensä jo seuraavana arkipäivänä. Jopa tasaeriä ilman käsirahaa on mahdollista saada.”

Sopimuksen päätyttyä asiakas voi joko lunastaa ajoneuvon itselleen tai palauttaa sen Niemi-Korvelle, joka myy sen eteenpäin.

Sami Niemi-Korpi on luottavainen tulevaisuuden suhteen. Suurin osa tavarasta liikkuu Suomessa kumipyöräliikenteellä jatkossakin. Kuljetuskalustoa tarvitaan kaikkialla Pohjoismaissa ja Euroopassa. Yritys tavoittelee kasvua, ja Ivecon edustajana se on hyvin kiinni alan kehityksessä.