Nyt on otollinen aika investoida – kaikki ennusteet povaavat talouskasvua

Suomi saa EU:lta 750 miljardia elvytysrahaa sillä ehdolla, että se käytetään suurimmaksi osaksi vauhdittamaan vihreää siirtymää. Mediassa esillä ollut ajatus siitä, että elvytysrahalla kehitetystä hiilineutraalista teknologiasta voisi tulla Suomen vientivaltti maailmalla, on varmasti suurelta osin totta. Näin ollen elvytyspaketti tuuppaa Suomea kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa ja talouskasvua, joka onkin elvytysrahan jakamisen perimmäinen tarkoitus – eli nostaa Euroopan koronan runtelemia valtioita jälleen jaloilleen.

Valtioiden elvytystoimet tuovat lisää rahaa markkinoille – niin vihreään siirtymään kuin kaikkeen liiketoimintaan. Nyt on odotettavissa, että rakennus- ja investointiprojekteja käynnistyy, korjaus- ja ylläpitohankkeita startataan ja niiden seurauksena työllisyys paranee ja ostovoima kasvaa. Koronavuosi alkaa jäädä taakse ja on aika suunnata katse eteenpäin. Palveluyritysten ja tuotannollisten yritysten investoinneille tämä on otollinen ajankohta hankintojen tekemiseen, jos niiden asiakastoimialat tähtäävät kasvuun. Joillakin aloilla alihankkijoista saattaa olla tällä hetkellä jopa pulaa.

Vaikka talouskasvu kurkkisi ovella, yksi yrittämisen suurimpien haasteita on uskallus laajentaa toimintaa ja käyttää varallisuutta korvausinvestointeihin. Mistä tietää, milloin on oikea aika laajentaa, mitä pitää ottaa huomioon ja miten hallita riskejä? Onko korona-aika syönyt kassaa ja pienentänyt liikkumavaraa?

Investointipäätökset vaativat malttia ja rahaa. Ilman panostusta toiminta ei kasva, mutta väärään aikaan tehty suuri investointi voi olla kohtalokas. Kun arvioit liiketoimintastrategiaasi ja kasvuun tähtääviä hankintoja, ota huomioon mahdollisena rahoitusvaihtoehtona leasingrahoitus. Sillä pääset kasvattamaan tarjoomaasi nopeasti ja pienellä pääomalla, mutta samalla hallitset riskiä.

Leasing-sopimus on pitkäkestoista käyttöoikeutta koskeva vuokrasopimus ja se on turvallinen rahoitusratkaisu ilman yllätyksiä, sillä siinä ei makseta kaluston tai hankinnan omistamisesta, vaan ainoastaan käytöstä. Tällöin hankinnan hyödyt saadaan käyttöön ja investointi ohjaa yritystä kasvuraiteille. Kulujen budjetointi on helppoa, kun lasku saapuu säännöllisesti, mutta yrityksen tase ei rasitu.

Leasingrahoitus sopii isoille ja pienille yrityksille ja lähes mille vain kohteelle, joka on irtainta ja jolle löytyy selkeä jälkimarkkina. Vihreää siirtymää vauhdittavat ainakin panostukset vähäpäästöisiin työkoneisiin, joiden osuus uusien koneiden investoinneista on jatkuvassa kasvussa. Ikano Bank rahoittaa myös käytettyjä koneita ja laitteita – se jos mikä on kiertotalouden ydintä. On ympäristöystävällistä käyttää koneet elinkaarensa loppuun saakka. Oli hankinta sitten uusi tai käytetty, nyt on otollinen aika se tehdä.

Joel Liski
myyntijohtaja