Päivä pankissa lapsen silmin

Miksi jollain on kiire palaveriin? Mikä työmatka on? Mitä töissä oikeasti tehdään? Näihin mieltä askarruttaneisiin kysymyksiin tarjosi vastauksia Lapsi mukaan töihin -päivä, johon Ikano Bank osallistui nyt ensimmäistä kertaa.

Mehu maistui ja kaakaokone oli kovalla käytöllä, kun seitsemän lasta tutustui Lapsi töihin -päivän merkeissä Ikano Bankin arkeen. Aamulla ilmassa oli aistittavissa pientä jännistystä, mutta se hälveni kuitenkin nopeasti. Aluksi kuluttajamyynnin ja markkinoinnin johtaja Anna-Leena Hakuli kertoi lyhyesti lapsille, mitä pankissa tehdään, sekä hieman Ikanon perustajasta, Ingvar Kampradista. Jokainen lapsi sai myös kaulaansa omalla kuvalla varustetun kulkukortin.

Vanhempien työhön tutustuttiin juttelemalla ja kiertelemällä toimistoa. Sitten oli vuorossa piirtelyä, jolloin lapset loivat upeita taideteoksia oman vanhemman työpäivästä. Piirtelyn jälkeen verryteltiin jäseniä yhteisessä taukojumpassa, joka meni ikanolaisille tuttuun tapaan: ”Jumps jumps, sanoi vekkuli sammakko! Jumps jumps, sanoi sammakko!”

”Töissä isi ekee töitä”

Lapsi mukaan töihin -päivän tarkoitus on näyttää lapsille, missä vanhemmat käyvät töissä ja mitä työnteko on. Päivän lopussa kysyimmekin lapsilta, mitä äiti tai isä töissä tekee. Tässä siis rehellisesti lapsen suusta, mitä ikanolaiset töissä puuhaavat.

”Äiti puhuu paljon puheluita, käy työmatkoilla ja antaa leasing-lainoja.” – Evita 10 vuotta.

”Töissä äiti tekee rahaa ja on tietokoneella.” – Nooa 4 vuotta.

”Töissä äiti on paljon asiakkaiden kanssa.” – Aino 5 vuotta.

”Äiti rahoittaa asioita, puhuu puhelimessa ja on varmaan aika paljon palavereissa.” – Niko 13 vuotta.

”Äiti mainostaa jotakin ja tekee tietokonehommia. Piirsin kuvan, jossa äitillä on mainoskyltit ja niissä lukee: ”ostakaa kamaa, lainatkaa rahaa””. – Lenni 9 vuotta.

”Töissä äiti huolehtii siitä, mitä on maksettu ja että on maksettu tarpeeksi – ei liikaa tai liian vähän. Pankissa ei kuitenkaan tehdä koko ajan töitä tietokoneella. Välillä on esimerkiksi taukojumppaa.” – Melissa 10 vuotta.

3-vuotias Liinus tiivisti päivän aikana käydyn pohdinnan pähkinänkuoreen: ”Töissä isi tekee töitä.”

Äidin tai isän työpaikkaan tutustumisen lomassa lapset ehtivät pohdiskelemaan myös omia uravaihtoehtoja. Niitä löytyi laidasta laitaan: kirurgi, kahvilayrittäjä, superautokuski, sotilas, sisustusarkkitehti, ammattipelaaja ja koodari.

Arvot mukana arjessa

Tämä oli Ikano Bankin ensimmäinen Lapsi mukaan töihin -päivä, mutta ei varmastikaan viimeinen – niin hauskaa oli sekä lapsilla että aikuisilla.

- Huomasimme viime vuonna tämän kansallisen tempauksen somessa ja päätimme maajohtajamme Miia Heliön kanssa heti, että seuraavalle kerralle olemme ajoissa liikkeellä ja ehdottomasti mukana, kertoo Anna-Leena Hakuli.

- Lapsi mukaan töihin -päivään osallistuminen vastaa vahvasti Ikanon arvoja. Meillä työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen on erittäin tärkeää.