Rekkoja kiinteällä kuukausihinnalla – leasing antaa joustoa asiakkaalle
Kun uusien ajoneuvojen toimitusajat venyvät eikä varaosien ja komponenttien saatavuudesta ole varmuutta, käytettyjen ajoneuvojen suuntaan ovat alkaneet vilkuilla nekin, joille aikaisemmin uusi auto on ollut ainoa oikea. Näin kertoo Olli-Pekka Nieminen, jonka yritys OP Truck myy, ylläpitää, huoltaa ja vuokraa Ikanon leasing-rahoituksella raskaiden ajoneuvojen kalustoa.
Viime vuosien myllerrykset ovat koetelleet kuljetus- ja logistiikkayrityksiä, joille käytettyjen kuorma-autojen vuokraaminen joustavilla sopimuksilla on osoittautunut kelpo ratkaisuksi.
Kaivattuja rekkavetureita kiinteällä kuukausihinnalla
Nieminen perusti yrityksensä vuonna 1998. Hän on edelleen puikoissa, mutta seuraavakin sukupolvi on jo aktiivisesti mukana yrityksen toiminnassa. Leasing-autot otettiin OP Truckin tarjontaan vuonna 2002. Palvelu aloitettiin nimenomaan käytetyistä ajoneuvoista, ja muutaman vuoden kuluttua mukaan tulivat ensimmäiset uudet autot. Leasing-sopimuksista palautuvat autot vuokrataan edelleen, kunnes ne tulevat käyttöikänsä päähän.
– Koska teemme pääasiassa itse kaluston huollot, meillä on tiedot autojen kunnosta ja tehdyistä korjauksista, Nieminen sanoo.
Asiakas saa ajoneuvon käyttöönsä kiinteällä kuukausihinnalla, joka sisältää renkaat, huollot ja korjaukset. Kalusto voidaan teipata ja varustaa asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Asiakas ei tarvitse suuria pääomia, eikä leasing-rahoitus rasita yrityksen tasetta.
Tällä hetkellä kysyntää on erityisesti rekkavetureista, jotka vetävä muun muassa satamiin saapuvia perävaunuja määränpäähänsä. Uusien toimitusajat ovat pitkiä ja hinnat korkeita. Tavaran liikkuminen ei kuitenkaan ole vähentynyt, vaan autoja tarvitaan koko ajan.
Kuorma-autojen leasing-sopimuksia tekevät hyvin monenlaiset yritykset yhden auton firmoista sadan ajoneuvon kuljetusliikkeisiin. Niemisen mukaan tyypillisin on asiakas, jolla on yhdestä kahteenkymmeneen ajoneuvoa. Osa voi olla vuokrattuja, osa omia. Monilla logistiikkayhtiöillä ei ole omia autoja ollenkaan. Suurin osa OP Truckin vuokraamasta kalustosta ajaa Suomessa, mutta osa viedään Eurooppaan, useimmiten Ruotsiin ja Norjaan.
Lahjomattomat numerot
Nieminen patistaa tekemään tarkat laskelmat ennen investoimista omaan ajoneuvoon, mikäli ydinbisnestäsi ei ole ajoneuvojen omistaminen vaan tavaran liikuttaminen. Matematiikan läksynsä tehneissä yrityksissä vuokra-autolla ajaminen on yleensä todettu edullisemmaksi kuin auton omistaminen. Vähintään se on ollut saman hintaista, ja silloinkin ajoneuvon omistamiseen liittyvät riskit puuttuvat.
Ei ole samantekevää, miten laskelmia tehdään. Nieminen kertoo, että Keski- ja Itä-Euroopassa yrityksillä on jo pitkään ollut tapana laskea kustannukset ajettua kilometriä kohti. Suomessa tämä laskentatapa ei vielä ole kovin yleinen.
– Kannattaa laskea, montako senttiä ajettu kilometri maksaa kullakin vaihtoehdolla. Vuokra-auton kulut pystyy ennakoimaan ja siten laskemaan sen vaikutuksen omaan talouteen. Liian usein katsotaan vasta jälkikäteen, jäikö mitään jäljelle.
Niemisen kokemuksen mukaan laskelmat astuvat kuvaan usein siinä vaiheessa, kun yritys kasvaa sen kokoiseksi, että sinne palkataan talousjohtaja. Tämä näkee yrityksen omistamat ajoneuvot tasetta heikentäväksi tekijäksi, ne pitää olla mutta niitä ei saa omistaa jotta viivan alle saadaan enemmän.
Joustoa sopimuksiin, ei päästöihin
Käytettyjen autojen vuokraaminen on suosittua myös yrityksissä, jotka tarvitsevat joustavaa sopimusta. Vuokraus tarjoaa mahdollisuuden saada ajoneuvo käyttöön nopeasti ja myös lyhyeksi ajaksi. Kalustoa voi olla kiirehuippuina enemmän, eikä keikoista tarvitse kieltäytyä.
– Auton voi vuokrata vuorokaudeksi tai puoleksi vuodeksi. Meille on juuri palautumassa auto, joka vuosi sitten vuokrattiin kuukaudeksi, mutta sille tulikin enemmän käyttöä ja se palautetaan vasta nyt, Nieminen kertoo.
OP Truckilla on myös asiakkaita, joilla on satunnaisia kuljetustarpeita, vaikka pääasiallinen liiketoiminta ei liity logistiikkaan. Jos ajoa on vain parina päivänä viikossa, auto kannattaa mieluummin vuokrata tarvittaessa kuin seisottaa pihalla omaa.
Yrityksissä, joissa on tärkeää ajaa vastuullisia kilometrejä, saatetaan kavahtaa käytettyjä autoja siinä uskossa, että niiden päästöt olisivat korkeammat kuin uusilla autoilla. Tämä ei kuitenkaan täysin pidä paikkaansa, sillä dieselautojen päästöluokka EURO 6 tuli voimaan jo vuonna 2014.
– Vanhimmat automme ovat 5–6 vuotta vanhoja, joten ne ovat kaikki EURO 6 -luokituksen mukaisia, vähäpäästöisiä ajoneuvoja.
Kun kilometrejä on mittarissa yli 700 000, auto yleensä myydään ulkomaille. Myös asiakkaat, joiden tarve kuorma-autolla ajoon on vähäistä, ostavat pitkään palvelleita ajoneuvoja tarjoten hyvin huolletuille kuormureille töitä eläkepäiviksi.