Tämän joulun yrityslahjat huokuvat vastuullisuutta ja välittämistä

Yritysten antamat lahjat ovat osoitus siitä, että yritys välittää. Ei ole niinkään merkitystä, antaako yritys joululahjoihin varatut rahavarat lahjoituksena hyväntekeväisyyskohteisiin vai luottaako henkilökohtaiseen ja konkreettiseen lahjaan. Ajatus on edelleen tärkein.

– Pääasia on huomioiminen, sekä se, että lahja edustaa yrityksen arvomaailmaa ja tukee yrityksen brändiä, korostaa liikelahjojen ideoijan ja toteuttajan Mastermarkin toimitusjohtaja Lauri Honka.

Viime vuosien aikana yritysten aktiivisuus lahjojen antamiseen on noussut. Laajasti yleistynyt etätyö on erkaannuttanut tiimejä fyysisesti toisistaan, joten yhteenkuuluvuutta on haluttu korostaa henkilökohtaisilla lahjoilla.

– Omalla nimellä ja yrityksen logolla varustettu lahja muistuttaa lahjan saajaa siitä, että hän on yritykselle arvokas ja tärkeä osa tiimiä. Sama pätee asiakkaisiin ja yhtiökumppaneihin, kun yhteisiin tapaamisiin ei olla entiseen tapaan viime vuosina päästy, Honka sanoo.

Ihanaa olla kotona

Honka kertoo, että lahjoista reput, vihot ja mukit eli tarpeelliset kestävät käyttötuotteet pitävät vuosi toisensa jälkeen pintansa. Tämän joulun hittilahjaksi ovat nousseet luontoon ja vapaa-aikaan liittyvät retkeilytuotteet sekä kotoiluhuppari, jota ei ole Mastermarkin lahjarepertuaarissa ennen ollut.

– Moni yritys haluaa tarjota henkilöstölleen, asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen mahdollisuuden kääriytyä lämpimään ja pehmeään huppariin kaiken kiireen jälkeen. Näin yritys viestittää, että haluaa pitää henkilöstöstään huolta ja heidän hyvinvointinsa on tärkeää. Koska aikaa vietetään entistä enemmän kotona, lahjatkin valitaan sinne sopiviksi.

Mastermark on tutkinut asiakastyytyväisyyskyselyin, että suomalaiset arvostavat liikelahjoissa kotimaisuutta, turvallisuutta, ekologisuutta ja vastuullisuutta. Erityisesti hyvinvointiin liittyvät lahjat ovat suosiossa.

– Otamme ekologisuuden huomioon lahjoissa panostamalla laadukkaisiin materiaaleihin ja vastuullisiin toimitusketjuihin. Kannamme myös sosiaalista ja yhteiskunnallista vastuuta lahjoittamalla osan lahjan hinnasta hyväntekeväisyyteen, Honka kertoo.

Hyväntekeväisyys on kilpailutekijä

Moni yritys suuntaa lahjoituksensa suoraan hyväntekeväisyyteen. Suomalaisen Itämeren suojeluun keskittyneen John Nurmisen Säätiön kampanja ”Itämeri tarvitsee lahjoja. Minä en” on koskettanut tänä jouluna niin yrityksiä kuin yksityisiä henkilöitäkin. Ilmastokriisi ja huoli oman meremme tilasta mietityttää yhä useampaa.

– Hyväntekeväisyyteen ohjattu lahjoitus on moderni tapa kiittää asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. Yrityksen arvoissa vastuullisuus on noussut korkealle, ja lahjoitukset ovat hieno tapa tehdä vastuullisuuden eteen konkreettisia tekoja, John Nurmisen Säätiön varainhankintajohtaja Erkki Salo sanoo.

Vastuulliset teot ja lahjoittaminen hyväntekeväisyyteen nähdään yrityksissä kilpailutekijänä ja se on osa markkinointiviestintää. John Nurmisen Säätiössä yritykset saavat lahjoituksensa myötä käyttöönsä viestintäpaketin, jota voi hyödyntää sosiaalisessa mediassa, sähköpostivastauksissa sekä verkkosivuilla.

Pienistä puroista kasvaa iso joki – ja puhdas meri

Lahjoittajat haluavat nähdä, mitä lahjoitetuilla varoilla on saatu aikaan. John Nurmisen Säätiöstä kerrotaan, että Suomenlahden vuotuista rehevöittävää fosforikuormaa on yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa onnistuttu vähentämään jopa 75 prosenttia. Teoilla on merkitystä!

Salo kertoo, että hyväntekeväisyyteen lahjoittavat kaikenkokoiset yritykset toimialasta riippumatta. Lahjoittajia löytyy maantieteellisesti kaikkialta Suomesta.

– Tukijoitamme ovat suuryritykset pelifirmoista kampaamoihin ja teollisuuden suuryrityksistä kiinteistövälittäjiin. Lahjoituksen voi skaalata omaan toimintaansa sopivaksi. Pienelläkin summalla saadaan iso vaikutus – pienistä puroista kasvaa iso joki ja puhtaampi meri, Salo toteaa.

John Nurmisen säätiön joulukampanja on käynnissä osoitteessa www.johnnurmisensaatio.fi/joulu 24.12 saakka, joten vastuullisen joululahjan asiakkaille ja yhteistyökumppaneille ehtii hyvin vielä hankkia.

– Uskon, että säännöllinen lahjoittaminen, ja ylipäänsä hyväntekeväisyys tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Kolmas sektori tarvitsee enenemässä määrin tukea niin yrityksiltä kuin yksityisiltä ihmisiltä. Oli kohde sitten Itämeri, nuoret tai konfliktit – kaikki hyvät teot ovat arvokkaita, Salo toteaa.