Myyntipäällikkö Teemu Sormusen uratarina: Ikano Bankissa annetaan vastuuta ja panostetaan toiminnan kehittämiseen

Myyntipäällikkö Teemu Sormunen asteli Ikano Bankin ovista sisään tammikuussa 2019. Ensitöikseen hän ilahtui Ikanon henkilökunnan kehityshenkisyydestä sekä siitä, kuinka monipuolisten toimialojen sekä asiakaskunnan kanssa hän saa työskennellä.

– Ikanon myyntipäällikkönä saan kartuttaa osaamistani useilla eri toimialoilla. Pääosin keskityn maanrakennus- ja kuljetuskaluston leasing-rahoitukseen, mutta toimialarajat ovat meillä todella matalia. Asiakkaina minulla on ollut muun muassa IT-alan, teollisuuden ja panimotoimialan yrityksiä, Sormunen kertoo.

Sormunen on ollut rahoituksen ammattilainen jo aikaisemmissa työpaikoissaan, sillä hän on tehnyt töitä leasing-rahoituksen parissa Pohjola Pankissa yritysautojen rahoituspalveluissa sekä osamaksurahoituksen asiantuntijatehtävissä Forso Finance Oy:ssä. Lisäksi myyjäliikkeen näkökulmaa rahoitukseen hän sai automyyjän työssä VV-Autotalot Oy:ssa.

– Automyyjän työ sysäsi minut myynnin ja kaupan alalle – huomasin, että pidän myyntityöstä ja asiakaspalvelusta. Opiskelin tradenomiksi ja siitä vielä kauppatieteiden maisteriksi. Opintojen aikaiset työtehtäväni Pohjola Pankissa sekä opintojeni jälkeen työt Forso Financessa syvensivät koulussa saatuja oppeja ja sain arvokasta kokemusta pankkimaailmasta sekä eri rahoitusmuodoista. Nyt Ikano Bankissa saan käyttää kaikkea aikaisempaa työkokemusta ja koulutustani hyödyksi.

IKANO BANKISSA TOIMINTAA KEHITETÄÄN JATKUVASTI

Sormunen kertoo, että Ikanossa kehitetään prosesseja ja toimintoja jatkuvasti paremmiksi. Ikanossa ei poljeta paikallaan, vaan hyviä uudistuksia tehdään ja asioita sekä osaamista pyritään viemään koko ajan eteenpäin.

– Hyvänä esimerkkinä ovat monipuoliset työtehtävät ja toimialat, joihin saa perehtyä. Pienessä organisaatiossa saa olla monessa mukana. Viimeisimpänä esimerkkinä vaihtelevasta työnkuvasta on pienimuotoinen ”elokuvatähteyteni” 24+ -järjestelmämme koulutusvideossa, Sormunen virnistää.

Ikanossa suuri ja erityisen hyödyllinen uudistus tullaan ottamaan käyttöön lähiaikoina, kun leasing-sopimusten sähköinen allekirjoitusmahdollisuus saadaan 24+-järjestelmässä valmiiksi. Se nopeuttaa jatkossa entisestään sopimusprosessia.

– Kehitysasioissa koen, että meillä saa aina äänen kuuluviin ja jokaista kuunnellaan. Kaikki suhtautuvat positiivisesti prosessien kehittämiseen, sillä yleensähän ne vievät työskentelyä jouhevampaan suuntaan.

TYÖSSÄ PARASTA ON MYYNNIN JA RAHOITUSASIANTUNTIJUUDEN YHDISTELMÄ

Työssään Sormunen nauttii erityisesti siitä, että voi yhdistää arjessaan myynnin ja rahoitusasiantuntijuuden.

– Nautin asiakaskohtaamisista ja asiakassuhteiden syventymisestä, hän sanoo.

Ikanon henkilökunnan inspiroiva yhteishenki, huumori ja rento ilmapiiri tuovat paljon voimaa ja positiivisuutta työpäiviin. Myös se, että myynnissä ja asiantuntijuudessa voi aina kehittyä entistä paremmaksi.

– Hyvän myyjän tekee asiakaslähtöisyys eli se, että aidosti kuuntelee asiakasta ja pyrkii löytämään aina asiakkaan liiketoimintaa parhaiten tukevan ratkaisun.

KUUSAMON KARHUNKIERROKSEN KUKSAKAHVIT RAUHOITTAVAT

Vapaa-aikansa Sormunen viettää urheillessa ja luonnossa liikkuessa. Hän käy kuntosalilla, lenkkeilee ja golfaa. Lisäksi hän kiertää mielellään suomalaisia kansallispuistoja.
– Viimeksi vaelsimme tyttöystäväni kanssa Kuusamossa Karhunkierroksen, joka on 82 kilometriä pitkä. Retkeen kului neljä yötä ja viisi päivää. Ulkona ja luonnossa liikkuminen rauhoittaa ja nollaa ajatukset.

TEEMUN TOP 3 IKANOSSA

1. Mukavat työkaverit