VerifyOnComputer

WaitingForVerification PressToOpenBankId
Back

EnterPersonalIdentityNumber

VerifyOnMobile

WaitingForVerification
Back

Toimitusvaikeudet kiusaavat maailmaa – miten pitää pyörät pyörimässä?


Konttipula ja toimitusvaikeudet ovat jo tavallisten kansalaisten puheenaiheita. Kuluttajalle uuden pelikonsolin viivästyminen on lähinnä arjen harmi, mutta yrityksille globaalit logistiikan haasteet ovat aiheuttaneet vaikeuksia pitää myynti rullaamassa ja selviytyä luvatuista toimitusajoista.

Toimitusvaikeudet ovat kasvava huoli myös Ikano Bankin asiakkaiden keskuudessa. Myyntipäällikkö Teemu Sormunen kertoo, että kumppanit ovat kohdanneet viiveitä mm. uusien raskaan kuljetuskaluston kohteiden sekä maansiirtokoneiden toimituksissa, mikä on lisännyt käytettyjen kohteiden kysyntää.

“Paikoin hyville käytetyille kohteille on ollut enemmän kysyntää kuin tarjontaa”, Sormunen kertoo.

Logistiikan kentän tuntemiselle on nyt huutava tarve. Janne Lehtimäki on perustamansa Leafhill Solutions Oy:n toimitusjohtaja ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n puheenjohtaja. Lehtimäellä on yli 20 vuoden kokemus toimitusketjun hallinnasta.

"Kaukoidästä tulevien laivojen täyttöaste on korkealla ja konttikalustosta on pulaa. Komponentti- ja sirupulasta johtuen tavaraa ei saada. Valmistuvasta ajoneuvosta voi tästä syystä puuttua vaikka ainoastaan penkit”, Lehtimäki kertoo.


Kaikki alkoi yhden sataman sulkemisesta

Dominoefektin alku juontaa juurensa Kiinaan, missä yksi koronatartunta riitti sulkemaan Ningbo-Zhoushan sataman, joka on yksi maailman suurimmista. Tästä sai alkunsa epätasapaino konttien saatavuudessa.

Myös maailmanlaajuinen matkustajaliikenteen väheneminen vaikutti tavarantoimituksiin. Aikaisemmin matkustajaliikenne vastasi yli puolesta koko lentorahtimarkkinasta, kun rahtia kuljetettiin matkustajakoneiden ruumassa. Nyt kuljetuksia siirrettiin kuriiritoimijoille. Tämän seurauksena esim. tietyt varaosatoimitukset menivät sekaisin. Satamien toimitusvaikeuksien vuoksi painetta siirtyi rautatieliikenteeseen, jossa myös tapahtui pysähdyksiä.

Konttien saatavuuden parantamiseksi maailmassa on viime vuoden aikana valmistettu uusia kontteja enemmän kuin koskaan ennen. Meriliikenteen haasteet eivät kuitenkaan rajoitu konttipulaan. Lehtimäen mukaan erityisesti Yhdysvalloissa on merkittävää puutetta kuljetuskalustosta, joka vetää kontteja asiakkaille:

“Pahimmillaan maailman konttisatamien ulkopuolella on seissyt yli 400 laivaa odottamassa satamaan pääsyä, näistä noin puolet Kiinan ja Yhdysvaltojen edustalla. On puhuttu jopa kuukauden jonosta, ennen kuin kontti saadaan vedettyä satamasta asiakkaalle.”


Ennakointi on tarpeen, kun epävarmuus jatkuu

Ilmassa on toiveita, että vuoden 2022 toisella puoliskolla globaalit logistiikan paineet helpottaisivat. Ei kuitenkaan ole näköpiirissä, että hintataso laskisi pandemiaa edeltäneelle tasolle. Konttikuljetusten hinnat Kaukoidästä ovat tällä hetkellä jopa seitsenkertaiset aikaisempaan verrattuna.

Epävarmuutta on myös Euroopan autokuljetuksissa. Kabotaasiliikenteessä (eli maansisäisissä kuljetuksissa ulkomaihin rekisteröidyllä kulkuneuvoilla) autokuljetusten hintojen odotetaan nousevan helmikuussa, kun EU:n liikkuvuuspaketti astuu voimaan. Tämän lisäksi inflaatio ja kuljettajapula pahentavat tilannetta edelleen.

Koska epävarmuus jatkuu, investointeja on suunniteltava pitkälle tulevaisuuteen. Ikanon asiakkaat ovat kertoneet, että uusien kuorma-autojen ja koneiden muutaman kuukauden toimitusajat ovat venyneet vuoden, jopa kahden mittaisiksi.

“Eräs partneri kertoi, että isoissa Samsungin näytöissä komponentteja saatetaan odottaa pari, kolme kuukautta. Sama koskee tiettyjen kannettavien tietokoneiden telakoita. Hinnatkin ovat tuplaantuneet. Tämä hankaloittaa kauppaa ja aiheuttaa ylimääräistä selvitystyötä”, kertoo Ikanon myyntipäällikkö Toni Karjalainen.

Vertaile toimijoita, tiedä mitä tarvitset

Kriisin seurauksena on alettu miettiä tehokkaampia tapoja toimia. Täyttöasteen kasvattamisen ja uusien reittien lisäksi monissa yrityksissä pohditaan tuotannon tuomista takaisin lähelle.

“Erityisesti koneiden ja laitteiden kohdalla on tultu siihen pisteeseen, että säästöt, joita saatiin tuotannon siirtämisestä Kaukoitään, on menetetty”, Lehtimäki sanoo.

Oikea logistiikkayrityksen valintaan kannattaa myös satsata. Lehtimäki kehottaa etsimään muualtakin kuin tunnetuimpien logistiikkayritysten joukosta. Toimijoiden välillä on eroja siinä, minkälaisissa kuljetuksissa ja millä alueilla ne ovat vahvoja ja mikä on palveluiden taso. Yhden toimijan standard-taso voi olla nopeampi kuin toisen express-palvelu. Myös palvelun tason todellinen tarve on syytä miettiä tarkkaan, jotta ei maksa lisää nopeasta kuljetuksesta silloin, kun se ei ole välttämätöntä.

“Kannattaa olla mukana verkostoissa, joissa tietoa jaetaan. Keskusteluja käydään esim. LOGYn ja myös Facebookin foorumeilla. Logistiikka-alan toimijoista on myös olemassa datapankkeja”, Lehtimäki vinkkaa.

Kun asioi logistiikkayhtiöiden kanssa, on tärkeää antaa heille riittävät tiedot kuljetettavasta tavarasta kuten mitat, painot sekä vaatimukset erityistarpeista. Säästöjä ja nopeutta saa, jos erikoiskuljetusta vaativat tavarat ja pakkaukset voi muokata standardikuljetuksiin sopivaksi. Lehtimäki muistuttaa myös Incoterms-toimituslausekkeiden tuntemisesta. Ne määrittävät, kuka maksaa rahdin ja kantaa siihen liittyvät riskit.

Viimeisenä Lehtimäki kehottaa olemaan valppaana, jotta kauan odotettu kyyti ei mene sivu suun.

“Kun logistiikan palveluntarjoaja ilmoittaa, että saatavilla on vapaa kontti tai auto, päätöksiä täytyy tässä markkinatilanteessa tehdä nopeasti.”