Tuumasta toimeen – vastuullisuustyössä teot ratkaisevat

Vastuullisuustyö on jo useamman vuoden ajan tehnyt matkaa osaksi toimintaamme ydintä. Vuoden 2023 vastuullisuusraporttimme vetää yhteen koko Ikano Bankin vastuullisuustyön lähtökohtia ja periaatteita, kuluneen vuoden tuloksia ja pitkän tähtäimen tavoitteitamme.

Kun talous on vahva, yhteiskunta koetaan reiluksi ja ympäristö voi hyvin, myös ihmiset ja yritykset voivat menestyä. Ikano Bankissa on 1035 työntekijää kahdeksassa maassa, ja osana taloudellisia instituutioita meillä on vastuu toimia tavalla, joka luo hyvää yhteiskunnalle ja rakentaa luottamusta pankkeihin.

– Liikeideamme on tarjota mahdollisimman monille ihmisille ja yrityksille edellytykset terveeseen taloudelliseen asemaan. Toteutamme tätä tarjoamalla yksinkertaisia ja kohtuuhintaisia rahoituspalveluja oikeudenmukaisin ehdoin. Vaikutamme kestävän yhteiskunnan rakentamiseen ennen kaikkea asiakkaidemme kautta. Muita tärkeitä vaikuttamisen tapoja ovat oman ilmastojalanjälkemme pienentäminen sekä reilu työnantajapolitiikka, kertoo Ikano Bankin muutosjohtaja Anna Werntoft.

Ikanon ohjesäännöstä ja kumppanuussuhteiden periaatteista nousee vaatimuksia, jotka koskevat mm. suhdettamme työntekijöihin ja ympäristökysymyksiin ja velvoittavat myös yhteistyökumppaneitamme. Lisäksi noudatamme kansainvälisesti tunnustettuja lakeja ja standardeja kuten YK:n ihmisoikeuksien yleismaalimallista julistusta ja Pariisin ilmastosopimusta. Luottamus ja rehellisyys ovat arvoja, jotka luovat pohjan kaikille asiakas- ja sidosryhmäsuhteillemme.

Tärkeitä saavutuksia vihreän siirtymän tukemisessa ja riskienhallinnassa

Yksi vuoden 2023 positiivisista kehityskuluista oli ns. vihreiden kohteiden leasing-myynnin kasvu. Rahoittamalla esimerkiksi biokaasulaitoksia, aurinkovoimaloita, sähköautoja ja niiden latausasemia tuemme vihreää siirtymää. Suomessa rahoitimme sähkölatausasemat LS-Liikennelinjat Oy:lle, joka tuottaa 200 linja-auton kalustolla julkisia liikennepalveluita Varsinais-Suomen alueella. Tämä on meille tärkeää, koska toimintamme suurin ilmastovaikutus syntyy asiakkaidemme kautta.

Viime vuodelle asetimme useita tavoitteita, joista yksi oli asiakkaidemme taloudellisen hyvinvoinnin edistäminen. Se tarkoittaa avoimuutta ja läpinäkyvyyttä rahoituksen ehdoissa ja kustannuksissa. Olemme myös kehittäneet luottoriskien analysointimalliamme. Tavoitteemme on kaikissa olosuhteissa olla tehokas ja taloudellisesti vahva pankki, jonka riskitaso on tasapainossa.

– Pankille taloudellinen vakaus on edellytys sille, että se voi olla vastuullinen pitkällä tähtäimellä. Siinä mielessä kannattavuus on vastuullisuutta, Ikano Bankin CFO Niclas Olsson kertoo.

Vastuullisuusvaatimuksemme näkyvät myös yhteistyökumppanien valinnassa. Otimme käyttöön ulkopuolisen toimittajan tuottaman menetelmän kumppanien ESG-pisteytyksessä. ESG- eli vastuullisuustekijät otetaan nyt huomioon myös kaikkien merkittävien B2B-lainojen myöntämisessä.

Vastuulliseen pankkitoimintaan kuuluu, että suojelemme niin asiakkaitamme kuin itseämme rahanpesun, korruption ja petosten riskeiltä. Vuonna 2023 lanseerasimme uuden digitaalisen ratkaisun, jolla teemme jatkuvaa asiakkaiden toiminnan oikeellisuuden seurantaa ja arviointia. Näin minimoimme asiakkaille koituvan vaivan samalla, kun varmistamme rahanpesua ja korruptiota torjuvan työmme korkean tason.

Toivotamme CSRD-raportoinnin tervetulleeksi

Teemme totta kai töitä myös omien päivittäisten toimintojemme vastuullisuuden eteen.

– Olemme lisänneet tietämystämme oman hiilijalanjälkemme mittaamisesta, minkä lisäksi olemme jo lähellä täysin paperitonta asiakaskokemusta. Mitä tulee rooliimme vastuullisena työnantajana, haluan mainita erityisesti Mielenterveyden ensihoitaja –hankkeemme. Meillä on nyt koko pankin sisällä 25 sertifioitua työntekijää, jotka lisäävät tietoisuutta mielenterveydestä ja hyvinvoinnista ja tukevat kollegojaan, Anna Werntoft kertoo.

Olemme jo vuodesta 2020 raportoineet päästömme GHG-protokollan mukaisesti, joka on maailmanlaajuinen standardi. Viime vuonna hiilidioksidipäästömme vähenivät 19 % vuoteen 2022 verrattuna. Eniten hiilijalanjälkeemme vaikuttaa investointiportfoliomme, jossa vihreiden joukkovelkakirjojen osuus nousi 24 prosenttiin. Tämän vuoden aikana arvioimme, mitä vaaditaan, jotta voimme asettaa nettonollatavoitteen.

Vuonna 2023 asiakasviestinnästämme 60 % tapahtui digitaalisesti, mikä tarkoittaa 1,5 miljoonaa paperiarkkia vähemmän kuin aikaisemmin. Tarpeettomiksi käyneiden laitteiden kierrätysaste saavutti tavoitteensa ja oli täydet 100 %. Kestävämpien toimintatapojen luominen ulottuu myös järjestelmiin, toimitilaratkaisuihin, jätteiden käsittelyyn sekä matkustuskäytäntöihin.

Vaikutamme myös lahjoitusten, vapaaehtoistyön ja järjestöjen kautta tukemalla hankkeita ja kohteita, jotka luovat yhteiskunnallista hyvää. Työntekijämme käyttivät 194 päivää vapaaehtoistyöhön.

Nyt julkaistu vastuullisuusraportti on viimeinen ennen EU:n uuden CSRD-raportoinnin voimaantuloa. Olemme käynnistäneet CSRD-hankkeen, jolla integroimme kestävän kehityksen raportoinnin taloudelliseen raportointiimme. Niclas Olsson kertoo, että työtä on vielä paljon, mutta muutos otetaan vastaan tervetulleena:

– CSRD tarkoittaa, että yritysten on suhtauduttava vastuullisuuteen yhtä sitoutuneesti kuin taloudelliseen raportointiin. Olemme tyytyväisiä muutokseen, sillä se tasoittaa pelikenttää ja puskee meitä sisällyttämään vastuullisuusohjelmamme osaksi suunnitelmiamme ja strategiotamme, ryhtymään sanoista tekoihin.

Lue lisää vastuullisuustyöstämme