Työturvallisuus on hyvää johtamista

Remonttipartio tekee taloyhtiöiden putkiremontteja pääkaupunkiseudulla. Yhtiön työmailla toimii noin 200 asentajaa, joista puolet on omaa henkilöstöä ja loput aliurakoitsijoiden työntekijöitä. Remonttipartiolla on lisäksi noin 30 toimihenkilöä.

Korjausrakennusyhtiön tuotantopäällikkönä ja työsuojeluvastaavana toimii Lari Nieminen, jolla on työturvallisuusasioista pitkä kokemus. Hän on toiminut rakennusalalla runsaat 10 vuotta, muun muassa työnjohtajan ja vastaavan mestarin tehtävissä.

Ota työntekijät mukaan toiminnan kehittämiseen

– Onnistuminen työturvallisuudessa on monen tekijän ja yhteistyön summa, ja kaikkien työntekijöiden on kannettava siinä vastuunsa. Hyvä ja säännöllinen kommunikaatio työnjohdon ja työntekijöiden välillä on ensiarvoisen tärkeää. Onnistuminen perustuu yksinkertaisiin sääntöihin: laadi realistiset aikataulut, vältä turhaa hoputtamista ja tee kerralla oikein. Kiire on myrkkyä turvallisuudelle, Lari Nieminen kertoo.

Toimitusjohtaja Ari Saartoala on johtanut Remonttipartiota lähes kolme vuosikymmentä. Hänellä on oivallinen perspektiivi arvioida turvallisuuskulttuurin luomista.

– Korjausrakentaminen on suhteellisen henkilötyövaltaista. Turvallisuuskulttuuri edistyy parhaiten, kun työntekijät osallistetaan toiminnan kehittämiseen. Työntekijämme ovat moniosaajia, joten työmaillamme liikkuu vähemmän ihmisiä. Lisäksi luotamme kannusteisiin. Meillä työturvallisuuden onnistuminen vaikuttaa jokaisen työntekijän tulospalkkaukseen, Ari Saartoala valottaa.

Tuttuun turvallisuuskouluttajaan luotetaan

Remonttipartion tt-korttikoulutukset pitää Lari Nieminen, joten kouluttaja tuntee tekijät ja työmaat toisin kuin ulkopuolisten kouluttajien tilanteessa.

– Sisäisessä koulutuksessa käymme läpi omia toimintatapoja sekä jaamme kokemuksia sattuneista vaaratilanteista ja havainnoista työmailta. Koulutuspäivään mahtuu reilusti tiedon jakamista ja yhdessä oppimista. Fokus on vahvasti omien työmaidemme jokapäiväisessä toiminnassa, Lari sanoo.

Tuttu kouluttaja luo matalan kynnyksen tehdä aloitteita. Työntekijät tulevat mielellään suoraan tarjoamaan turvallisuusideoita ja havaintoja.

Kaikki työmaalla sitoutuvat samoihin käytäntöihin

Remonttipartio on määrittänyt, että jokainen aliurakoitsija on heille arvokas sopimuskumppani. Aliurakoitsijan tekemistä tulee arvostaa samoin kuin yrityksen oman henkilöstön työpanosta.

– Reilu yhteistyö ja molemminpuolinen arvostus luovat pohjaa pitkäaikaiselle kumppanuussuhteelle. Yhteiset ja selkeät pelisäännöt ovat kaikkien etu, jota yhteistyökumppanitkin arvostavat. Siksi he sitoutuvat niihin, Ari Saartoala toteaa.

Kulttuuri näkyy selkeimmin työntekijöiden suojavarustuksessa ja ympäristön siisteydessä – varsinkin ulkopuolisen silmin. Rakennustyömailla yleisin työtapaturma lienee viiltohaava tai liukastuminen talvella.

– Pientenkin asioiden tekeminen oikein on jatkuvaa koulutusta ja viestintää. Ihmisten pitää tiedostaa, että kun käsittelen seuraavassa työvaiheessa teräviä esineitä, laitan automaattisesti suojakäsineet käteen. Liukastumisia estetään vastuunjaolla ja terveellä järjellä. Jos tulen ensimmäisenä työmaalle talviaamuna, minun vastuullani on katsoa kulkuväylien puhdistus ja hiekoittaa ne, Lari Nieminen painottaa.

Remonttipartio on toukokuuhun 2023 mennessä työskennellyt 600 päivää eli yli puolitoista vuotta ilman sairauspoissaoloon johtanutta työtapaturmaa.