Jaakko Toivosen uratarina: Paras ensimmäinen työpaikka on pienessä yrityksessä

Kun vastavalmistunut osaaja siirtyy koulun penkiltä työelämään, paras mahdollinen työpaikka tarjoaa monipuolisia tehtäviä ja tilaisuuden nähdä alaa monelta eri kantilta. Kauppakorkeakoulussa rahoitusta opiskellut Jaakko Toivonen sai tällaisen pestin Ikano Bankista, jossa hän aloitti B2B-luottokäsittelijänä kaksi ja puoli vuotta sitten.

Ikano-konserni toimii yhdeksässä maassa. Suomessa on kuitenkin verraten pieni, noin parikymmentähenkinen tiimi.

- Pienen firman etuna on se, että pääsee tekemään monipuolisesti kaikenlaista. Olen saanut tehdä paljon enemmän kuin ajattelinkaan ja edennyt uusiin tehtäviin, Jaakko kertoo tyytyväisenä.

Nykyisin B2B-tuotepäällikkönä Jaakon työhön kuuluu muun muassa uusien tuotteiden lanseerausta ja nykyisten päivittämistä: tuotevalikoiman pitää olla kuosissa, jotta sen avulla voidaan paremmin palvella asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. Lisäksi Jaakko hoitaa riskianalyytikon hommia.

- Suunnilleen puolet työajasta menee riskipuolen töihin ja esimerkiksi luottopäätöksiin. Tykkään erilaisista tehtävistä ja pyrin siihen, että koko ajan opin uutta ja saan uusia haasteita.

Jaakko neuvoo muita vastavalmistuneita pyrkimään samaan.

- Tällä alalla on muutama iso yritys, joihin kaikki tahtoisivat töihin. Pienemmässä yrityksessä on kuitenkin paljon paremmat mahdollisuudet päästä monipuolisiin ja ammattitaitoa kehittäviin tehtäviin: koulutuksesta saa yleiskäsityksen alasta, mutta työ opitaan tekemällä. Hyvä, ahkera ja motivoitunut työntekijä huomataan missä vaan ja pääsee etenemään.

Jotta arki ei olisi pelkkää työtä, Jaakko hakee vastapainoa tyttöystävän ja kavereiden seurasta. Aikaa kuluu myös tenniskentällä ja crossfitin parissa.

- Kova urheilu ja kunnon hikirääkki iltaisin nollaa työasiat mielestä.

Jaakon top3 Ikanossa

1. Mielenkiintoiset työtehtävät
  2. Töitä on paljon, mutta ei liikaa: ei tarvitse pitkästyneenä katsoa kelloa, mutta toisaalta töissä ymmärretään, että aina ei voi venyä.
  3. Hyvä jengi töissä.