Vihreä siirtymä ohjaa päättäjät ja yrittäjät rohkeisiin valintoihin

Asiakkaani miettivät paljon vihreitä innovaatioita. Vihreän siirtymän toteutuminen vaatii monta päättäväistä askelta ennen kuin pyörät alkavat todenteolla pyöriä ja päästään lopulta ”lentoon”.

Kerron havainnollistavan esimerkin viime kesältä. Pihakoivuuni ilmestyi rastaan pesä. Juhannuksen tienoissa pesässä kävi rähäkkä, kun emo puski laiskanpulskeaa poikasta lentoon. Poikanen mätkähti maahan, ravisteli hetken ja alkoi hyppelemään. Useiden pyrähdysten ja nokalleen menojen jälkeen onnistui metrin-parin räpyttely ruohikolla. Tyylikästä se ei ollut, mutta päivän mittaan poikanen oppi lentämään.

Isot asiat vaativat toteutuakseen yleensä paljon pieniä asioita. Niin on myös vihreiden innovaatioiden kohdalla. Ne toteutuvat nopeammin, kun päättäjät pakotetaan välttämättömiin ensiaskeleisiin.

Tätä varten EU on sopinut jämeristä vähähiilisyystavoitteista. Jäsenmaat toteuttavat kunnianhimoista ohjelmaa nimeltä vihreä siirtymä, ja siihen investoidaan satoja miljardeja euroja. Suomikin on asettanut kunnianhimoisen takarajan olla hiilineutraali vuonna 2035.

Eri toimialat ovat laatineet tiekarttoja, joilla kehitystä ohjataan. Yritykset tekevät green deal -sopimuksia, joilla leikataan päästöjä ja tarjotaan vähähiilisempiä ratkaisuja.

Tämä on lyhyt esimerkki, mutta osoittaa, miksi vihreiden innovaatioiden yleistymisessä on kaksi raidetta, pikavuoroille ja paikallisjunille. Yritykset lähtevät pyrkimään tavoitteisiin heti kun ne on päätetty. Vihreät innovaatiot yleistyvät heti, kun niiden kokeilemiseen kannustetaan.

Näemme tämän päivittäin yritysten investointisuunnitelmissa. Ne ovat valmiita testaamaan uutta, vihreämpää teknologiaa ja konekantaa, koska heidän asiakkaansa haluavat sitä. Yrityksille vihreät investoinnit ovat kilpailukeino myös kansainvälisille kentille, eivät he siihen raskasta virastohallinnointia kaipaa.

Siksi on välttämätöntä, että yhteiskunnan säännöt, normit ja ohjeistukset vastaavat vallitsevaa tilannetta. Niitä pitää uudistaa samaan tahtiin nopeammin kuin nyt tapahtuu.

Suomi saavuttaa hiilineutraaliustavoitteensa, jos yritysten annetaan itse valita teknologiat, ratkaisut ja keinot. He noudattavat lakia ja vallitsevia arvoja. Ei siihen tarvita mikromanageerausta. Edestä johtaminen tarkoittaa, että osoitetaan maali ja annetaan osaajien itse valita keinot.

Joel Liski
myyntijohtaja