Älä jahkaile vastuullisuuden kanssa – johda sitä

Vastuullisuuden käsite on tullut johtamiseen pysyvästi. Jokainen yritys määrittelee oman näkökulmansa vastuullisuuteen, jotta voi pysyä kilpailukykyisenä. Jokaiselta johtajalta ja esihenkilöltä vaaditaan sitä – jos ei ääneen vielä tänään, niin varmasti huomenna.

Olen miettinyt tässä valossa omaa osaamistani johtajana. Suurin kysymys kuuluu, miten uudistan omaa työskentelytapaani ja strategiaamme niin, että toimimme vastuullisesti asiakkaidemme ja henkilöstömme mielestä sekä yhteiskunnan arvojen kannalta. Ei mikään olematon haaste.

Kuinka vastuullisesti teidän yrityksenne toimii? Jos et ole vielä ajatellut vastuullisuutta syvällisesti oman työsi näkökulmasta, saattaa kysymys tuntua siltä, että seisot aavikon laidassa. Suunta on kysymysmerkki samoin kuin vauhti, mutta hiekka-aavaa on lähdettävä ylittämään.

Tämä kirjoitus on tarkoitettu antamaan ajatuksia niille, jotka haluavat kehittää vastuullisuutta yrityksessään tai toimialallaan … sekä myös itselleni. Vastuullisuuspuheesta on hyvä riisua ylimääräiset koristelut pois, jotta myös liiketoimintahyöty pysyy näkyvissä.

Kehitä kolmea aluetta – eikä yksikään niistä ole helppo

Näen itse vastuullisuuden liiketoiminnassa niin, että meillä on kolme kokonaisuutta läpivalaistavana: ensiksi päivittäinen liiketoimintamme ja yhteistyömme kumppaneiden ja asiakkaiden kanssa, toiseksi toimintaympäristöstä ja yhteiskunnalta tulevat odotukset sekä kolmanneksi henkilöstön kehittäminen ja myönteinen vaikutus yhteiskuntaan.

Oman kokemukseni mukaan päivittäisen liiketoiminnan vastuullisuuden taso tiedetään yrityksissä – onko oma firma hyvässä kunnossa taloudellisesti, toimimmeko eettisesti ja seuraammeko liiketoimintapäätöstemme vaikutuksia. Yleensä käsitys on melko myönteinen.

Toimintaympäristön odotuksista osa tulee lainsäädäntönä tai direktiiveinä, kuten esimerkiksi hiilineutraaliustavoitteet. Olit niistä itse mitä mieltä tahansa, vuoteen 2035 mennessä tulee yrityksen päästöjä karsia kovalla kädellä. Tästä seuraa, että osa yrityksistä tekee sitä työtä jo nyt vauhdilla ja ne hyötyvät siitä aikanaan ensimmäisinä. Tämä vaihtelee toimialoittain, mutta esimerkiksi kiinteistöalalla ne toimistorakennukset, joiden hiilijalanjälki ajetaan nyt minimiin, saavat parhaiten jatkossa vuokralaisia.

Sijoita aikaasi henkilöstöön – se kannattaa

Kaikissa Pohjoismaissa ja erityisesti Suomessa kilpaillaan työvoimasta. Siksi kaikki teot, joilla johtaja pystyy vahvistamaan henkilöstön pysyvyyttä ja sitoutumista, ovat arvokkaita.

Ruotsissa pannaan jo paljon painoa tasa-arvolle ja moniarvoisuudelle, Suomessakin se on nousussa varsinkin nuorten työntekijöiden arvomaailmassa. Tyky-päiviä osataan viettää ja tapahtumia järjestää, eikä niiden merkitys ainakaan vähene.

Otan tähän esimerkin meiltä Ikanosta. Yhtiössämme on pitkät perinteet henkilöstön yhteisestä hyväntekeväisyystoiminnasta. Teemme yhdessä sellaisia asioita, joihin pystymme, ja keräämme varoja yleiseesti hyväksyttyihin kohteisiin. Tämä vahvistaa jokaisen työntekijän käsitystä roolistaan yrityksessä, ja tuo siihen yhden ulottuvuuden lisää. Normaali ammatillinen kehittäminen tulee tämän päälle osana työtä.

Ikano Bank on kansainvälisesti päättänyt, että meistä tulee vastuullisen pankkitoiminnan ajatusjohtaja sekä btob- että kuluttajaliiketoiminnassa. Näen, että itselläni, ja muilla esihenkilöillä on tässä suuri ja innostava vastuu. Itsekin opin vastuullisuudesta eniten tekemällä.

Joel Liski