Leasing jättää pelivaraa apteekkibisneksen käynnistämiseen

Hyvinkää sai viime joulukuussa neljännen apteekkinsa, kun Vehkojan apteekki avautui S-marketin kainaloon. Toiminta lähti reippaaseen vauhtiin kokeneen apteekkarin luotsaamana, mutta matka siihen pisteeseen ei ollut helpoin mahdollinen.

Palataan kevääseen 2019. Apteekkari Minna Collin sai Fimealta luvan perustaa uuden apteekin ja ryhtyi rakentamaan sitä tyhjästä. Tilat olivat aikaisemmin toimineet varastona, joten niihin piti hankkia kaikki: asiakastilat, reseptitilat, sosiaalitilat, varastot ja purkutilat.

- VMP-Interior tuli mukaan projektiin siinä vaiheessa, kun tilat piti remontoida. Kaikki kiinteät kalusteet ja elementit tulivat heiltä tiskejä ja työpöytiä myöden. VMP-Interior oli entuudestaan tuttu yhteistyökumppani ja heiltä vastattiin yhteydenottooni keskellä kesälomakauttakin, Minna Collin kertoo.

VMP-Interior on erikoistunut muun muassa apteekkitilojen suunnitteluun. Tarvittaessa se on asiakkaan apuna koko elinkaaren ajan etsimässä ja remontoimassa liiketiloja, auttamassa vuokrasopimuksen kanssa sekä hoitamassa kalusteet tiloihin.

- Jos apteekin perustamisen jälkeen halutaan kehittää tai muuttaa jotain, olemme asiantunteva kumppani myös siinä. Elämme yhdessä asiakkaan kanssa, kertoo VMP-Interiorin yrittäjä ja pääsuunnittelija Veli-Matti Paulasaari

APTEEKKI AUKESI, MUTTA RAHOITUS PUUTTUI

Apteekin rahoituksessa kaikki muu oli kunnossa, mutta kalusteille ei tahtonut löytyä rahoitusta. Apteekki avattiin jo joulukuussa 2019, mutta loppurahoitus hoitui vasta tammikuussa 2020, kun yhteistyökumppaniksi löytyi Ikano Bank.

- Kun lähdetään liikkeelle nollasta, rahoituspuoli on haastavaa, kun ei ole esittää mitään lukuja vaan joutuu turvautumaan ennusteisiin. VMP on ollut alalla pitkään ja luotti meihin alusta asti ennen rahoituspäätöstä. Ja rahoituspäätös tuli Ikanolta lopulta todella vauhdikkaasti, Collin kertoo.

Myös Paulasaari on tyytyväinen Ikano-yhteistyöhön.

- Me otimme riskin, kun rahoitus löytyi vasta hankintojen jälkeen, mutta onneksi Ikano pelasti tilanteen. Heidän kanssaan asiat tuntuvat olevan helposti sovittavissa ja järjestettävissä.

Sekä Minna Collin että Veli-Matti Paulasaari uskovat, että leasing-rahoitus lisääntyy apteekkikentällä.

- Uuden apteekin perustaminen on valtavan iso investointi, joten on järkevää hankkia kalusteet leasingillä. Jos yrittäjä laittaa kassasta jokaisen euron liikkeeseen, ei jää pelivaraa eikä varaa bisneksen käynnistämiseen, Paulasaari sanoo.