Hermanni Haljala ajaa kohti enduron maailmanmestaruutta leasing-pyörillä

Mitä saadaan, kun yhdistetään lupaava endurokuski, auttamishaluinen yrittäjä ja Ikano Bankin leasing-rahoitus? Tietysti yhteistyökuvio, jonka ansiosta Jämsää viedään nyt vauhdilla enduron maailmankartalle.

Suomi tunnetaan ralli- ja formulamaana, mutta myös pienemmälle huomiolle jääneestä endurosta on tullut jo kymmeniä maailmanmestaruuksia. Yksi lajin seuraavista isoista nimistä asuu ja harjoittelee Jämsässä – milloin ei ole treenaamassa Etelä-Euroopan kesäisemmissä olosuhteissa: Hermanni Haljala on 20-vuotias endurokuski, jonka tähtäin on maailmanmestaruuskisoissa.

- Aloitin enduron vasta viisi vuotta sitten eli aika myöhään. Olen kilpaillut tavoitteellisesti kaksi vuotta ja tämä vuosi on ollut ensimmäinen, kun olen ajanut myös ulkomailla. Kisaviikonloppuja on paljon, mutta en aja vielä täyttä kisasarjaa, Hermanni kertoo.

Hermannilla on jo selkeä tavoite: 4-6 vuoden päästä hän kilpailee maailmanmestaruudesta ja hänellä on hyvät mahdollisuudet voittaa. Sitä ennen hän on kuitenkin asettanut itselleen välitavoitteita.

- Minun pitää päästä ajamaan paljon ulkomailla etenkin talvella ja saada kokemusta Euroopasta. Suomessakin pystyy treenaamaan ja kilpailemaan talvella nastarenkailla ja lumisessa maastossa. EM- ja MM-kisat ajetaan kuitenkin kesäisissä olosuhteissa, joten minun on tärkeää päästä treenaamaan kesäajoa myös talven aikana.

Uudet pyörät leasing-yhteistyöllä

Jotta endurokuski voi menestyä, hänellä pitää tietysti olla hyvä pyörä – ja mieluusti vielä toinen varalla varmuuden vuoksi.

- Pyörät ovat kehittyneet paljon ja ovat nykyään aika tasavahvoja merkistä riippumatta. Kuski ja kokonaisuus ratkaisevat enemmän kuin pyörä. Mutta pyörän pitää olla kuskilleen juuri sopiva, Hermanni kertoo.

Hyviä pyöriä ei saa pikkurahalla ja lisäksi ulkomaanmatkat vaativat melkoisen budjetin. Hermannin ei kuitenkaan tarvitse enää huolehtia pyörien hankkimisesta, sillä jokunen aika sitten hän sai tuekseen Jarno Grönholmin Jarmika Oy:stä. Tangokansa tuntee Jarnon entisenä tangoprinssinä, mutta nyt hän keskittyy yrityksen pyörittämiseen ja enduron harrastamiseen. Harrastuksensa kautta Jarno tapasi Hermanninkin ensimmäistä kertaa.

- Tutustuimme Hermannin kanssa yhteisten tuttujen kautta ja päädyimme siihen, että yritän auttaa häntä parhaani mukaan. Jarmika Oy on hankkinut kaksi enduropyörää ja Hermanni leasaa ne meiltä Ikano Bankin tarjoamalla leasing-rahoituksella, Jarno kertoo.

Itsekin endurosta innostunut Jarno kuvailee Hermannia fiksuksi, lupaavaksi ja nöyräksi nuoreksi mieheksi, jolla on pää pilvissä ja jalat maassa.

- Hän on itse selvittänyt, miten toiminimi perustetaan, ja ryhtynyt sitten hartiavoimin hankkimaan itselleen sponsoreita ja keräämään pakettia kasaan.

Tuki välttämätöntä

Kun enduro muuttuu harrastuksesta täyspäiväiseksi työksi, se vaatii aikaa, rahaa ja paneutumista. Hermanni kertoo, että ilman tukijoita ajaminen ei onnistuisi.

- Perheeni lisäksi myös enduron viisinkertainen maailmanmestari Petteri Silvan on auttanut minua valtavasti. Lisäksi olen todella kiitollinen Jarnolle ja Ikanolle, joiden ansiosta voin jatkaa unelmieni tavoittelua, Hermanni sanoo.

Idea Ikano Bankin leasing-rahoituksesta tuli Jarnolta, joka on tehnyt Ikanon kanssa yhteistyötä aikaisemminkin.

- Olemme molemmat kiitollisia ikanolaisille, jotka lähtivät tähän mukaan ennakkoluulottomasti ja ”miksipä ei” -asenteella. Toivottavasti tämä ei jää tähän.

Hermanni Haljala
hermanni.haljala(at)gmail.com