Innovatiivisuus kukoistaa kannustavien kollegoiden ympäröiminä – miten parantaa tiimikemiaa ja yrityskulttuuria?

Mitä yrityskulttuurilla ja tiimikemialla tarkoitetaan ja miten niitä voi kehittää? Mitkä ovat viisi tärkeintä asiaa, jotka jokainen voi tehdä parantaakseen työilmapiiriä? Yritysten tiimihengen parantamiseen keskittyneen SmoothTeam Oy:n toimitusjohtaja Aleksis Nokso-Koivisto kuvailee aineksia hedelmällisempään työskentelykulttuuriin.

– Tiimikemia koostuu kahdesta osasta: tiimiin kuuluvista ihmisistä sekä heidän välisistään suhteista, toimintatavoista ja rutiineista. Samojen ihmisten välille voi muodostua erilainen kemia riippuen yrityksen kulttuurista ja monista käytännön asioista, Nokso-Koivisto sanoo.

Hyvässä tiimissä oma menestys ei ole niin merkittävää kuin tiimin menestys. Tällöin tiimi on enemmän kuin osiensa summa:

– Urheilumaailmassa Suomen koripallomaajoukkue Susijengi tai jalkapallomaajoukkue Huuhkajat ovat erinomaisia esimerkkejä hyvistä tiimeistä. Joukkueissa ei ole montaa kansainvälistä tähtipelaajaa, mutta yhdessä pelaajat ovat saavuttaneet menestystä, jota heiltä ei ole odotettu, Nokso-Koivisto selittää.

Kaiken takana on luottamus

Tiimikemian ytimessä on luottamus. On olemassa lukuisia tutkimuksia siitä, että luottamus on tiimin menestykselle keskeistä. Luottamuksen perustasolla esimerkiksi pidetään kiinni lupauksista, mutta hyvään tiimikemiaan tarvitaan enemmän: pitää voida uskaltaa olla toisten edessä haavoittuva.

– Omista mokista tai virheistä puhuminen ei ole miellyttävää, mutta hyvän tiimikemian vallitessa epäonnistumiset uskalletaan sanoa ääneen. Parasta on, jos myös johto uskaltaa myöntää epäonnistumisiaan. Silloin johdetaan esimerkillä ja avataan ovea luottamukselle.

Kehitys ei koskaan etene suoraviivaisesti. Mitä enemmän uskalletaan epäonnistua, sitä enemmän mennään myös eteenpäin. Varmistelu usein vain jämäyttää organisaation paikoilleen.

Yrityskulttuuri syö strategian aamupalaksi

Johtamisguru Peter Drucker on sanonut ”yrityskulttuuri syö strategian aamupalaksi”. Yritys, jonka strategia on jumpattu täydelliseksi, mutta jonka yrityskulttuuri on laho, häviää kilpailijalle, jonka strategia ei ole kummoinen mutta kulttuuri toimii. Jos tiimihenki on toimiva, myös vuorovaikutus asiakkaiden suuntaan on luonnostaan hyvä.

– Hakeudumme luontaisesti seuraan, josta huokuu hyvä fiilis. Asiakkaat ostavat mieluummin yritykseltä, jossa ihmiset tykkäävät tehdä töitä yhdessä. Samaa tapahtuu sekä B2B- että B2C-puolella, sillä ihminen on aina ostopäätöksen takana.

Yrityskulttuuria ja tiimikemiaa voi kehittää rutiineja muuttamalla

Yrityskulttuurin muuttaminen on vaikeaa ja hidasta, sillä ihminen haluaa mieluummin toimia kuten on ennenkin toiminut. Hakeudumme tuttuun ja turvalliseen, ja muutoksessa on aina riski.

– Organisaatiomuutokset ovat yksi tapa muuttaa yrityskulttuuria. Jos esimerkiksi tiimeissä on ajauduttu ikäviin vuorovaikutuskehiin, tiimien järjestäytyessä uudelleen voi syntyä uutta.

Nokso-Koivisto muistuttaa, ettei juuri kukaan tietoisesti halua hiekoittaa hyvän tiimikemian syntymistä tai sen kehittymistä. Usein kyse ei ole myöskään yksilöiden kyvyistä, vaan yhteinen vuorovaikutus ei vain toimi. Silloin jotain kannattaa muuttaa.

– Jokainen kaipaa tulla kuulluksi ja ymmärretyksi. Jos tulee ymmärretyksi, on valmiimpi tekemään kompromisseja ja ponnistelemaan yhteisten tavoitteiden eteen. Joskus avain kohti parempaa tiimikemiaa on siis yksinkertaisesti ymmärtävä kuuntelu.

Luottamuksellista ilmapiiriä voi rakentaa kohtaamalla työkaverit ihmisinä, ei siis vain työrooleissa.

– Konkreettinen vinkki esimerkiksi tiimipäivään on kierros, jossa tiimin jäsenet kertovat jotain sellaista, mitä työkaverit eivät vielä tiedä toisistaan. Tämä voi olla jotakin lapsuudesta, perheestä tai kasvuympäristöstä – tai vaikka työhistoriasta. Tällaisen kierroksen jälkeen ihmiset alkavat nähdä toisiaan toisella tavalla. Mitä paremmin ihmiset tuntevat toisiaan, sitä paremmin he tekevät töitä yhdessä, Nokso-Koivisto vinkkaa.

SmoothTeamin simulaatiot tuovat näkyväksi omat ja tiimin jäsenten vahvuudet

SmoothTeam on kehittänyt yhdeksän erilaista simulaatiota, joiden avulla tiimien jäsenet voivat oppia toistensa vahvuuksista ja kehittää keskinäistä luottamusta tiimin sisällä. Simulaatio on hauska tapa viettää yhteistä aikaa ja päästä nopeasti kiinni tiimiä kehittäviin keskusteluihin. Simulaatiot ovat saaneet yrityksiltä hyvää palautetta:

– Saamme usein kiittävää palautetta erityisesti niiltä ihmisiltä, jotka yleensä pitävät tiiminkehitysharjoituksia epäaitoina tai vaivaannuttavina. He kehuvat, että simulaatiot eivät ole turhanpäivistä hassuttelua vaan niiden avulla päästään luontevalla tavalla kiinni asioihin, jotka auttavat juuri heidän tiimiään eteenpäin, Nokso-Koivisto kertoo.

SmoothTeamin simulaatiot sopivat niin läsnätiimeille kuin hybridi- ja etätiimeillekin.

Viisi asiaa, jotka jokainen voi tehdä parantaakseen oman tiiminsä yhteishenkeä

• Kuunteleminen, kiinnostuminen toisen sanomasta ja halu ymmärtää. Näin toimien toiselle tulee tunne arvostuksesta ja hyväksytyksi tulemisesta.
  • Anna kriittinen palaute kahden kesken ja positiivinen muiden edessä.
  • Oleta aina hyvä tarkoitus. Ihmiset pyrkivät pääosin tekemään parhaansa, mutta aina se ei onnistu – keneltäkään.
  • Katso positiivisesti eteenpäin. Etenkin johtajalta hyvä draivi ja luottamus on tärkeää. Into ja positiivinen energia tarttuu ja siinä ihmiset haluavat olla mukana.
  • Ole valmis luopumaan omasta ajatuksestasi ja kuuntele myös toisten ideoita.