Miten leasing helpottaa yrityksen talouden suunnittelua?

Yksinkertainen tosiasia on, että mitä paremmin menot ja tulot ovat ennakoitavissa, sitä helpompaa on yrityksen talouden suunnittelu. Leasing-rahoituksella suunnittelua voidaan helpottaa, sillä sen kulut ovat ennakoitavissa.

- Yritykselle tulee säännöllisin väliajoin maksettavaksi tietyn kokoinen lasku eikä yllättäviä lisäkuluja tarvitse pelätä, muistuttaa Ikano Bankin myyntijohtaja Joel Liski.

Väistämätön osa investointien tekemistä on myös hankinnan arvon aleneminen. Jos hankinta on ostettu omalla rahalla, myös arvon alenemisen riski jää omalle kontolle. Leasing-rahoituksella riski on rahoittajalla.

- Yritykset voivat joko kirjata tai olla kirjaamatta leasing-sopimusten vastuita taseeseensa, kunhan muistaa, että valittua tapaa on siitä eteenpäin noudatettava. Leasing-rahoituksen hyödyntäminen antaa siis entistä enemmän vaihtoehtoja kirjapidollisesti yritysten tarpeiden mukaan, Liski selvittää.

Palvelua samassa paketissa

Omat hyvät puolensa on myös palveluilla, joita yritys voi kytkeä leasingin yhteyteen, esimerkiksi huoltosopimuksella.

- Leasing ei välttämättä ole pelkkä rahoitus, vaan rahoituksen ja palveluelementtien muodostama paketti. Ajatus tästä nostaa koko ajan päätään. It-maailmassa ollaan oltu jo pitkään siinä tilanteessa, että laitteen lisäksi halutaan esimerkiksi ylläpito, huolto ja vanhentuneiden laitteiden poisvienti. Sama ajatusmalli on alkanut levitä myös muille aloille, Liski sanoo.

Kun esimerkiksi huoltokulut hoituvat kiinteällä hinnalla, niiden kanssa ei tule yllätyksiä ja menojen budjetointi on helpompaa. Laitteen vuokraerät ja palvelulaskutus ovat samalla laskulla, ja rahoittaja tilittää palveluntarjoajalle sen osuudet. Tämä on kaikille osapuolille yksinkertaisempaa ja tehokkaampaa.

- Ylimääräisten huoltojen tilaaminen ja aikataulutus sekä useampien laskujen maksaminen vie yrityksessä oman aikansa. Etenkin pienessä yrityksessä se syö resursseja, joten mitä helpompaa, sen parempi.

Mitä kaikkea voisi rahoittaa leasingillä?

Yritykset hankkivat leasing-rahoituksella perinteisesti it-laitteita ja raskasta kalustoa, esimerkiksi kuorma-autoja ja kaivureita. Liski kannustaa yrityksiä ajattelemaan leasingin mahdollisuuksia laajemminkin, ja rahoittamaan sillä esimerkiksi toimistokalusteita tai kahvikoneita.

- Varmasti on paljon yrityksiä, joille ei ole tullut mieleen, millaisia hankintoja leasingillä voisi rahoittaa. Ja jos myyjäliike ei huomaa tarjota leasing-rahoitusta, harva tulee edes ajatelleeksi sitä, Liski sanoo.

- Raskaammassa päässä olemme rahoittaneet muun muassa metallintyöstökoneita ja kivimurskaimia. Mutta niiden lisäksi löytyy esimerkiksi panimokalustoa, ilmanpuhdistuslaitteita ja kokonaisten huoneistojen kalustoja – moni yritys on jo ajatellut melko luovasti.

Lisätietoja:

Myyntijohtaja Joel Liski