Liisatulla bisselingolla pantiin vauhtia Fat Lizard -olutpanimon tuotantoon

”Linko tehostaa oluen tuotantoamme neljänneksellä. Lingon avulla olut kirkastuu tunneissa, kun ilman linkousta siihen kuluu useita päiviä”, kertoo Fat Lizard olutpanimon luova johtaja Topi Kairenius.

Fat Lizard sai alkunsa neljän ystävyksen rakkaudesta kaljaan. Bisseä pantiin aluksi ainoastaan omaan käyttöön, mutta lopulta kaverusten kalja olikin niin kysyttyä, ettei sitä riittänyt enää omiin kurkkuihin laisinkaan tarpeeksi. Niinpä porukka päätti pistää pystyyn pienpanimon Espooseen.

– Maaliskuussa vuonna 2015 myimme ensimmäisen oluemme ravintolaan. Tuotantomme on kasvanut alkuaikojen 30 000 olutlitrasta tämän vuoden 900 000 litraan. Henkilöstöä Fat Lizardilla on nyt 20, Kairenius kertoo.

Viime vuonna Otaniemen panimorakennus pullisteli tilanpuutteessa. Craft-oluiden kysyntä oli parissa vuodessa räjähtänyt, mutta tilaan ei voinut lisätä enää yhtäkään uutta käymisastiaa. Myöskään toisiin tiloihin ei haluttu muuttaa. Ratkaisuksi keksittiin olutlingon eli sentrifugin hankkiminen. Se vapauttaa käymisastioita nopeampaan kiertoon, kun olut kirkastuu tunneissa, päiväkausien seisottelun sijaan.

– Ajallisen hyödyn lisäksi sentrifugin avulla saamme enemmän hyvälaatuista olutta erää kohti. Hankinnan myötä tuotantomme tehostuu neljänneksellä.

Hankinnan hyödyt heti irti

Kun lingon hyödyt oli tunnistettu, ostoneuvottelut alkoivat. Alfa Laval -lingon hankintapäätös syntyi maaliskuussa 2020, jolloin alkoivat myös rahoitusneuvottelut. Huhtikuussa sentrifugi oli jo Fat Lizardin panimossa linkoamassa olutlitraa toisensa perään.

– Valmistaja ehdotti meille rahoitusvaihtoehdoksi leasingia. Se sopi meille hyvin, sillä strategianamme on koko olemassaolomme ajan ollut kasvaa ainoastaan järkevästi ja riskittömästi. Harkitsemme tarkoin, millaisia mahdollisia kolhuja kassa voi ottaa ja suunnittelemme investoinnit sen mukaan.

Sentrifugi on koko panimon kallein yksittäinen laite, joten ilman leasing-vaihtoehtoa yritys olisi joutunut miettimään pitkän tovin suuren pankkilainan ottamista ja sen riskiä. Nyt laitteen hyödyt saatiin saman tien käyttöön ilman valtavaa alkupääomaa.

– Leasing oli meille erittäin hyvä vaihtoehto, Kairenius toteaa.

Erinomaista olutta keppanakansasta erikoisempien makujen ystäviin

Fat Lizardilla on tällä hetkellä valikoimissaan reilut kymmenen erilaista olutta. Lisäksi yrityksen olutvelhot kehittelevät jatkuvasti uusia reseptejä ja kausimakuja. Tähtäimenä on, että Fat Lizardilta löytyy mieleinen olut kaikille keppanakansasta erikoisoluiden ystäviin.

– Moni kertoo, että kokeilee mielellään erilaisia oluita, mutta ostaa kuitenkin aina varmuuden vuoksi myös jonkin Fat Lizardin oluen niin sanotuksi turvaolueksi. Esimerkiksi 101 California Pale Ale on tällainen. Sitä iteroitiin useita kierroksia, ennen kuin se oli mielestämme täydellisen hyvä olut.

Kairenius kertoo, että uuden olutmaun kehittelemiseen voi kulua viikkoja. Vaikka oluen reseptiin kuuluu vain neljä ainesosaa, vettä, hiivaa, humalakasvia ja mallasta, sen tekeminen on lähestulkoon taidetta:

– Erilaisia hiivoja ja mallaslaatuja on lukemattomia ja myös esimerkiksi humalakasvin kasvuympäristöllä on suuri vaikutus. Osaamme jo hyvin tunnistaa, millainen reseptin tulee olla, jotta saamme esimerkiksi marjaisempia tai hedelmällisempiä makuja tai runkoon rakennetta, Kairenius selittää.

Uutuutena Fat Lizardilla on valikoimissaan alkoholiton humalavesi. Siinä katkeranmakuisesta humalakasvista on kehitetty raikas virvoke. Vaikka alkoholittomien oluiden suosio on pompannut pilviin, niitä Fat Lizard ei kuitenkaan kehittele – ainakaan nyt.

– Emme ole vielä löytäneet tapaa valmistaa niin hyvää alkoholitonta olutta, että se olisi päässyt tiukoista aistinvaraisista kriteereistämme läpi. Emme päästä markkinoille mitään vain sen vuoksi, että sillä olisi kysyntää, Kairenius painottaa.

Kasvunvaraa vielä pariksi vuodeksi

Sentrifugin myötä Otaniemen panimo suo kasvunvaraa tuotannolle vielä pariksi vuodeksi eteenpäin. Sen kauemmaksi tulevaisuuden suunnitelmia läskiliskoporukka ei ole vielä piirtänyt.

– Meillä ei ole tarkoitus kasvaa jättimäiseksi panimoksi. Päätavoitteemme on, että tämä bisnes on hauskaa ja työntekijämme viihtyvät meillä.

Yrityksen seuraavat investoinnit kohdistuvatkin lähinnä työntekijöiden työn helpottamiseen. Oluen tuotannossa tulee sivutuotteena mäskiä 400-1200 kiloa päivässä. Sitä siirrellään tällä hetkellä erilaisilla astioilla ja trukeilla panimon ulkopuolelle mäskilavalle. Prosessin automatisointi auttaisi työntekijöitä.

– Uusissa investoinneissa harkitsemme ilman muuta jälleen leasingia rahoitusvaihtoehtona, Kairenius toteaa.