Miljoona lukijaa on Suomessa hirmuinen määrä

Keskustelemme somesta ja verkkomediasta markkinointiasiantuntija ja sarjayrittäjä Heidi Ekholm-Talaksen kanssa. Avainkysymyksenä on, miten aloittavan yrittäjän kannattaa rakentaa verkkonäkyvyyttään.

Heidi on alun perin ammatiltaan graafinen suunnittelija, mutta hän lähti jo varhain monipuolistamaan osaamistaan. Hän perusti ensimmäisen oman yrityksensä 2003, jonka jälkeen kokemusta on karttunut tapahtumamarkkinoinnin, sosiaalisen median, perhebloggaamisen sekä btob-sisältömarkkinoinnin alueilta. Helmikuussa 2022 Heidin johtama Lapsen arkea -verkkomedia sai täyteen miljoona uniikkia lukijaa, mikä on hirmuinen määrä suomenkieliselle medialle.

Markkinoinnin lisäksi hänellä on ollut lukuisia luottamustehtäviä Helsingin kunnallispolitiikassa Kokoomuksen riveissä sekä vakuutusyhtiöiden, pk-yritysten ja Helsingin Yrittäjien toimielimissä.

– Yrittäjyyden edistäminen on ollut punaisena lankana kaikissa toimissani, hän kertoo.

Tarjoa kiinnostavaa tietoa, niin kasvatat verkkonäkyvyyttäsi

Matka miljoonaan lukijaan alkaa yhdestä. Eivätkä kaikki meistä tarvitse kuin satoja tai tuhansia silmäpareja, niin oman alueen asiakkaat ovat jo haarukassa. Aloita kohderyhmien huolellisesta analysoinnista sekä hakukoneoptimoinnista. Verkkomediasi elää, jos asiakkaasi haluavat käyttää aikaansa sen parissa.

– Toimialasta riippumatta ydinkysymys on tunnistaa, mitä uutta he haluavat tietää, sekä mille tiedolle he haluavat vahvistusta ja täydennystä. Ammattilaisena sinä pystyt sen tunnistamaan, Heidi tiivistää.

– Näkyvyyttä parantaa aina, kun mukana on yrittäjän omaa persoonaa esimerkiksi kiinnostavan henkilökohtaisen LinkedIn-tilin tai blogipalstan kautta. Somenäkyvyys on henkilökohtainen päätös, joten jos se tuntuu olevan alussa liikaa, keskity ensin yrityksen näkyvyyteen, hän rohkaisee.

Analytiikka kertoo helposti, kenet tavoitat ja keitä et

Mitä useammin haluat asiakkaan ostavan tuotteitasi, sitä useammin hänet on hyvä saada sivuille. Siksi on tärkeää mitata, millä hakusanoilla sivuille tullaan, mitä sisältöjä luetaan eniten ja pisimpään. Samalla oivallat, ketä et ole vielä tavoittanut, ja miten sivujen sisältöä pitää kehittää. Siitä alkaa sisältömarkkinoinnin kultasuoni.

– Suurin osa btob-sivuista pullistelee tuotetietoja. Niitä toki tarvitaan, mutta julkaise myös asiakasjuttuja, esittele omaa henkilöstöäsi, kerro kiinnostavia tarinoita tuotteiden takaa – esimerkiksi kuka ne keksi, missä ja miten. Käynnistä blogi yrityksesi tärkeimmästä osaamisesta, mutta rennolla tyylillä, aluksi vaikkapa kerran kvartaalissa. Tarinat tuovat lukijat takaisin uudelleen ja uudelleen, Heidi kiteyttää.

– Sivuille tullaan usein myös ansaitun median eli mediassa olevien toimituksellisten juttujen kautta. Ammattilehdillä tai paikallisilla sanomalehdillä on edelleen vahva vaikutus Suomessa. Mutta muista, että media kirjoittaa vain sellaisista yritysaiheista, jotka tuovat uutta tietoa julkiseen keskusteluun ja perustuvat pitäviin faktoihin.

Maksaako verkkonäkyvyys maltaita?

Yrittäjät ovat usein paremmin verkostoituneita kuin muistavatkaan. Jos verkkosivulinkkisi on esillä niiden järjestöjen sivuilla, joissa olette jäsenenä, löydettävyytenne paranee. Sama koskee kaikkia ulkopuolisia sivustoja, joilla on paljon kävijöitä. Linkki suosituilla sivuilla synnyttää liikennettä ja parantaa hakukonelöydettävyyttä.

Markkinoinnin budjetointi on hankalaa niin aloittavalle yrittäjälle kuin kokeneellekin. Heidi Ekholm-Talaksen antaa käytännöllisiä neuvoja, mistä voi löytää potin, jolla pääsee alkuun.

– Kuinka paljon vuodessa maksat sellaisesta näkyvyydestä, joka ei tuo mitattavia kontakteja? Toisin sanoen logoista tai yhteystiedoista painetuissa katalogeissa tai mainosjulkaisuissa. Oma havaintoni on, että useimmilla yrityksillä kirjataan yllättävän iso summa tilinpäätöksen kohtaan ”Muut liiketoiminnan kulut”. Mitä jos puolittaisit painettuun viestintään sijoitetut eurot, ja sijoittaisit säästön verkkoon, mitattavaan näkyvyyteen, Heidi kysyy.