VerifyOnComputer

WaitingForVerification PressToOpenBankId
Back

EnterPersonalIdentityNumber

VerifyOnMobile

WaitingForVerification
Back

Nollasta lähdettiin – nyt hakusanamainonta on HauConille rutiinia


Vuosi sitten hakusanamainonta oli HauConille täysin uusi maailma. Nyt tulokset näkyvät kasvaneena verkkosivujen liikenteenä ja lisääntyneinä yhteydenottoina.

Tavarantoimittajalle nettisivu on kaikki kaikessa uusien asiakkaiden saamiseksi. Näin tuumi betonirakentamisen erikoistuotteiden maahantuontiyritys HauConin kehitys- ja suunnittelupäällikkö Timo Hiitola, kun hän otti asiakseen käynnistää yrityksen verkkosivujen hakusanamainonnan.

Alansa johtavana pohjoismaisena toimittajana HauCon tarjoaa sekä kattavan valikoiman arvostettuja tuotemerkkejä että tietotaitoa ja asiantuntijapalveluita. Asiakkaina on niin suunnittelijoita, urakoitsijoita kuin elementtitehtaita. Verkkosivuilla esiteltävä tuotevalikoima on useiden kymmenien sivujen laajuinen.

Timo Hiitolan työn kuvaan kuuluu ennen kaikkea myynnin tukeminen suunnittelussa, mutta pöydällä on myös yrityksen yleisiä kehitystehtäviä. Oltuaan vuoden verran HauConin palveluksessa hän kesällä 2022 käynnisti Googlen hakusanamainonnan.

Yrityksen ja erehdyksen kautta tuloksiin

Hiitola oli huomannut, että heidän tuotteensa ovat niche-markkina, jonka hakusanamainonnan apajille ei ollut paljoa tunkua. Hän tiesi omasta kokemuksesta, että kun suunnitelmassa esiintyy jonkin monimutkaisen tuotteen nimi, se näpytellään selaimen hakukenttään. Näissä hakutuloksissa kannattaisi olla hyvissä asemissa ja Hiitola arveli mukaan voisi päästä kohtuullisen edullisesti.

Aikaisempaa kokemusta aiheesta ei ollut. Alkuun päästiin kumppanitoimiston avulla, minkä lisäksi Hiitola etsi ahkerasti tietoa verkosta ja opetteli mainosalustan käyttöä. Sen jälkeen Hiitola on hoitanut mainonnan kehittämisen ja ylläpidon itse.

”Ensimmäinen askel on aina vaikein, sen jälkeen homma lähti rullaamaan.”

Koska HauConin tuotevalikoima on runsas, mainonta päätettiin keskittää muutamiin kaikkein kannattavimpiin tuotteisiin. Parhaimmillaan mainontaa tehtiin 16 eri tuotteelle, nyt pyöritettävien mainoskampanjoiden määrä on laskenut puoleen.

Hakusanamainonnan kautta opittiin myös verkkosivujen analytiikka. Kokeilemalla havaittiin, että mainonnalla voitiin jopa tuplata verkkosivujen kävijämäärät. Analytiikasta näki, että monet verkkosivujen vierailijat lähtivät nopeasti pois, mutta iso volyymi toi mukanaan myös laadukkaita sivustovierailuja.

Palettia täydennettiin vielä Google Discovery Ads -mainoksilla. Ne ovat puhelimen Youtube-, Gmail- ja Google-sovelluksissa näkyviä mainoksia, joita näytetään käyttäjien mielenkiinnon kohteiden perusteella. Hakusanamainontaan verrattuna Discovery-mainokset ovat Hiitolan mukaan edullisia, tosin ne eivät osu maaliin yhtä tarkkaan. Eri mainostyypeillä on kuitenkin tarkoituksensa:

”Discovery-mainoksemme saavat näyttöjä, ja niiden avulla jäämme ihmisten mieleen”, Hiitola kertoo.

Nyt pöydällä on jo seuraavat kehityskohteet

Kun mainoskampanjat oli saatu käyntiin, Hiitola aloitti niiden optimoinnin. Optimoinnilla tarkoitetaan mainosten tekstien, budjetin ja hakutermien säätämistä siten, että kampanja tuottaisi mahdollisimman laadukkaita ja relevantteja tuloksia. Jos esimerkiksi jokin mainoksen näyttämiseen johtanut hakutermi ei liity mainostettavaan tuotteeseen, se jätetään kampanjasta pois. Hiitola vertaa työtä rikkaruohojen kitkemiseen:

”Mainokset elävät koko ajan ja reagoivat siihen, minkälaisia hakuja ihmiset tekevät. Mainosalustalle pitää opettaa, mikä on hyvää ja mikä huonoa. Kun on tarpeeksi kitkenyt huonoja pois, se ymmärtää, mitä tavoitellaan.”

Hiitola sanoo, että mainosten ylläpito vaatii jonkin verran päivittäistä työtä. Siitä on kehittynyt rutiini, johon hän käyttää muutaman minuutin joka aamu ennen kuin aloittaa päivän muut työt.
Hiitola rohkaisee muitakin pk-yrityksiä kokeilemaan ja opettelemaan hakusanamainontaa. Mitään taikatemppuja ei vaadita, ja netistä löytyy lukematon määrä oppaita ja ohjevideoita. Jos Hiitola aloittaisi opiskelun nyt, hän kysyisi neuvoa tekoälypalvelu Chat GPT:ltä.

Hiitola sanoo, että hakusanamainonta on motivoivaa, koska tuloksia näkee heti. On jopa pelottavaa huomata, että mitä enemmän laittaa rahaa sisään, sitä enemmän tulee ulos. Alkuun pääsee pienelläkin budjetilla:

”Kokeilla voi vaikka viidellä eurolla päivässä. Toista yhtä halpaa keinoa päästä ihmisten tietoisuuteen ei heti tule mieleen.”

Koska on riskialtista pistää kaikki markkinointi yhden kortin varaan, HauConilla panostetaan nyt muihinkin kanaviin kuten uutiskirjeeseen, asiakasrekisterin hallintaan ja LinkedIn-mainontaan.

Hakusanamainontaa on nyt tehty melkein vuoden verran, ja tulokset puhuvat puolestaan. Paitsi, että verkkosivuille tulevien kävijöiden määrä on kasvanut, myyjät kertovat saavansa aiempaa enemmän yhteydenottoja. Mainonta on saatu pitkälti automatisoitua, ja Hiitola sanoo keskittyvänsä seuraavaksi verkkosivujen laadun parantamiseen tekemällä hakukoneoptimointia. Urakan laajuutta pohtiessaan hän palaa puutarhateemaan:

”Nettisivu on kuin puutarha: se pitää laittaa kuntoon ja jostain nurkasta pitää aloittaa.”