It appears that you are using an outdated browser. Some features may not be supported.
26 toukokuuta 2025

IKEA-rahoitus auttaa kuluttajia toteuttamaan haaveitaan

IKEA keittiö rahoitus

Ikano Bankin kuluttajapalvelut ovat IKEA Suomen kanssa tehdyn pitkäaikaisen yhteistyön tulosta. HEI-kortti, IKEA-laina ja IKEA-lasku auttavat asiakkaita tekemään pieniä ja suuria hankintoja omien mahdollisuuksiensa mukaan.

 

Lokakuussa 2024 toteutimme IKEA-rahoituksen asiakkaiden keskuudessa asiakastyytyväisyystutkimuksen. Riippumattoman tutkimuslaitos Nepan suorittamaan kyselyyn vastasi 796 asiakasta, jotka olivat käyttäneet HEI-korttia tai IKEA-lainaa.

Tulokset olivat positiivisia: 84 % vastaajista kertoi olevansa tyytyväisiä IKEA-rahoitustuotteisiin – luku on hieman suurempi kuin edellisessä mittauksessa. Suositteluhalukkuutta mittaava NPS-luku säilyi vahvana ja oli 43, kun 60 % vastaajista oli valmiita suosittelemaan palveluita tuttavilleen.

Rahoitus tuo joustavuutta hankintoihin

Tulokset osoittavat, että rahoituksella on merkittävä vaikutus asiakkaiden hankintapäätöksiin. Ilman rahoitusmahdollisuutta suurin osa vastaajista olisi siirtänyt hankintaa tai jättänyt sen kokonaan tekemättä.

– Rahoituspalveluiden avulla asiakkaat voivat helpommin toteuttaa suunnitelmiaan ja tehdä hankintoja silloin, kun tarvitsevat niitä. Tämä lisää myyntiä myös kauppiaan näkökulmasta, Ikano Bankin Business Lead Jaakko Sarakorpi kertoo.

HEI-kortilla maksamista pidetään helppona, ja yleinen asiakastyytyväisyys maksukortin osalta nousi neljä prosenttiyksikköä ollen nyt 87 %. IKEA-lainan kohdalla tyytyväisyys oli 74 %, mikä on vahva tulos uudelle tuotteelle.

Asiakaspalvelun ja viestinnän kehittämisessä piilee potentiaalia

Tutkimuksessa nousi esiin myös kehityskohteita, kuten verkko- ja mobiilipalveluiden käytön kehittäminen sekä asiakaspalvelun saatavuuden varmistaminen. Asiakkaat, jotka saavat tukea henkilökunnalta, suosittelevat palveluita selvästi useammin.

– Selvä enemmistö vastaajista piti henkilökohtaista palvelua erittäin tärkeänä rahoituspäätöksiä tehdessään. Olemme IKEA Suomen kanssa tarttuneet tähän palautteeseen, ja olemme uudistamassa IKEA-työntekijöiden koulutusta. Myös Ikano Bankin kuluttaja-asiakaspalveluun voi ottaa yhteyttä niin chatin, sähköpostin kuin puhelimen välityksellä, Sarakorpi kertoo.

Rahoituspalveluiden tunnettuus on jo hyvä: 90 % HEI-kortin käyttäjistä ja 79 % laina-asiakkaista tiesi rahoitusmahdollisuudesta jo ennen ostospäätöstä. Tietoisuuden kasvattamisessa on kuitenkin vielä potentiaalia erityisesti niiden asiakkaiden kohdalla, jotka vasta suunnittelevat hankintaansa.

– Tutkimuksesta käy ilmi myös, että valtaosa rahoitusasiakkaista on IKEA Family -jäseniä, mutta monet eivät vielä hyödynnä jäsenetujen täyttä potentiaalia. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia palveluiden ja viestinnän kehittämiselle jatkossa, Sarakorpi toteaa.

 

Lue lisää IKEA-rahoituksen vaihtoehdoista

 

Ikano Bank on tarjonnut kuluttajarahoitusta jo vuodesta 2009 lähtien. Lue lisää Ikano Bankista

 

IKEA