Hei-kortin saavutettavuusseloste


Palvelu on suunniteltu siten, että mahdollisimman moni henkilö voisi käyttää sitä. Tämä seloste kuvaa esimerkiksi, kuinka saavutettava tämä palvelu on, mahdolliset tunnetut saavutettavuusongelmat sekä kuinka voit ilmoittaa ongelmista.

Palvelun kuvaus 

Yleinen palvelukuvaus


Ikano Bank tarjoaa Hei-kortin, joka on tilikortin avulla käytettävä luotto. Asiakkaalle myönnetyllä luotolla asiakas voi tehdä ostoksia IKEA Suomen tavaratalossa ja verkkokaupassa ja maksaa ostoksensa myöhemmin, joko kokonaan kerralla tai osissa.

Hei-kortin tarkempi kuvaus sekä ajantasaiset sopimusehdot ovat saatavilla osoitteissa:

https://ikanobank.fi/kuluttajille/ikea/heikortti 

 

Palvelun käyttö

Hakemusprosessi

  • Hakemuslomake on digitaalinen. Linkki hakemukseen löytyy Ikano Bankin verkkosivuilta ja IKEA Suomen verkkosivuilta.
  • Hakemuksen täyttämiseen ja sopimuksen allekirjoittamiseen asiakkaalta vaaditaan vahva sähköinen tunnistautuminen.

Tilinhallinta

  • Asiakas hallinnoi tiliään ja korttiaan verkossa Omatili - verkkopalvelussa. Omatili-palvelussa asiakas voi tarkistaa tilitapahtumia ja laskuja, sulkea kortin ja tilata uuden kortin.
  • Asiakas voi valita oman PIN-koodinsa Omatili-palvelussa
  • Omatili-palveluun kirjaudutaan sähköisellä tunnistautumisella.
  • Toistaiseksi ei ole mahdollista tilata korttia pistekirjoituksella.
  • Asiakas voi myös saada tukea tilinsä hallintaan asiakaspalvelusta.

Asiakaspalvelu

  • Voit ottaa meihin yhteyttä puhelimitse, sähköpostitse tai verkkosivujen chatin kautta.

Palvelun saavutettavuuden tila

Olemme tietoisia, että palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain standardin EN 301 549 mukaisesti.

Saavutettavuusvaatimukset on sisällytetty palvelun suunnittelu-, kehitys- ja tarjoamisprosesseihin. Palvelun saavutettavuutta arvioidaan säännöllisesti.

 

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Palvelu ei seuraavilta osin vastaa vielä täysin saavutettavuusvaatimuksia:

Hakemusprosessi

Jos käytät näppäimistönavigointia ja/tai apuvälineteknologiaa:

  • Useilta käyttöliittymäelementeiltä puuttuu näkyvä kohdistusilmaisin näppäimistönavigoinnin aikana. Tämä vaikeuttaa näppäimistöä käyttävien käyttäjien mahdollisuutta hahmottaa, missä kohtaa sivua he ovat, mikä voi johtaa virheisiin tai epäselvyyksiin.
  • Virheilmoituksia ei ole yhdistetty vastaaviin syötekenttiin. Tämä vaikeuttaa apuvälineteknologiaa käyttävien käyttäjien mahdollisuutta ymmärtää, missä virhe on tapahtunut.
  • Osa valintanapeista ja valintaruuduista ei ole oikein yhdistetty näkyviin nimikkeisiin koodissa. Näkövammaiset käyttäjät eivät näin ollen saa koko kysymyksen kontekstia ruudunlukuohjelmalla.
  • Keltaisia laajennettavia alueita ei voi avata tai sulkea pelkällä näppäimistöllä.
  • Virheilmoitukset perustuvat värin käyttöön, mikä ei välity ruudunlukijoille.
  • Valintanapit eivät ole ryhmitelty yhteen. Tämä vaikeuttaa apuvälineteknologian käyttäjiä ymmärtämään, mitkä vaihtoehdot kuuluvat yhteen ja mihin kysymykseen ne liittyvät.
  • Kun käyttäjä yrittää jatkaa lomakkeessa ja tapahtuu syötteiden validointivirhe, näppäimistökohdistus jää "Seuraava" -painikkeeseen. Käyttäjä ei saa viitettä siitä, missä virhe on tapahtunut

Näkövammaiset käyttäjät:

  • Graafiset elementit, kuten painikkeet ja reunaviivat, sekä kohdistusilmaisimet eivät täytä riittäviä kontrastivaatimuksia. Myös edistymispalkissa kontrasti on riittämätön, mikä vaikeuttaa sen havaitsemista näkövammaisille käyttäjille.

Jos sinulla on kognitiivisia haasteita:

  • Virheilmoitus ei välttämättä kerro, mihin kenttään se liittyy, mikä vaikeuttaa sen ymmärtämistä, mihin kohtaan korjaus tarvitaan.
  • Virheilmoitus ei välttämättä selitä, miten virhe tulisi korjata.

Tällä hetkellä arvioimme tämän palvelun sähköisen allekirjoituksen osan saavutettavuutta. Jos käytät apuvälineitä, kuten ruudunlukijoita, saatat kohdata ongelmia.

Tilinhallinta

  • Tällä hetkellä arvioimme tämän osan saavutettavuutta palvelusta, mukaan lukien edellä kuvatut tiedot ja toiminnot, jotka liittyvät tilinhallintaan. Jos käytät apuvälineitä, kuten ruudunlukijoita, saatat kohdata ongelmia.

Tuotetiedot julkisella verkkosivulla

Jos käytät näppäimistönavigointia ja/tai apuvälineteknologiaa:

  • Laskureiden ja yhteydenottolomakkeiden syöttökentillä ei ole saavutettavia nimiä sivun koodissa. Tämä vaikeuttaa näppäimistöllä ja apuvälineteknologialla navigointia.
  • Sivun koodissa on tyhjiä otsikoita usein kysytyissä kysymyksissä, blogissa ja laskurielementeissä. Tämä vaikeuttaa näppäimistöllä ja apuvälineteknologialla liikkumista sisällössä.
  • Blogipostauksia lukiessa sivulla on elementtejä, joita apuvälineteknologia ei tunnista, sekä linkkejä sosiaalisen median tileihin, joita ei ole helppo tunnistaa apuvälineteknologialla.

Palveluun sisältyvät tuotteet

  • Kohokirjaimilla varustettu kortti on saatavilla pyynnöstä. Käytä alla olevia yhteydenottotietoja. Ole hyvä ja katso yhteystiedot alla olevasta kohdasta ”Jos et pysty käyttää palvelun osia?”.

Asiakaspalvelu

  • Puhelinlinjoihimme ei ole sisäänrakennettuja apuvälineteknologioita, mutta jos käytät kolmannen osapuolen apuvälineteknologiaa, kuten esim. puhelaitetta, se on yhteensopiva puhelinlinjojemme kanssa.

PDF-dokumentit

  • Pyrimme tekemään PDF-dokumenteistamme saavutettavia kaikille, myös apuvälineteknologiaa käyttäville. Kunnes nämä päivitykset on saatu valmiiksi, näppäimistönavigointia tai ruudunlukijoita käyttävät käyttäjät saattavat kohdata vaikeuksia sisällön saavutettavuudessa

 

Miten palvelu on testattu

Hakuprosessin ja tilinhallinnan saavutettavuutta arvioitiin ulkopuolisten saavutettavuusasiantuntijoiden tuella manuaalisesti sekä työkalun Ace It avulla. Pankin verkkosivustolla olevat tuotetiedot arvioitiin ulkopuolisten saavutettavuusasiantuntijoiden tuella manuaalisesti käyttäen testityökalua Aquia Optimize. Viestintä arvioitiin manuaalisesti.

Viimeinen arviointi tehtiin 26.6.2025

Jos et pysty käyttää palvelun osia?

Jos tarvitset palvelun sisältöä, jota et voi käyttää ja jota ei ole kuvattu edellä, voit ottaa meihin yhteyttä:

  • Puhelimitse 010 7735 718
  • Sähköpostitse osoitteeseen accessibilityfeedback@ikano.fi

Palaute ja yhteystiedot

Arvostamme palautettasi saavutettavuudesta. Ilmoitathan meille, jos kohtaat saavutettavuusongelmia. Lähetä sähköpostia osoitteeseen accessibilityfeedback@ikano.fi

(Vältä viestissäsi arkaluonteisia tietoja, kuten taloustietoja, terveysasioita tai muita luottamuksellisia tietoja.

Miten tehdä valitus

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta tämän linkin kautta. Vastaamme sinulle 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.