It appears that you are using an outdated browser. Some features may not be supported.

Hei-kortin saavutettavuusseloste


Tämä saavutettavuusseloste koskee Ikano Bankin Hei-korttia sekä siihen liittyviä digitaalisia palveluita. Palveluihin sovelletaan lakia digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (306/2019), joka perustuu EU:n saavutettavuusdirektiiviin (2016/2102).

Laatimispäivä ja päivitys


Seloste on laadittu 16.6.2025. Sitä on viimeksi tarkistettu 23.10.2025. Selostetta päivitetään säännöllisesti vähintään kerran vuodessa.

Arviointimenetelmä



Hakuprosessin ja tilinhallinnan saavutettavuutta arvioitiin ulkopuolisten saavutettavuusasiantuntijoiden tuella manuaalisesti sekä työkalun Ace It avulla. Pankin verkkosivustolla olevat tuotetiedot arvioitiin ulkopuolisten saavutettavuusasiantuntijoiden tuella manuaalisesti käyttäen testityökalua Aquia Optimize. Viestintä arvioitiin manuaalisesti.

Viimeinen arviointi tehtiin 26.6.2025

Palvelun kuvaus 

Yleinen palvelukuvaus


Ikano Bank tarjoaa Hei-kortin, joka on tilikortin avulla käytettävä luotto. Asiakkaalle myönnetyllä luotolla asiakas voi tehdä ostoksia IKEA Suomen tavaratalossa ja verkkokaupassa ja maksaa ostoksensa myöhemmin, joko kokonaan kerralla tai osissa.

Hei-kortin tarkempi kuvaus sekä ajantasaiset sopimusehdot ovat saatavilla osoitteissa:
https://ikanobank.fi/kuluttajille/ikea/heikortti 

 

Palvelun käyttö

Hakemusprosessi

  • Hakemuslomake on digitaalinen. Linkki hakemukseen löytyy Ikano Bankin verkkosivuilta ja IKEA Suomen verkkosivuilta.
  • Hakemuksen täyttämiseen ja sopimuksen allekirjoittamiseen asiakkaalta vaaditaan vahva sähköinen tunnistautuminen.

Tilinhallinta

  • Asiakas hallinnoi tiliään ja korttiaan verkossa Omatili - verkkopalvelussa. Omatili-palvelussa asiakas voi tarkistaa tilitapahtumia ja laskuja, sulkea kortin ja tilata uuden kortin.
  • Asiakas voi valita oman PIN-koodinsa Omatili-palvelussa
  • Omatili-palveluun kirjaudutaan sähköisellä tunnistautumisella.
  • Toistaiseksi ei ole mahdollista tilata korttia pistekirjoituksella.
  • Asiakas voi myös saada tukea tilinsä hallintaan asiakaspalvelusta.

Asiakaspalvelu

  • Voit ottaa meihin yhteyttä puhelimitse, sähköpostitse tai verkkosivujen chatin kautta.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Ikano Bankin verkkopalvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Teemme jatkuvasti kehitystyötä korjataksemme tiedossamme olevat saavutettavuuspuutteet.

Ei-saavutettava sisältö

Palvelu ei seuraavilta osin vastaa vielä täysin saavutettavuusvaatimuksia:

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö (taso A)

  • Joillakin hakemuslomakkeiden ja palveluiden kuvakkeilla ja elementeillä ei ole tekstivastinetta.

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet (taso A)

  • Lomakkeiden ja hakemusten kenttien merkinnät eivät ole kaikilta osin ohjelmallisesti määriteltyjä.
  • Osa valintanapeista ja valintaruuduista ei ole oikein yhdistetty näkyviin nimikkeisiin koodissa. Näkövammaiset käyttäjät eivät näin ollen saa koko kysymyksen kontekstia ruudunlukuohjelmalla.

WCAG 1.3.5 Syötteen tarkoitus (taso AA)

  • Joiltakin kentiltä puuttuu ohjelmallisesti määritellyt tarkoitukset (esim. nimitiedot, sähköposti).
  • Valintanapit eivät ole ryhmitelty yhteen. Tämä vaikeuttaa apuvälineteknologian käyttäjiä ymmärtämään, mitkä vaihtoehdot kuuluvat yhteen ja mihin kysymykseen ne liittyvät.

WCAG 1.4.1 Värien käyttö (taso A)

  • Hakemuksen virheilmoitukset perustuvat värien käyttöön, mikä voi jäädä ruudunlukijalta huomaamatta.
  • Virheilmoitukset perustuvat värin käyttöön, mikä ei välity ruudunlukijoille.

WCAG 1.4.3 Kontrasti (taso AA)

  • Joissakin käyttöliittymän osissa kontrasti ei ole riittävä.
  • Graafiset elementit, kuten painikkeet ja reunaviivat, sekä kohdistusilmaisimet eivät täytä riittäviä kontrastivaatimuksia. Myös edistymispalkissa kontrasti on riittämätön, mikä vaikeuttaa sen havaitsemista näkövammaisille käyttäjille.

WCAG 1.4.4 Tekstin koon muuttaminen (taso AA)

  • Teksti ei kaikilta osin skaalaudu oikein suurennettaessa.

WCAG 2.1.1 Näppäimistö (taso A)

  • Kaikkia hakemusprosessin toimintoja ei ole mahdollista suorittaa pelkällä näppäimistöllä.
  • Useilta käyttöliittymäelementeiltä puuttuu näkyvä kohdistusilmaisin näppäimistönavigoinnin aikana. Tämä vaikeuttaa näppäimistöä käyttävien käyttäjien mahdollisuutta hahmottaa, missä kohtaa sivua he ovat, mikä voi johtaa virheisiin tai epäselvyyksiin.
  • Keltaisia laajennettavia alueita ei voi avata tai sulkea pelkällä näppäimistöllä.
  • Laskureiden ja yhteydenottolomakkeiden syöttökentillä ei ole saavutettavia nimiä sivun koodissa. Tämä vaikeuttaa näppäimistöllä ja apuvälineteknologialla navigointia.
  • Sivun koodissa on tyhjiä otsikoita usein kysytyissä kysymyksissä, blogissa ja laskurielementeissä. Tämä vaikeuttaa näppäimistöllä ja apuvälineteknologialla liikkumista sisällössä.

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys (taso A)

  • Hakemusten eteneminen ei aina seuraa loogista kohdistusjärjestystä.

WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (taso A)

  • Kaikki linkit eivät kerro selvästi, mihin ne johtavat.
  • Blogipostauksia lukiessa sivulla on elementtejä, joita apuvälineteknologia ei tunnista, sekä linkkejä sosiaalisen median tileihin, joita ei ole helppo tunnistaa apuvälineteknologialla.

WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput (taso AA)

  • Hakemuksen otsikkorakenne vaikeuttaa ruudunlukijan ja näppäimistön käyttöä.

WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus (taso AA)

  • Kohdistus ei aina näy riittävän selkeästi lomakkeissa ja tilinhallinnan sivuilla.

WCAG 2.5.3 Nimilappu nimessä (taso A)

  • Kun käyttäjä yrittää jatkaa lomakkeessa ja tapahtuu syötteiden validointivirhe, näppäimistökohdistus jää "Seuraava" -painikkeeseen. Käyttäjä ei saa viitettä siitä, missä virhe on tapahtunut.

WCAG 3.1.1 Sivun kieli (taso A)

  • Hakemuksen sivun kielimääritys on virheellinen, mikä voi aiheuttaa sen, että apuvälineteknologiat ääntävät tekstiä väärin

WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen (taso A)

  • Virheilmoitukset eivät aina ole selkeitä tai sidottuja oikeaan kenttään.
  • Virheilmoituksia ei ole yhdistetty vastaaviin syötekenttiin. Tämä vaikeuttaa apuvälineteknologiaa käyttävien käyttäjien mahdollisuutta ymmärtää, missä virhe on tapahtunut.
  • Jos sinulla on kognitiivinen toimintarajoite, virheilmoitus ei välttämättä kerro, missä kohtaa korjaus tarvitaan, tai virheilmoitus ei välttämättä selitä, miten virhe korjataan.

WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet (taso A)

  • Joiltakin kentiltä puuttuu selkeät nimilaput tai ohjeistus.

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo (taso A)

  • Joidenkin lomakekenttien roolit eivät ole oikein määriteltyjä.
  • Sähköisen allekirjoituksen osiossa voi esiintyä ongelmia apuvälineteknologioilla.

 

Asiakirjat ja liitteet

Verkkopalvelun kautta saatavilla olevat PDF-asiakirjat eivät ole kaikilta osin saavutettavia. Niissä voi olla esimerkiksi:

  • puutteellisia otsikkorakenteita
  • kuvien tekstivastineiden puuttumisia
  • epäselvä lukemisjärjestys ruudunlukijalla

Asiakaspalvelu

Puhelinlinjoihimme ei ole sisäänrakennettuja apuvälineteknologioita, mutta jos käytät kolmannen osapuolen apuvälineteknologiaa, kuten esim. puhelaitetta, se on yhteensopiva puhelinlinjojemme kanssa.

Jos et pysty käyttää palvelun osia?

Jos tarvitset palvelun sisältöä, jota et voi käyttää ja jota ei ole kuvattu edellä, voit ottaa meihin yhteyttä:

  • Puhelimitse 010 7735 718
  • Chatilla nettisivujemme kautta
  • Sähköpostitse osoitteeseen accessibilityfeedback@ikano.fi

Kohokirjaimilla varustettu Hei-kortti on saatavilla pyynnöstä. Käytä yllä olevia yhteydenottotietoja

Palaute ja yhteystiedot

Arvostamme palautettasi saavutettavuudesta. Ilmoitathan meille, jos kohtaat saavutettavuusongelmia. Lähetä sähköpostia osoitteeseen accessibilityfeedback@ikano.fi

Vältä viestissäsi arkaluonteisia tietoja, kuten taloustietoja, terveysasioita tai muita luottamuksellisia tietoja.

Miten tehdä valitus

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta tämän linkin kautta. Vastaamme sinulle 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen, joka on Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.