Digipalvelun saavutettavuuden tila
Ikano Bankin verkkopalvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Teemme jatkuvasti kehitystyötä korjataksemme tiedossamme olevat saavutettavuuspuutteet.
Ei-saavutettava sisältö
Palvelu ei seuraavilta osin vastaa vielä täysin saavutettavuusvaatimuksia:
WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö (taso A)
- Joillakin hakemuslomakkeiden ja palveluiden kuvakkeilla ja elementeillä ei ole tekstivastinetta.
WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet (taso A)
- Lomakkeiden ja hakemusten kenttien merkinnät eivät ole kaikilta osin ohjelmallisesti määriteltyjä.
- Osa valintanapeista ja valintaruuduista ei ole oikein yhdistetty näkyviin nimikkeisiin koodissa. Näkövammaiset käyttäjät eivät näin ollen saa koko kysymyksen kontekstia ruudunlukuohjelmalla.
WCAG 1.3.5 Syötteen tarkoitus (taso AA)
- Joiltakin kentiltä puuttuu ohjelmallisesti määritellyt tarkoitukset (esim. nimitiedot, sähköposti).
- Valintanapit eivät ole ryhmitelty yhteen. Tämä vaikeuttaa apuvälineteknologian käyttäjiä ymmärtämään, mitkä vaihtoehdot kuuluvat yhteen ja mihin kysymykseen ne liittyvät.
WCAG 1.4.1 Värien käyttö (taso A)
- Hakemuksen virheilmoitukset perustuvat värien käyttöön, mikä voi jäädä ruudunlukijalta huomaamatta.
- Virheilmoitukset perustuvat värin käyttöön, mikä ei välity ruudunlukijoille.
WCAG 1.4.3 Kontrasti (taso AA)
- Joissakin käyttöliittymän osissa kontrasti ei ole riittävä.
- Graafiset elementit, kuten painikkeet ja reunaviivat, sekä kohdistusilmaisimet eivät täytä riittäviä kontrastivaatimuksia. Myös edistymispalkissa kontrasti on riittämätön, mikä vaikeuttaa sen havaitsemista näkövammaisille käyttäjille.
WCAG 1.4.4 Tekstin koon muuttaminen (taso AA)
- Teksti ei kaikilta osin skaalaudu oikein suurennettaessa.
WCAG 2.1.1 Näppäimistö (taso A)
- Kaikkia hakemusprosessin toimintoja ei ole mahdollista suorittaa pelkällä näppäimistöllä.
- Useilta käyttöliittymäelementeiltä puuttuu näkyvä kohdistusilmaisin näppäimistönavigoinnin aikana. Tämä vaikeuttaa näppäimistöä käyttävien käyttäjien mahdollisuutta hahmottaa, missä kohtaa sivua he ovat, mikä voi johtaa virheisiin tai epäselvyyksiin.
- Keltaisia laajennettavia alueita ei voi avata tai sulkea pelkällä näppäimistöllä.
- Laskureiden ja yhteydenottolomakkeiden syöttökentillä ei ole saavutettavia nimiä sivun koodissa. Tämä vaikeuttaa näppäimistöllä ja apuvälineteknologialla navigointia.
- Sivun koodissa on tyhjiä otsikoita usein kysytyissä kysymyksissä, blogissa ja laskurielementeissä. Tämä vaikeuttaa näppäimistöllä ja apuvälineteknologialla liikkumista sisällössä.
WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys (taso A)
- Hakemusten eteneminen ei aina seuraa loogista kohdistusjärjestystä.
WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (taso A)
- Kaikki linkit eivät kerro selvästi, mihin ne johtavat.
- Blogipostauksia lukiessa sivulla on elementtejä, joita apuvälineteknologia ei tunnista, sekä linkkejä sosiaalisen median tileihin, joita ei ole helppo tunnistaa apuvälineteknologialla.
WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput (taso AA)
- Hakemuksen otsikkorakenne vaikeuttaa ruudunlukijan ja näppäimistön käyttöä.
WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus (taso AA)
- Kohdistus ei aina näy riittävän selkeästi lomakkeissa ja tilinhallinnan sivuilla.
WCAG 2.5.3 Nimilappu nimessä (taso A)
- Kun käyttäjä yrittää jatkaa lomakkeessa ja tapahtuu syötteiden validointivirhe, näppäimistökohdistus jää "Seuraava" -painikkeeseen. Käyttäjä ei saa viitettä siitä, missä virhe on tapahtunut.
WCAG 3.1.1 Sivun kieli (taso A)
- Hakemuksen sivun kielimääritys on virheellinen, mikä voi aiheuttaa sen, että apuvälineteknologiat ääntävät tekstiä väärin
WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen (taso A)
- Virheilmoitukset eivät aina ole selkeitä tai sidottuja oikeaan kenttään.
- Virheilmoituksia ei ole yhdistetty vastaaviin syötekenttiin. Tämä vaikeuttaa apuvälineteknologiaa käyttävien käyttäjien mahdollisuutta ymmärtää, missä virhe on tapahtunut.
- Jos sinulla on kognitiivinen toimintarajoite, virheilmoitus ei välttämättä kerro, missä kohtaa korjaus tarvitaan, tai virheilmoitus ei välttämättä selitä, miten virhe korjataan.
WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet (taso A)
- Joiltakin kentiltä puuttuu selkeät nimilaput tai ohjeistus.
WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo (taso A)
- Joidenkin lomakekenttien roolit eivät ole oikein määriteltyjä.
- Sähköisen allekirjoituksen osiossa voi esiintyä ongelmia apuvälineteknologioilla.
Asiakirjat ja liitteet
Verkkopalvelun kautta saatavilla olevat PDF-asiakirjat eivät ole kaikilta osin saavutettavia. Niissä voi olla esimerkiksi:
- puutteellisia otsikkorakenteita
- kuvien tekstivastineiden puuttumisia
- epäselvä lukemisjärjestys ruudunlukijalla
Asiakaspalvelu
Puhelinlinjoihimme ei ole sisäänrakennettuja apuvälineteknologioita, mutta jos käytät kolmannen osapuolen apuvälineteknologiaa, kuten esim. puhelaitetta, se on yhteensopiva puhelinlinjojemme kanssa.