It appears that you are using an outdated browser. Some features may not be supported.

IKEA-lainan saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Ikano Bankin IKEA-lainaa sekä siihen liittyviä digitaalisia palveluita. Palveluihin sovelletaan lakia digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (306/2019), joka perustuu EU:n saavutettavuusdirektiiviin (2016/2102).

Laatimispäivä ja päivitys


Seloste on laadittu 16.6.2025. Sitä on viimeksi tarkistettu 23.10.2025. Selostetta päivitetään säännöllisesti vähintään kerran vuodessa.

Arviointimenetelmä


Hakuprosessin ja tilinhallinnan saavutettavuutta arvioitiin ulkopuolisten saavutettavuusasiantuntijoiden tuella manuaalisesti sekä työkalun Ace It avulla. Pankin verkkosivustolla olevat tuotetiedot arvioitiin ulkopuolisten saavutettavuusasiantuntijoiden tuella manuaalisesti käyttäen testityökalua Aquia Optimize. Viestintä arvioitiin manuaalisesti.

Viimeinen arviointi tehtiin 4.6.2025.

Palvelun kuvaus 

Yleinen palvelukuvaus

Ikano Bank tarjoaa IKEA‑Lainan, jonka avulla asiakas voi lainata rahaa tehdäkseen ostoksia IKEA Suomen tavarataloissa tai verkkokaupassa ja maksaa lainasumman takaisin tasasuurina kuukausierinä. Ostoksia tehdään digitaalisella kortilla.

IKEA-lainan tarkempi kuvaus sekä ajantasaiset sopimusehdot ovat saatavilla osoitteissa: https://ikanobank.fi/kuluttajille/ikea/ikealaina 

 

Palvelun käyttö

Hakemusprosessi

  • Hakemuslomake on digitaalinen. Linkki hakemukseen löytyy Ikano Bankin verkkosivuilta ja IKEA Suomen verkkosivuilta.
  • Hakemuksen täyttämiseen ja sopimuksen allekirjoittamiseen asiakkaalta vaaditaan vahva sähköinen tunnistautuminen.

 

Tilinhallinta

  • Asiakas hallinnoi tiliään ja korttiaan verkossa Oma Tili -palvelussa. Palvelussa näkyvät digitaalinen kortti, hyväksytty luottoraja, nykyinen saldo ja tapahtumahistoria.
  • Oma Tili -palvelussa asiakas voi nähdä tulevat maksut, laskut, saada tiedot lisämaksujen suorittamiseen sekä päivittää puhelinnumeronsa ja sähköpostiosoitteensa.
  • Kaikki laskut ovat digitaalisia ja asiakkaalle lähetetään sähköpostiviesti, kun uusi lasku löytyy Oma Tili -palvelusta.
  • Oma Tili -palveluun kirjaudutaan sähköisellä tunnistautumisella.
  • Digitaalinen kortti myönnetään hakemuksen hyväksynnän jälkeen ja se on käytettävissä ostoksiin 90 päivän ajan. IKEA tavarataloissa tai verkkokaupassa ostoksia tehdessä käytetään digitaalisen kortin korttinumeroa. Digitaalinen kortti sekä jäljellä olevat ostopäivät näkyvät Oma Tili – palvelussa.
  • Asiakas voi myös saada tukea tilinsä hallintaan asiakaspalvelusta.

 

Asiakaspalvelu

  • Asiakaspalveluun voi ottaa yhteyttä puhelimitse, sähköpostitse tai verkkosivujen chatin kautta.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Ikano Bankin verkkopalvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Teemme jatkuvasti kehitystyötä korjataksemme tiedossamme olevat saavutettavuuspuutteet.

Ei-saavutettava sisältö

Palvelu ei seuraavilta osin vastaa vielä täysin saavutettavuusvaatimuksia:

 

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaallinen sisältö  (taso A)

  • Joillakin hakemuslomakkeiden ja palveluiden kuvakkeilla ja elementeillä ei ole tekstivastinetta.

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet (taso A)

  • Lomakkeiden ja hakemusten kenttien merkinnät eivät ole kaikilta osin ohjelmallisesti määriteltyjä.

WCAG 1.3.5 Syötteen tarkoitus (taso AA)

  • Joiltakin kentiltä puuttuu ohjelmallisesti määritellyt tarkoitukset (esim. nimitiedot, sähköposti).

WCAG 1.4.1 Värien käyttö (taso A)

  • Hakemuksen virheilmoitukset perustuvat värien käyttöön, mikä voi jäädä ruudunlukijalta huomaamatta.

WCAG 1.4.3 Kontrasti (taso AA)

  • Joissakin käyttöliittymän osissa kontrasti ei ole riittävä.

WCAG 1.4.4 Tekstin koon muuttaminen (taso AA) 

  • Teksti ei kaikilta osin skaalaudu oikein suurennettaessa

WCAG 2.1.1 Näppäimistö (taso A)

  • Kaikkia hakemusprosessin toimintoja ei ole mahdollista suorittaa pelkällä näppäimistöllä.
  • Hakemuksessa ruudunlukijat ja näppäimistöohjaus eivät tunnista, että valinta on pakollinen tai miten valinta tehdään.
  • "Onko sinulla turvakielto?” -linkki ei ole käytettävissä näppäimistöllä
  • Laskureiden ja yhteydenottolomakkeiden syöttökentillä ei ole saavutettavia nimiä sivun koodissa. Tämä vaikeuttaa näppäimistöllä ja apuvälineteknologialla navigointia.
  • Sivun koodissa on tyhjiä otsikoita usein kysytyissä kysymyksissä, blogissa ja laskurielementeissä. Tämä vaikeuttaa näppäimistöllä ja apuvälineteknologialla liikkumista sisällössä.

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys (taso A)

  • Hakemusten eteneminen ei aina seuraa loogista kohdistusjärjestystä.
  • Maksusuunnitelman valitseminen edellyttää piilotetun alueen laajentamista ja sen kanssa vuorovaikuttamista

WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (taso A)

  • Kaikki linkit eivät kerro selvästi, mihin ne johtavat.
  • Blogipostauksia tarkasteltaessa sivulla on elementtejä, joita apuvälineteknologia ei tunnista, sekä linkkejä sosiaalisen median tileihin, joita ei ole helppo tunnistaa apuvälineteknologialla.

WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput (taso AA)

  • Hakemuksen otsikkorakenne vaikeuttaa ruudunlukijan ja näppäimistön käyttöä.

WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus (taso AA)

  • Kohdistus ei aina näy riittävän selkeästi lomakkeissa ja tilinhallinnan sivuilla.

WCAG 2.5.3 Nimilappu nimessä (taso A)

  • Hakemuksessa ruudunlukijan ilmoittama nimi ("Personal consent approval…") poikkeaa visuaalisesti näkyvästä tekstistä ("Hyväksyn käyttöehdot"). Tämä ristiriita voi hämmentää apuvälineteknologioita käyttävää henkilöä, kuten ääniohjausta hyödyntävää käyttäjää.

WCAG 3.1.1 Sivun kieli (taso A)

  • Hakemuksen sivun kielimääritys on virheellinen, mikä voi aiheuttaa sen, että apuvälineteknologiat ääntävät tekstiä väärin.

WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen (taso A)

  • Virheilmoitukset eivät aina ole selkeitä tai sidottuja oikeaan kenttään.
  • Hakemuksen virheilmoitus ei välttämättä kerro, mihin kenttään se liittyy, mikä vaikeuttaa ruudunlukijan käyttöä.
  • Hakemuksen virheilmoitukset perustuvat värien käyttöön, mikä voi jäädä ruudunlukijalta huomaamatta.
  • Jos sinulla on kognitiivinen toimintarajoite, virheilmoitus ei välttämättä kerro, missä kohtaa korjaus tarvitaan, tai virheilmoitus ei välttämättä selitä, miten virhe korjataan.

WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet (taso A)

  • Joiltakin kentiltä puuttuu selkeät nimilaput tai ohjeistus.

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo (taso A)

  • Joidenkin lomakekenttien roolit eivät ole oikein määriteltyjä.
  • Lainatarjoukset eivät ole saavutettavia apuvälineteknologioille.

 

Asiakirjat ja liitteet

Verkkopalvelun kautta saatavilla olevat PDF-asiakirjat eivät ole kaikilta osin saavutettavia. Niissä voi olla esimerkiksi:

  • puutteellisia otsikkorakenteita
  • kuvien tekstivastineiden puuttumisia
  • epäselvä lukemisjärjestys ruudunlukijalla

 

Asiakaspalvelu

Puhelinlinjoihimme ei ole sisäänrakennettuja apuvälineteknologioita, mutta jos käytät kolmannen osapuolen apuvälineteknologiaa, kuten esim. puhelaitetta, se on yhteensopiva puhelinlinjojemme kanssa.

 

Kohtuuttoman rasitteen perusteet


Joidenkin vanhojen asiakirjojen (esimerkiksi ennen 23.9.2018 julkaistut PDF-tiedostot) saavutettavuuden parantaminen ei ole tällä hetkellä mahdollista ilman kohtuutonta rasitetta. Näitä asiakirjoja ei ole muutettu takautuvasti saavutettaviksi, mutta pyrimme varmistamaan, että kaikki uudet julkaistavat asiakirjat täyttävät saavutettavuusvaatimukset.

 

Jos et pysty käyttää palvelun osia?

Jos tarvitset palvelun sisältöä, jota et voi käyttää ja jota ei ole kuvattu edellä, voit ottaa meihin yhteyttä:

  • Puhelimitse 010 7735 718
  • Chatilla nettisivujemme kautta
  • Sähköpostitse osoitteeseen accessibilityfeedback@ikano.fi

Palaute ja yhteystiedot

Arvostamme palautettasi saavutettavuudesta. Ilmoitathan meille, jos kohtaat saavutettavuusongelmia. Lähetä sähköpostia osoitteeseen accessibilityfeedback@ikano.fi

Vältä viestissäsi arkaluonteisia tietoja, kuten taloustietoja, terveysasioita tai muita luottamuksellisia tietoja.

Miten tehdä valitus

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta tämän linkin kautta. Vastaamme sinulle 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi.

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen, joka on Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.