Digipalvelun saavutettavuuden tila
Ikano Bankin verkkopalvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Teemme jatkuvasti kehitystyötä korjataksemme tiedossamme olevat saavutettavuuspuutteet.
Ei-saavutettava sisältö
Palvelu ei seuraavilta osin vastaa vielä täysin saavutettavuusvaatimuksia:
WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaallinen sisältö (taso A)
- Joillakin hakemuslomakkeiden ja palveluiden kuvakkeilla ja elementeillä ei ole tekstivastinetta.
WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet (taso A)
- Lomakkeiden ja hakemusten kenttien merkinnät eivät ole kaikilta osin ohjelmallisesti määriteltyjä.
WCAG 1.3.5 Syötteen tarkoitus (taso AA)
- Joiltakin kentiltä puuttuu ohjelmallisesti määritellyt tarkoitukset (esim. nimitiedot, sähköposti).
WCAG 1.4.1 Värien käyttö (taso A)
- Hakemuksen virheilmoitukset perustuvat värien käyttöön, mikä voi jäädä ruudunlukijalta huomaamatta.
WCAG 1.4.3 Kontrasti (taso AA)
- Joissakin käyttöliittymän osissa kontrasti ei ole riittävä.
WCAG 1.4.4 Tekstin koon muuttaminen (taso AA)
- Teksti ei kaikilta osin skaalaudu oikein suurennettaessa
WCAG 2.1.1 Näppäimistö (taso A)
- Kaikkia hakemusprosessin toimintoja ei ole mahdollista suorittaa pelkällä näppäimistöllä.
- Hakemuksessa ruudunlukijat ja näppäimistöohjaus eivät tunnista, että valinta on pakollinen tai miten valinta tehdään.
- "Onko sinulla turvakielto?” -linkki ei ole käytettävissä näppäimistöllä
- Laskureiden ja yhteydenottolomakkeiden syöttökentillä ei ole saavutettavia nimiä sivun koodissa. Tämä vaikeuttaa näppäimistöllä ja apuvälineteknologialla navigointia.
- Sivun koodissa on tyhjiä otsikoita usein kysytyissä kysymyksissä, blogissa ja laskurielementeissä. Tämä vaikeuttaa näppäimistöllä ja apuvälineteknologialla liikkumista sisällössä.
WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys (taso A)
- Hakemusten eteneminen ei aina seuraa loogista kohdistusjärjestystä.
- Maksusuunnitelman valitseminen edellyttää piilotetun alueen laajentamista ja sen kanssa vuorovaikuttamista
WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (taso A)
- Kaikki linkit eivät kerro selvästi, mihin ne johtavat.
- Blogipostauksia tarkasteltaessa sivulla on elementtejä, joita apuvälineteknologia ei tunnista, sekä linkkejä sosiaalisen median tileihin, joita ei ole helppo tunnistaa apuvälineteknologialla.
WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput (taso AA)
- Hakemuksen otsikkorakenne vaikeuttaa ruudunlukijan ja näppäimistön käyttöä.
WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus (taso AA)
- Kohdistus ei aina näy riittävän selkeästi lomakkeissa ja tilinhallinnan sivuilla.
WCAG 2.5.3 Nimilappu nimessä (taso A)
- Hakemuksessa ruudunlukijan ilmoittama nimi ("Personal consent approval…") poikkeaa visuaalisesti näkyvästä tekstistä ("Hyväksyn käyttöehdot"). Tämä ristiriita voi hämmentää apuvälineteknologioita käyttävää henkilöä, kuten ääniohjausta hyödyntävää käyttäjää.
WCAG 3.1.1 Sivun kieli (taso A)
- Hakemuksen sivun kielimääritys on virheellinen, mikä voi aiheuttaa sen, että apuvälineteknologiat ääntävät tekstiä väärin.
WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen (taso A)
- Virheilmoitukset eivät aina ole selkeitä tai sidottuja oikeaan kenttään.
- Hakemuksen virheilmoitus ei välttämättä kerro, mihin kenttään se liittyy, mikä vaikeuttaa ruudunlukijan käyttöä.
- Hakemuksen virheilmoitukset perustuvat värien käyttöön, mikä voi jäädä ruudunlukijalta huomaamatta.
- Jos sinulla on kognitiivinen toimintarajoite, virheilmoitus ei välttämättä kerro, missä kohtaa korjaus tarvitaan, tai virheilmoitus ei välttämättä selitä, miten virhe korjataan.
WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet (taso A)
- Joiltakin kentiltä puuttuu selkeät nimilaput tai ohjeistus.
WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo (taso A)
- Joidenkin lomakekenttien roolit eivät ole oikein määriteltyjä.
- Lainatarjoukset eivät ole saavutettavia apuvälineteknologioille.
Asiakirjat ja liitteet
Verkkopalvelun kautta saatavilla olevat PDF-asiakirjat eivät ole kaikilta osin saavutettavia. Niissä voi olla esimerkiksi:
- puutteellisia otsikkorakenteita
- kuvien tekstivastineiden puuttumisia
- epäselvä lukemisjärjestys ruudunlukijalla
Asiakaspalvelu
Puhelinlinjoihimme ei ole sisäänrakennettuja apuvälineteknologioita, mutta jos käytät kolmannen osapuolen apuvälineteknologiaa, kuten esim. puhelaitetta, se on yhteensopiva puhelinlinjojemme kanssa.
Kohtuuttoman rasitteen perusteet
Joidenkin vanhojen asiakirjojen (esimerkiksi ennen 23.9.2018 julkaistut PDF-tiedostot) saavutettavuuden parantaminen ei ole tällä hetkellä mahdollista ilman kohtuutonta rasitetta. Näitä asiakirjoja ei ole muutettu takautuvasti saavutettaviksi, mutta pyrimme varmistamaan, että kaikki uudet julkaistavat asiakirjat täyttävät saavutettavuusvaatimukset.