IKEA-lainan saavutettavuusseloste


Palvelu on suunniteltu siten, että mahdollisimman moni henkilö voisi käyttää sitä. Tämä seloste kuvaa esimerkiksi, kuinka saavutettava tämä palvelu on, mahdolliset tunnetut saavutettavuusongelmat sekä kuinka voit ilmoittaa ongelmista.

Palvelun kuvaus 

Yleinen palvelukuvaus

Ikano Bank tarjoaa IKEA‑Lainan, jonka avulla asiakas voi lainata rahaa tehdäkseen ostoksia IKEA Suomen tavarataloissa tai verkkokaupassa ja maksaa lainasumman takaisin tasasuurina kuukausierinä. Ostoksia tehdään digitaalisella kortilla.

IKEA-lainan tarkempi kuvaus sekä ajantasaiset sopimusehdot ovat saatavilla osoitteissa:

https://ikanobank.fi/kuluttajille/ikea/ikealaina 

 

Palvelun käyttö

Hakemusprosessi

  • Hakemuslomake on digitaalinen. Linkki hakemukseen löytyy Ikano Bankin verkkosivuilta ja IKEA Suomen verkkosivuilta.
  • Hakemuksen täyttämiseen ja sopimuksen allekirjoittamiseen asiakkaalta vaaditaan vahva sähköinen tunnistautuminen.

 

Tilinhallinta

  • Asiakas hallinnoi tiliään ja korttiaan verkossa Oma Tili -palvelussa. Palvelussa näkyvät digitaalinen kortti, hyväksytty luottoraja, nykyinen saldo ja tapahtumahistoria.
  • Oma Tili -palvelussa asiakas voi nähdä tulevat maksut, laskut, saada tiedot lisämaksujen suorittamiseen sekä päivittää puhelinnumeronsa ja sähköpostiosoitteensa.
  • Kaikki laskut ovat digitaalisia ja asiakkaalle lähetetään sähköpostiviesti, kun uusi lasku löytyy Oma Tili -palvelusta.
  • Oma Tili -palveluun kirjaudutaan sähköisellä tunnistautumisella.
  • Digitaalinen kortti myönnetään hakemuksen hyväksynnän jälkeen ja se on käytettävissä ostoksiin 90 päivän ajan. IKEA tavarataloissa tai verkkokaupassa ostoksia tehdessä käytetään digitaalisen kortin korttinumeroa. Digitaalinen kortti sekä jäljellä olevat ostopäivät näkyvät Oma Tili – palvelussa.
  • Asiakas voi myös saada tukea tilinsä hallintaan asiakaspalvelusta.

 

Asiakaspalvelu

  • Asiakaspalveluun voi ottaa yhteyttä puhelimitse.

Palvelun saavutettavuuden tila

Olemme tietoisia, että palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain standardin EN 301 549 mukaisesti.

Saavutettavuusvaatimukset on sisällytetty palvelun suunnittelu-, kehitys- ja tarjoamisprosesseihin. Palvelun saavutettavuutta arvioidaan säännöllisesti.

 

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Palvelu ei seuraavilta osin vastaa vielä täysin saavutettavuusvaatimuksia:

Hakemusprosessi

Jos käytät näppäimistönavigointia ja/tai apuvälineteknologiaa:

  • Otsikkorakenne vaikeuttaa ruudunlukijan ja näppäimistön käyttöä.
  • Ruudunlukijan ilmoittama nimi ("Personal consent approval…") poikkeaa visuaalisesti näkyvästä tekstistä ("Hyväksyn käyttöehdot"). Tämä ristiriita voi hämmentää apuvälineteknologioita käyttävää henkilöä, kuten ääniohjausta hyödyntävää käyttäjää.
  • Maksusuunnitelman valitseminen edellyttää piilotetun alueen laajentamista ja sen kanssa vuorovaikuttamista.
  • Ruudunlukijat ja näppäimistöohjaus eivät välttämättä tunnista, että valinta on pakollinen tai miten valinta tehdään.
  • Lainatarjoukset eivät ole saavutettavia apuvälineteknologioille.
  • Sivun kielimääritys on virheellinen, mikä voi aiheuttaa sen, että apuvälineteknologiat ääntävät tekstiä väärin.
  • “Onko sinulla turvakielto?” -linkki ei ole käytettävissä näppäimistöllä.
  • Virheilmoitus ei välttämättä kerro, mihin kenttään se liittyy, mikä vaikeuttaa ruudunlukijan käyttöä.
  • Virheilmoitukset perustuvat värien käyttöön, mikä voi jäädä ruudunlukijalta huomaamatta.

Jos sinulla on kognitiivinen toimintarajoite:

  • Virheilmoitus ei välttämättä kerro, missä kohtaa korjaus tarvitaan.
  • Virheilmoitus ei välttämättä selitä, miten virhe korjataan

Tällä hetkellä arvioimme tämän palvelun sähköisen allekirjoituksen osan saavutettavuutta. Jos käytät apuvälineitä, kuten ruudunlukijoita, saatat kohdata ongelmia.

Tilinhallinta

  • Tällä hetkellä arvioimme tämän osan saavutettavuutta palvelusta, mukaan lukien edellä kuvatut tiedot ja toiminnot, jotka liittyvät tilinhallintaan. Jos käytät apuvälineitä, kuten ruudunlukijoita, saatat kohdata ongelmia.

Tuotetiedot julkisella verkkosivulla

Jos käytät näppäimistönavigointia ja/tai apuvälineteknologiaa:

  • Laskureiden ja yhteydenottolomakkeiden syöttökentillä ei ole saavutettavia nimiä sivun koodissa. Tämä vaikeuttaa näppäimistöllä ja apuvälineteknologialla navigointia.
  • Sivun koodissa on tyhjiä otsikoita usein kysytyissä kysymyksissä, blogissa ja laskurielementeissä. Tämä vaikeuttaa näppäimistöllä ja apuvälineteknologialla liikkumista sisällössä.
  • Blogipostauksia lukiessatarkasteltaessa sivulla on elementtejä, joita apuvälineteknologia ei tunnista, sekä linkkejä sosiaalisen median tileihin, joita ei ole helppo tunnistaa apuvälineteknologialla.

Asiakaspalvelu

  • Puhelinlinjoihimme ei ole sisäänrakennettuja apuvälineteknologioita, mutta jos käytät kolmannen osapuolen apuvälineteknologiaa, kuten esim. puhelaitetta, se on yhteensopiva puhelinlinjojemme kanssa.

PDF-dokumentit

  • Pyrimme tekemään PDF-dokumenteistamme saavutettavia kaikille, myös apuvälineteknologiaa käyttäville. Kunnes nämä päivitykset on saatu valmiiksi, näppäimistönavigointia tai ruudunlukijoita käyttävät käyttäjät saattavat kohdata vaikeuksia sisällön saavutettavuudessa.

Miten palvelu on testattu

Hakuprosessin ja tilinhallinnan saavutettavuutta arvioitiin ulkopuolisten saavutettavuusasiantuntijoiden tuella manuaalisesti sekä työkalun Ace It avulla. Pankin verkkosivustolla olevat tuotetiedot arvioitiin ulkopuolisten saavutettavuusasiantuntijoiden tuella manuaalisesti käyttäen testityökalua Aquia Optimize. Viestintä arvioitiin manuaalisesti.

Viimeinen arviointi tehtiin 4.6.2025

Jos et pysty käyttää palvelun osia?

Jos tarvitset palvelun sisältöä, jota et voi käyttää ja jota ei ole kuvattu edellä, voit ottaa meihin yhteyttä:

  • Puhelimitse 010 7735 718
  • Sähköpostitse osoitteeseen accessibilityfeedback@ikano.fi

Palaute ja yhteystiedot

Arvostamme palautettasi saavutettavuudesta. Ilmoitathan meille, jos kohtaat saavutettavuusongelmia. Lähetä sähköpostia osoitteeseen accessibilityfeedback@ikano.fi

(Vältä viestissäsi arkaluonteisia tietoja, kuten taloustietoja, terveysasioita tai muita luottamuksellisia tietoja.

Miten tehdä valitus

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta tämän linkin kautta. Vastaamme sinulle 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.