Hyvä tekemisen meininki ilahduttaa luotonvalvojaa

Ikano Bankin luotonvalvontatiimi sai kesällä vahvistuksia. Christian Waltzer kertoo ensimmäisten kuukausien vahvistaneen mielikuvaa yhtiöstä – talossa on hyvä tekemisen meininki ja tarjolla on vastuullisia tehtäviä.

Ikano Bankin leasingratkaisujen myynti on sujunut kuluneena vuonna hyvin. Se pitää kiireisenä myös luotonvalvontaa, josta Suomen-organisaatiossa vastaavat Christian Waltzer, Jesse Raitio ja heidän esimiehensä Jaakko Toivonen.

Helsinkiläinen Christian on valmistunut kauppatieteen maisteriksi ruotsinkieliseltä kauppakorkeakoulu Hankenilta. Hän keskittyi opiskeluissaan rahoitukseen ja laskentatoimeen. Hänen työpaikkansa ovat aina sisältäneet koulutusta vastaavia tehtäviä, ja yksi universaali peruselementti tuli hankittua jo opiskelurahoja tienatessa.

– Missään ei opi paremmin ymmärtämään ihmisiä kuin asiakaspalvelutehtävissä. Minulle se arvokas kokemus tuli Stockmannilla. Ja kun vauhtiin olin päässyt, aloitin myös vakuutus- ja rahoitusalan työt opintojen aikana, Christian kertoo.

Leasingin maailma oli siksi Christianille tuttu jo ennen Ikano Bankia.

– Luotonvalvonnan ja kirjanpidon parissa työskentelin runsaat kolme vuotta LeasePlanilla, joka on moderni ja kehittyvä autoleasingin tarjoaja, hän jatkaa.

– Kun paikka Ikano Bankilla avautui, näin heti, että siinä kohtaavat kaikki osa-alueet oman osaamiseni ja kiinnostuksen kohteideni kanssa. Ikano tarjoaa laajat mahdollisuudet tuoteosaamisen kasvattamiseen rahoituksessa. Seniorirooli ja kasvava vastuu kiinnostivat minua, samoin kuin se, että takana on pankki ja laajaa kansainvälistä toimintaa.

Arvomaailma kiinnostaa nuoria ammattilaisia

Työn merkityksellisyydestä puhutaan paljon. Siihen vaikuttavat suoraan sekä päivittäiset työtehtävät että yrityksen ja sen keskeisten henkilöiden arvot. Toisinaan arvomaailma saattaa periytyä jopa sukupolvien takaa.

Ikanon arvoista on suora yhteys IKEA:n perustajan Ingvar Kampradin ajatteluun.

– Näkemykset ahkeruudesta ja vastuullisuudesta puhuttelevat tänä päivänä monia yhtä enemmän. Asiat pitää tehdä huolellisesti ja tuhlailematta. Itse koen, että noihin teemoihin on tämän päivän ammattilaistenkin helppo yhtyä, Christian miettii.

Yksi hyvä tapa pitää yllä yhteisöllisyyttään on liikunta ystävien kanssa. Christian harrastaakin monipuolisesti liikuntaa vapaa-ajallaan. Joukkuelajit kuten salibandy ja jalkapallo sekä tekniikkaa ja henkistä kanttia kysyvä yksilölaji golf pitävät miehen liikkeellä ympäri vuoden.