Ikea on muokannut suomalaisten kuluttajien ja yritysasiakkaiden sisustuskulttuuria jo 25 vuotta

Kun Ikea rantautui Suomeen 25 vuotta sitten, avajaisissa 4.9.1996 oli suuren urheilujuhlan tuntua. Ihmiset jonottivat sankoin joukoin tavarataloon, jossa väkijoukko on pysynyt lähes yhtä tiheänä myös avajaishuuman jälkeen. Nettikauppa ja koronapandemia on muuttanut kulutustottumuksia, mutta Ikean suosio on säilynyt ennallaan.

– Ikea on muokannut suomalaisten sisustusta ja sisustamisen kulttuuria pelkästä toiminnallisuudesta kohti viihtyvyyttä. Nyt kalusteissa ja sisustuksessa ei riitä enää pelkästään se, että ne toimivat ja ”ajavat asiansa”, niiden pitää olla lisäksi kauniita sekä ilmentää kodin ja asujan persoonaa. Ikea toi sisustamisen mahdolliseksi jokaiselle ja jokaisen kukkarolle, kertoo Ikean yritysmyyntipäällikkö Sami Österberg.

Ikea tekee toimitiloista toimivat ja viihtyisät – helposti ja kohtuullisella hinnalla

Ikea sopii kaikille. Sitä löytyy opiskelijabokseista ja prameiden arvoalueiden lukaaleista sekä sisustuslehtien palstoilta. Moni ei muista, että Ikean kalusteilla sisustetaan myös monen yrityksen toimitilat. Ikea on tehnyt B2B-myyntiä alusta saakka.

– Yritysasiakkaat arvostavat helppoutta, nopeutta ja kokonaisvaltaisuutta. Kun yrittäjän uudet tai laajentuvat toimitilat ammottavat tyhjyyttään, on helppoa tulla Ikeaan, suunnata ammattitaitoisen yritysmyyjän juttusille ja hoitaa kaikki kerralla samassa paikassa. Ikeasta löytyy koko paketti keittiöineen, toimistokalusteineen ja sähköpöytineen – astioilla, verhoilla ja matoilla kuorrutettuna. Myös kuljetuksen sekä asennuksen voi halutessaan lisätä kokonaisuuteen.

Ikean yritysasiakkaita ovat pienet ja keskisuuret yritykset suuriin globaaleihin jätteihin asti.

– Ravintoloita, hotelleja, kampaamoita, toimistoja ja rakennusalan yrityksiä… asiakastoimialoja löytyy laidasta laitaan, Österberg luettelee.

– Avullamme pienehkökin yritys pystyy tekemään toimitiloistaan toimivat, tyylikkäät ja kauniit.

Leasing rahoitusvaihtoehtona vuodesta 2015 alkaen

Ikean tytäryhtiö Ikano Bank aloitti Suomessa toimintansa vuonna 2004. Ensin pankkitoiminta sisälsi ainoastaan Ikean kuluttajien rahoituspalvelut, mutta vuonna 2015 Ikanon palvelut laajentuivat kattamaan myös leasingrahoituksen yrityksille.

– Leasingrahoitus sopii monen kokoisille yrityksille. Esimerkiksi pieni, vasta toimintansa alkupuolella oleva yritys voi hyötyä merkittävästi, kun kalusteet rahoitetaan leasingillä ja pääoman voi käyttää liiketoiminnan kasvuun. Leasingissa kohde vuokrataan pitkäaikaisesti ja yritys saa hankinnan heti käyttönsä auttamaan eteenpäin kasvu-uralla, toteaa Ikano Bankin myyntipäällikkö Satu Viille.