Järventausta Oy vaihtoi öljylämmityksen ilmavesilämpöpumppuun – leasingilla vauhtia vihreään siirtymään

Leasingin avulla yritys voi edistää vastuullisia valintojaan. Monessa kiinteistössä öljylämmityksestä pyritään nyt eroon ja sille etsitään järkeviä ja kustannustehokkaita vaihtoehtoja. Kärköläläinen IT- ja kiinteistövuokrausyritys Järventausta Oy päätti investoida ilmavesilämpöpumppuun, jonka yritys rahoitti leasingilla.

Järventausta Oy tekee liiketoimintaa kahdella toimialalla. Sen päätoimialan, IT:n, lisäksi yritys vuokraa suurta kiinteistöä Kärkölän rakenteilla olevan puunjalostusyksikön komennusmiehille.

– Rakennus vaati remonttia ja kunnostamista ennen kuin se on valmis vuokrattavaksi. Rakennusta on lämmitetty aiemmin öljyllä ja puilla, ja nyt piti miettiä uusi ja käytännöllisempi ratkaisu, kertoo Järventausta Oy:n toimitusjohtaja Esa Viljanen.

Viljanen puntaroi uudeksi lämmitysmuodoksi ensin maalämpöä, mutta huomasi pian, ettei rakennusta ympäröivä tontti soveltunut siihen. Laskelmien perusteella kustannustehokkaimmaksi vaihtoehdoksi nousi investoiminen ilmavesilämpöpumppuun.

– Ratkaisu oli puhtaasti taloudellinen valinta, mutta tietenkin vihreät arvot viitoittivat tietä. Fossiilisista polttoaineista pitää päästä koko maailmassa eroon ja ilmastonmuutosta tulee hidastaa kaikin keinoin.

Äkisti muuttunut maailmantilanne osoitti, että öljylämmityksestä irtautuminen oli kustannusten osalta vielä alkuperäisiä laskelmiakin järkevämpi ratkaisu. Uudesta ympäristöystävällisestä investoinnista huolimatta Viljanen päätti pitää kiinteistössään varalämmitysjärjestelminä edelleen myös öljy- ja puulämmityksen.

– Keskuslämmitys on edelleen täysin käyttövalmis. Kahden lämmitysvaihtoehdon yhdistelmä tuo varmuutta, mitä pidän erittäin tärkeänä, Viljanen sanoo.

Kaupat ja leasingrahoitus hoituivat vaivattomasti

Järventaustan ratkaisu rahoittaa ilmavesilämpöpumppu leasingilla on erinomainen esimerkki siitä, kuinka yritys voi tehdä vastuullisia valintoja ilman suurta leikkausta pääomastaan.

Viljanen kertoo, että leasing oli hänelle luonnollinen ratkaisu, ja hän oli päättänyt jo hankintapäätösvaiheessa, että aikoo rahoittaa investointinsa leasingilla sen vaivattomuuden vuoksi. Hän otti yhteyttä tuttuun ja hyväksi havaittuun ”saman kylän” myyjäliikkeeseen Lämpöura Oy:hyn sekä Ikano Bankiin, ja sekä kauppa että rahoituspäätös syntyivät sutjakasti.

– Lämpöura asensi ilmavesilämpöpumpun kiinteistöön, laskutti hankinnasta Ikano Bankia, ja minä maksan nyt kuukausittain kiinteähintaista leasing-maksua. Öljyähän olisin maksanut joka tapauksessa, ja uskon, että muutaman vuoden päästä investointi on maksanut itsensä takaisin, Viljanen toteaa.

Yritys voi rahoittaa leasingilla myös pienempiä hankintoja

Leasing mielletään edelleen usein raskaan kaluston rahoitusvaihtoehdoksi, mutta se on yleistynyt viime vuosien aikana nopeasti myös pienemmissä hankinnoissa. Leasing sopii monipuolisesti erilaisiin hankintoihin IT-laitteista tuotantokoneisiin.

– Vihreämmät valinnat korostuvat kaiken aikaa. Uskomme, että investoinnit aurinkopaneeleihin ja ilmavesilämpöpumpun kaltaisiin ratkaisuihin, joilla korvataan epäekologisempia energiamuotoja, tulevat yleistymään lähitulevaisuudessa voimakkaasti, kertoo Ikano Bankin myyntipäällikkö Toni Karjalainen.