Korot yllättivät maailman – mitä ilmiö tarkoittaa leasingrahoituksen ottajalle?

Monen vuoden alhaisten korkojen aikakauden jälkeen muutaman korkoprosentin lukemat saivat maailman ymmälleen. Mistä tämä tuli ja miten tämä vaikuttaa minuun?

Korot lähtivät kapuamaan ylöspäin sen jälkeen, kun Venäjän joukot olivat vyöryneet Ukrainaan helmikuun lopussa 2022. Nousu jatkui sitten tasaisesti koko vuoden.

– Ihmiskunnalla oli kissan päivät monta vuotta ja totuimme hyvään. Halvasta rahasta tuli normi – liiankin helposti. Siksi muutos oli yllätys monille, vaikka siitä oli puhuttu. Lisäksi haluan painottaa, että ei tämä nykytilannekaan väliaikainen ilmiö ole, vaan korkeiden korkojen laskua saadaan odotella, Ikano Bankin myyntijohtaja Joel Liski arvioi.

Rahoituksen tarvitsijoille korkojen nousu on tuonut uutta mietittävää. Leasingrahoitus pärjää vertailussa Joelin mielestä hyvin.

– Leasing on nopeaa täsmärahoitusta eksaktiin tarpeeseen – maksat vain siitä, mitä investointikohteen käyttö maksaa. Avoimen shekin pitäminen on nyt kalliimpaa, Joel toteaa.

Ikano Bank tarjoaa leasingrahoitusta usein muun muassa maarakennuskoneille ja logistiikkaan. Rahoitettavan kohteen tyyppi painaakin vaa’assa aika paljon.

– Työkoneet ovat ihanteellisia rahoituskohteita. Niiden vakuusarvo on korkea, joten harvoin tarvitaan muuta vakuutta 60–72 kuukauden kiinteäkorkoista rahoitusta varten.

Tiivistä yhteistyötä useilla toimialoilla

Ikano Bank on kasvanut sekä myynnin että henkilömäärän osalta tasaisesti viime vuosina, ja se johtuu pitkäjänteisestä uudistustyöstä.

– Olemme vahvistaneet yhteistyötä kumppaniverkostomme kanssa, ja se on heijastunut kasvuna myös heidän toimintaansa. Haluamme palvella heitä onnistuneilla rahoitusratkaisuilla. Läheinen yhteistyö onkin tehnyt Ikanosta monille kumppaneillemme avainrahoittajan, Joel miettii.

– Meidät tunnetaan vahvasti konekaupan ja logistiikan rahoittajana, mutta meillä on aktiivista toiminta myös teollisuuden työkoneissa, myymälä- ja ravintolakalusteissa sekä lääketeollisuuden laitevalmistajien toiminnassa, hän jatkaa.

Joel Linkin mukaan Ikano Bank on kiinnostunut näkemään tuotannollisten investointien vaikutukset yhteiskunnassa. Uudet ja kasvavat yritykset luovat työpaikkoja ja hyvinvointia.

– Koko arvoketjun tiivis yhteistyö on tärkeää, kun rakennamme pienempiä ja suurempia menestystarinoita.