VerifyOnComputer

WaitingForVerification PressToOpenBankId
Back

EnterPersonalIdentityNumber

VerifyOnMobile

WaitingForVerification
Back

Endurokuski Hermanni Haljalasta leivotaan maailmanmestaria Italian huipputallissa – Leasing-rahoitus oli uran etenemisen kannalta tärkeä etappi

Endurokuski Hermanni Haljala valmentautuu kohti maailmanmestaruutta Italian Beta Boano -tallissa. Valmennus, olosuhteet ja pyörät ovat Hermannilla nyt tähtien tasoa, mutta tähän pisteeseen pääseminen on ollut Hermannin omien sinnikkäiden ja määrätietoisten askelten sarja. Matkan varrella tärkeänä ponnahduslautana oli Ikano Bankin tarjoama leasing-rahoitus, jonka avulla uralla eteneminen oli mahdollista.

– Ikanon kautta saatu rahoitus, jolla saatoin viedä urani harrastelijasta seuraavalle tasolle, oli urani kannalta merkittävä. Hyvät pyörät ovat hintavia ja Suomen talvesta on hyvä päästä harjoittelemaan Euroopan radoille, sillä EM- ja MM-kisat ajetaan kesäisissä olosuhteissa, Hermanni sanoo.

Viime vuonna Ikano Bank kertoi Haljalasta täällä. Silloin Hermanni sai Ikanolta leasing -rahoituksen, jonka turvin hän saattoi rahoittaa yhteistyökumppaninsa Jarmika Oy:n ostamat enduropyörät sekä harjoittelumatkat Etelä-Eurooppaan.

Kaikki näytti hyvältä. Hermannin katseissa siinsi tähtäin maailmanmestaruudesta muutaman vuoden sisään. Hän keräsi sponsoreita ja paketti alkoi olla kasassa.

Sitten kesken kilpailukauteen valmistautumisen tapahtui onnettomuus.

HENKISEN KASVUN KAUTTA UUSI NOUSU

– Loukkaannuin harjoitteluradan viimeisessä mutkassa. Pyörän eturengas lähti alta, ja otin polvella vastaan – niinhän siinä kävi, että polvi antoi periksi. Kuntoutumiseen meni viime vuoden kilpailukaudesta 9 kuukautta, Hermanni kertoo.

Pettymys oli kova ja jopa uran lopettaminen hiipi Hermannin mieleen. Irtiotto kuitenkin kasvatti henkistä kanttia:

– Pysähdys pakotti avaamaan silmät ja miettimään, miksi loukkaannuin. Urani aikana pieniä loukkaantumisia oli tullut ennenkin. Jouduin kohtaamaan sen, että kehoa pitää kuunnella. Vaikka intoa olisi ja vaativa mieli kehottaisi jatkamaan entistä kovempaa, keho voi olla jo väsynyt. Silloin pyörä kannattaa viedä talliin odottamaan seuraavaa päivää, Hermanni miettii.

Uuteen voitontahtoon siivitti eteen tullut mahdollisuus, jossa Hermannin mentorilla ja managerilla enduron viisinkertaisella maailmanmestarilla Petteri Silvanilla oli sormensa pelissä. Petterin sekä Suomen Beta-moottoripyörien maahantuojan Snellman Motorsportin avulla avautui väylä Italian parhaimpaan nuoria endurolupauksia valmentavaan Beta Boano -talliin. Tallista on leivottu vuodesta 2014 lähtien jopa seitsemän enduron maailmanmestaria.

– Nyt puitteet ja kalusto ovat sellaisella tasolla, että on vain minusta itsestäni kiinni, miten tässä käy.

Koronatilanne on perunut Italian kansallisen kilpailukauden syksyyn saakka, samoin MM-sarja uinuu syys-lokakuuhun. Hermanni on harjoitellut koko talven Italiassa, eikä palannut pahimmankaan koronakriisin säikäyttämänä Suomeen:

–Täällä Italian maaseudulla, jossa asumme ja harjoittelemme, olemme niin syrjässä, ettei viruksen vaikutuksia juuri näy. Arvelin, että saan viruksen todennäköisemmin lentokoneessa matkalla Suomeen kuin täällä. Lisäksi mahdollisuudet palaamiseen olivat hyvin epävarmoja. Siksi päätin jäädä, ja se on ollut hyvä päätös.

Nyt Hermanni harjoittelee 2-3 tuntia päivässä kuutena päivänä viikossa ja hänen lahjansa ja potentiaalinsa on noteerattu. Hänellä on jo tällä kaudella kaikki mahdollisuudet voittokamppailuun nuorten 125-kuutioisten pyörien MM-sarjassa.

– Talli uskoo siihen ja niin uskon minäkin, Hermanni toteaa.

LISÄTIETOJA
Hermanni Haljala
040 027 6766
hermanni.haljala(at)gmail.com

Joel Liski, Ikano Bank
040 832 3999
joel.liski(at)ikano.fi